Sosiaalinen robotiikka haasteenamme

Jenna Lamberg, Sallamaari Isoniemi ja Pepper-robotti

TAMKin sote-alan koulutuksissa on otettu vastaan uusi kehittämishaaste; miten opimme hyödyntämään sosiaalista robotiikkaa järkevästi ja tarkoituksenmukaisemmin sote-palvelujen kehittämisessä.

Sosiaaliset robotit soveltuvat yksinkertaisiin neuvontatehtäviin, joissa olosuhteet, sosiaaliset tilanteet ja asiakkaiden esittämät kysymykset pysyvät samankaltaisina. Etenkin sellaisiin vuorovaikutustilanteisiin, joissa robotti voi itse ohjata keskustelun kulkua, niiden on todettu soveltuvan hyvin. Ihmisenkaltainen humanoidirobotti voi jopa houkutella asiakkaita ja potilaita vuorovaikuttamaan kanssaan.

Sosiaali- ja terveysalan asiakaslähtöisen kehittämisen yamk-ohjelmassa pyrimme löytämään uusia tapoja, miten robotiikkaa voidaan yhä paremmin hyödyntää sote-palveluissa. Monialaisen TAMKin osaamista hyödyntäen robottia voidaan koodata toimimaan erilaisissa aidoissa työelämän tilanteissa, jotta robotit tulisivat vähitellen tutuiksi niin käytännön toimijoille kuin asiakkaillekin. Tässä kehittämistyössä ja käyttäjäkokemusten keruussa riittää opinnäytetyö- ja hanketyöaiheita useille opiskelijoille.

https://www.tuni.fi/fi/ajankohtaista/sosiaalinen-robotiikka-tulee-mukaan-hoitotyon-opetukseen

 

https://tamk-blogi.tamk.fi/tag/sosiaalinen-robotiikka/

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *