Kiertotaloutta ja digitalisaatiota voi molempia pitää tätä päivää määrittelevinä megatrendeinä. Tosin siinä missä kiertotalouden kanssa ollaan vasta alussa, digitalisaation kanssa ollaan jo huomattavasti pidemmällä.
Digitaalisuus on tullut osaksi jokapäiväistä elämäämme. Olemme kovin harvoin muutamaa askelta kauempana internet-yhteydestä ja sitä kautta ketä tai mitä tahansa yhteyden toisessa päässä olevaa. Tämä digitaalisuuden tuoma murros tiedonkulkuun sekä ihmisten että esineiden välillä on myös keskeinen kiertotalouden mahdollistaja. Yrityksille kiertotalouden ja digitaalisten ratkaisujen yhdistäminen on tapa kehittää liiketoimintaa ja parantaa sekä asiakaskokemusta että toiminnan kestävyyttä.
Digitaalisuuden tuomia kiertotalousmahdollisuuksia voi lähteä hakemaan eri liiketoiminnan osista, ja tässä blogitekstissä nostan niistä esille muutamia. Vaikka et edustaisikaan yritystä, jolla on juuri nyt suunnitelmissa alkaa kiertotaloudellistamaan liiketoimintaa, voi teksti herätellä ajatuksia uusista tavoista tehdä asioita joko liiketoiminnassa tai ihan jokapäiväisessä elämässä. Kiertotalouden mukaisten ratkaisujen ensisijaisena tavoitteena on olla hyödyksi käyttäjälle, asiakkaalle, jolla ei välttämättä ole mielessä pelastaa maailmaa tai opetella digitaitoja – vaan saada jokin asia hoidettua.
Koko blogiteksti luettavissa CICAT2025-tutkimushankkeen blogissa
Kommentit