Tekoälyn käyttö TAMK:issa

Tamk tekoäly ohjeet blogitekstin kuva

Tekoäly muuttaa oppimista ja opettamista ennennäkemättömällä tavalla. Kouluissa hyödynnettävät tekoälypohjaiset ratkaisut tehostavat opetusta, tukevat oppilaiden yksilöllisiä tarpeita ja avaavat uusia mahdollisuuksia oppimisen henkilökohtaistamiseen. Samalla ne herättävät keskustelua opettajan roolin, eettisten kysymysten ja tietosuojan ympärillä.

Tämä teksti kertoo tekoälyn historiasta ja mitkä ovat Tamkin ohjeet tekoälyn käyttöön. Aikaisemmin on kirjoitettu teksti siitä, miten tekoälyä voi hyödyntää opiskelussa. Sen voit lukea TÄSTÄ.

Tekoälyn historia alkoi 1950-luvulla, kun matemaatikko ja tietojenkäsittelytieteen pioneeri Alan Turing kehitti Turingin testin, jonka avulla arvioidaan koneen kykyä jäljitellä ihmisen älykkyyttä. Ensimmäiset tekoälyalgoritmit kehitettiin 1950-luvulla, mutta kehitys oli hidasta rajoitetun laskentatehon vuoksi. 1960- ja 1970-luvuilla asiantuntijajärjestelmät, jotka käyttivät sääntöpohjaisia malleja ongelmanratkaisuun, olivat suosittuja. 1990-luvulla ja 2000-luvulla koneoppiminen ja neuroverkot alkoivat kehittyä, ja erityisesti 2010-luvulta lähtien syväoppiminen mahdollisti merkittäviä läpimurtoja, esimerkiki kuvantunnistuksessa. Kouluissa herättiin tekoälyyn vuoden 2023 alussa, kun muun muassa Yle julkaisi artikkelin ” Ensimmäiset Chat GPT:n tekemät koulutehtävät ovat jo päätyneet arvosteltaviksi – OAJ: “Vilpin mahdollisuus on aina koulussa olemassa”. Äkkiä tulikin tarve laatia ohjeita tekoälyn käyttöön omissa töissä samalla kun kasvava määrä oppilaita alkoi hyödyntämään tekoälyä tehtävissään.

Nykyään tilanne on rauhoittunut vuoden 2023 alusta. Tuni julkaisi ohjeet tekoälysovellusten käyttöön 16.3.2023 ja sitä on päivitetty tasaiseen tahtiin teknologian kehittyessä. Koulun virallinen kanta on myönteinen tekoälypohjaisten sovellusten ja kielimallien käyttöön tutkimuksessa ja opetuksessa. Tässä koulun suositukset oppilaille:

  • Tutustu tekoälypohjaisiin sovelluksiin ja käytä niitä yhtenä oppimisen työvälineenä. TAMK suosittelee käyttämään korkeakouluyhteisön tukemaa Microsoft Copilotia Tuni tunnuksilla, koska se ei tallenna käyttäjän tietoja eikä opeta itseään niillä. Koulu kuitenkin muistuttaa, että tekoälysovelluksilla ei saa käsitellä henkilö- eikä luottamuksellisia tietoja.
  • Vastaat aina itse omien opiskelutehtäviesi sisällöistä ja arvioinnin kohteena olevista materiaaleista. Täytyy muistaa, että myös tekoäly tekee virheitä ja niiden tuottamaan tekstiin tulee suhtautua asianmukaisella kriittisyydellä. Olet myös itse vastuussa lainaamasi tekstin oikeellisuudesta.
  • Käytä tekoälysovelluksia vastuullisesti ja eettisesti opinnoissasi. Käyttäessäsi tekoälyn tuottamaa tekstiä tulee sinun aina viitata siihen ohjeiden mukaisesta. Esittäessäsi tekoälyn tuottamaa tekstiä omanasi syyllistyt vilppiin ja se käsitellään TAMKin vilppi ohjeiden mukaan.

Tekoälyyn viittaaminen onkin sitten astetta haastavampi juttu, koska suoria viittausohjeita TUNI:n sivuilla ei ole tai ne on piilotettu niin hyvin, etten löytänyt niitä. Parhaan esimerkin löysin Turun yliopiston ohjeissa, jonka mukaan APA viittausmallin lähdeviittaus olisi näin: OpenAI. (2023). ChatGPT (Mar 14 version) [Large language model]. https://chat.openai.com/chat. Ja tekstiviittaus muotoon (OpenAI, 2023). Tässäpä olisikin ohjeita ylläpitävälle henkilölle töitä, jotta saadaan kirjallisen raportoinnin oppaaseen virallinen tapa viitata tekoälyyn.

 

Lähteet:

Ylen artikkeli

Tunin ohje tekoälyyn

Tunin eettiset ohjeet

Turun yliopiston viittausohjeet

 

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi