Alustan podcastissa Somen kosketus pohditaan, miten, miksi ja millä keinoin sosiaalinen media vaikuttaa meihin, tunteisiimme ja koko yhteiskuntaan.
Inka Salmen kysymyksiin vastauksia valottavat Tampereen yliopiston median ja viestinnän tutkimuksen professori Kaarina Nikunen, sosiaalisen median vaikuttaja Karl-Gustav Kurn sekä kokemusasiantuntijat, eli sosiaalisen median käyttäjät.
“Tunteita herättämällä ihmiset saadaan pysymään somen äärellä, eivätkä ne tunteet ole aina kauhean positiivisia”, toteaa Kaarina Nikunen.
“Jos otetaan huomioon kaupalliset yhteistyöt, niin kyllä niissä pystyy tunteilla leikkimään, että saadaan paremmin se katsoja kiinni siihen sisältöön. Tulee tietoisestikin tehtyä tätä”, paljastaa Karl-Gustav Kurn.
“Sisällöt somessa ovat niin polarisoituneita ja klikki- ja reagointihakuisia, että kyllä se aiheuttaa isoja tunteita”, kuvailee somekäyttäjä.
Litterointi:
Toimittaja Inka Salmi
Sosiaalinen media on nykyään merkittävä osa miltei meidän jokaisen elämää tavalla tai
toisella.
Some on täynnä koskettavia sisältöjä, jotka herättävät meissä tunteita. Jaksossamme
Somen kosketus syvennymme siihen, miten, miksi ja millä keinoin sosiaalinen media
vaikuttaa meihin, tunteisiimme ja jopa koko yhteiskuntaan.
Aiheesta puhuu podcastissa minun lisäkseni asiantuntija, kokemusasiantuntijat eli
ihmiset, joita mä lähestyin kysymyksineni kadulla sekä sosiaalisen median vaikuttaja. Tunteet vaikuttavat päätöksentekoon, motivaatioon, oppimiseen ja ihmissuhteisiin. Ne on siis tosi keskeinen osa ihmisen toimintaa. Lähdetään selvittämään Tampereen
yliopiston viestinnän ja median tutkimuksen professorilta Kaarina Nikuselta, että miten sosiaalinen media ja tunteet kietoutuu yhteen.
Tampereen yliopiston viestinnän ja median tutkimuksen professori Kaarina
Nikunen
No sosiaalinen mediahan on niinku tämmöinen, joka herättää paljon tunteita. Ihmiset
niin kun kokee monenlaisia tunteita, kun ne esimerkiksi niin kun skrollaa siellä somessa ja voi kokea sen iloisena, ahdistavana riippuen vähän minkälaista sisältöä sieltä tulee. Mutta sitten tietysti sosiaalinen media on ihan niin kuin rakennettukin herättämään
tunteita, että tietyllä tavalla nämä algoritmit hakee myös semmoisia sisältöjä, jotka on
jollakin tavalla voimakkaita tai tunteita herättäviä, että tavallaan se sosiaalisen median niin kuin se ansaintalogiikka perustuu myös siihen, että pitää herättää tunteita, että
ihmiset jollakin tavalla pysyisi siellä tai menisi seuraamaan niitä asioita mitä somessa
tapahtuu.
Inka Salmi
Voisitko sä tarkemmin selittää tätä algoritmien ja tunteiden merkitystä?
Kaarina Nikunen
Joo no ajatellaan usein että sosiaalinen media perustuu niin kuin tämmöiselle
huomiotaloudelle, että jotta niin kuin sosiaalinen media, jotta nämä alustat olisi
kannattavia, niin ne tarvitsee ihmisiä sinne.
Eli pitää houkutella ihmisiä alustojen äärelle ja algoritmit on se tapa joka niin kuin
järjestää meidän näitä fiidejä eli sitä mitä me nähdään sosiaalisessa mediassa, mikä
mulle näyttäytyy näkyy vaikka mun Instagramissa niin voi olla ihan erilainen mitä sulla, mutta algoritmi yrittää niin kuin hakea sieltä sellaista mikä on mua kiinnostavaa ja
nostaa sitä esille ja sillä tavalla yrittää pitää niin kuin meidät siellä sen somen äärellä ja algoritmejahan niin kun algoritmit on tavallaan tällainen resepti tai laskentamalli, joka niin kuin on jokaiselle vähän erilainen, riippuen siitä, miten me käytetään sosiaalista mediaa.
Inka Salmi
Sun tutkimuksen yhtenä keskeisenä teemana on digitalisoituvan mediaympäristön
tunnetalous. Voisitko sä avata tätä tunnetalouden käsitettä, mitä se tarkoittaa?
Kaarina Nikunen
Joo no se liittyy just tähän tietyllä tavalla niin kuin ihan siihen konkreettiseen talouteen. Eli miten houkutellaan ihmisiä alustoille ja miten se ansaintalogiikka perustuu siihen,
että tunteita herättelemällä saadaan ihmisiä pysymään alustoilla ja sitten ne tunteet ei ole välttämättä aina kauhean niin kuin semmoisia hyviä tunteita, iloisia, vaan ne voi olla myös niin kuin vihaa ja niin kuin ärsytystä tai niin kuin semmoista aggressiota, millä
voidaan myös houkutella ihmisiä, eli se on periaatteessa niin kuin se tunnetalous viittaa tähän varsinaiseen talouteen, joka tuota niin kuin hyötyy tästä tunteiden herättelystä.
Ja sitten toisaalta se liittyy myös niin kuin tämmöiseen tunnetalouden käsitteeseen
tämmöisenä niin kuin tunteiden kiertona ja arvona, että kun tunteet kiertää semmoiset kuvastot, jotka herättää paljon tunteita, kun ne tarpeeksi kiertää siellä alustoilla, niistä
tulee niin kuin tavallaan ne kerää arvoa ja se on tavallaan tämmöistä voisi sanoa, että
tietyssä mielessä immateriaalista arvoa, että se ei se ei viittaa siihen talouteen vaan se
viittaa siihen, että miten niistä tulee puhuttuja ja huomattuja aiheita, joihin me
kiinnitetään huomiota.
Inka Salmi
Millä tavoin sitä arvoa mitataan?
Kaarina Nikunen
No sitä ei ehkä oikeastaan tällä hetkellä hirveästi mitatakaan, vaan se on ehkä
enemmän semmoista mitä esimerkiksi me tutkimuksessa voidaan tunnistaa
semmoisina niin kun sisältöinä jotka nousee tai toistuu tai niin kun kiinnittää huomiota ja lähtee kiertämään hyvin.
Että usein semmoiset sisällöt, joissa on jotain niin kuin ärsyttävää tai jollakin tavalla
häiritsevää on usein semmoisia, jotka lähtevät sitten kiertämään.
Inka Salmi
Entä millaisia vaikutuksia sosiaalisella medialla on yksilöön ja yhteiskuntaan
tunnetasolla?
Kaarina Nikunen
No monillahan sosiaalinen media on tällä hetkellä semmoinen niin kuin aika hankala
asia, koska sosiaalista mediaa käytetään paljon, se liittyy meidän arkeen tosi monella
eri tavalla. Somen kautta saa paljon tietoa erilaisista asioista ja tapahtumista ja sen
kautta ollaan yhteydessä ihmisiin ja se on niin kuin monessa mielessä niin kuin arjessa aika semmoinen tärkeä ulottuvuus. Ja sitten kun meillä on älypuhelimet, niin se on
oikeastaan koko ajan läsnä tässä vierellä.
Mutta samaan aikaan sieltä tulee myös paljon semmoisia sisältöjä, jotka aiheuttaa
ihmisissä ahdistusta erilaisista syistä. Se voi olla tämmöistä niin kuin äärimmilleen
kuratoitua sisältöä ja semmoista niin kuin muiden elämä näyttäytyy hirveän mahtavana ja hienona ja ihmeellisenä ja se aiheuttaa ahdistusta.
Sitten sieltä voi tulla semmoisia sisältöjä, joita ei niin kuin, jotka aiheuttaa ahdistusta
esimerkiksi liittyen erilaisiin kriiseihin tai semmoisiin aihepiireihin, joita ei haluaisi ehkä nähdä ja näin ollen se on niin kuin monella tavalla semmoista tunteisiin vaikuttaa hyvin monella eri tasolla. Sitten sieltä niin kuin oikeasti tulee myös paljon sitä semmoista iloa ja naurua ja Tiktok videoiden jotain hauskuutta, että se niin kuin tunteiden kirjo on
todella iso tässä niin kuin suhteessa sosiaaliseen mediaan niin kuin ja yksilölle tämä
tuottaa paljon semmoista niin kuin kysymyksiä siitä, että miten voi hallita sitä omaa
somea.
Monet haluaa niin kuin pitää erilaisia somepaastoja, koska se on välillä niin kuin liian
raskasta ja miettiä mihin päivän aikaan esimerkiksi somea voi käyttää tai tiettyjä
alustoja niin kuin tai sovelluksia suljetaan kokonaan pois, että sitä myös yritetään
hallita, ettei se käy niin kuin liian raskaaksi omille tunteille.
Ja sitten ehkä yhteiskunnan tasolla, niin sitten tästä niin kuin myös voi aiheutua paljon semmoisia isompia kysymyksiä niin kuin näistä tunneyhteisöistä, että minä olen
puhunut erilaisista tämmöisistä, affektiivisista yhteisöistä, joita on erityisesti
esimerkiksi niin kuin vihapuheen ympärillä, että sitten on ihan yhteisöjä, joissa tietyllä tavalla niin kuin lietsotaan vihaa esimerkiksi jotain ihmisryhmää kohtaan ja
tämmöisethän voi olla, niillä voi olla hyvin vakavia yhteiskunnallisia vaikutuksia, että voi syntyä niin kuin väkivallan tekoja ja esimerkiksi naisviha on yksi tämmöinen ilmiö, joka
tunnistetaan, joka kytkeytyy näihin tunneyhteisöihin myös.
Inka Salmi
Tuleeko sulle mieleen jotain esimerkkejä tästä lähiajoilta mikä liittyy tähän affektiivisiin yhteisöihin?
Kaarina Nikunen
No minä olen itse tutkinut tuota näitä vihapuhetta tuottavia yhteisöjä niin kuin
suhteessa esimerkiksi maahanmuuttoon ja maahanmuuttajiin kohdistuvaan rasismiin ja vihaan ja ehkä meidän niin kuin hallituksen jäsenten tuottama vihapuhe ja rasismi on yks osa tätä, josta on käyty paljon julkista keskustelua. Mutta sitten tähän naisvihaan
liittyen niin tietysti on näitä väkivallan tapauksia nuorten keskuudessa, jotka herättää
kysymyksen, kuinka paljon ne liittyy myös tämmöisiin, niin kun erilaisiin vihayhteisöihin,
että nää on ehkä ne semmoiset nuorin tyttöihin kohdistuvat väkivallanteot.
Inka Salmi
Ja onko niissä nimenomaan aika keskiössä se sosiaalisessa mediassa semmoinen
yhteentuleminen samalla tavalla ajattelevien ihmisten kanssa.
Kaarina Nikunen
No monesti taustalla voi olla tämmöinen, että sieltä saa niin kuin tukea näille teoille,
mutta sitten näissähän on niin kuin monesti ne syyt voi olla myös sitten vähän
moninaisemmat, että minä itse niin kuin mediatutkijana usein haluan välttää sitä
ajatusta, että se on niin kuin se ainoa syy.
Että usein on moninaisemmat, että usein sitten niin kuin elämästä puuttuu joku muu
ulottuvuus, minkä takia sitten joku esimerkiksi tämmöinen ryhmä saa ison roolin
omassa elämässä. Mutta tuota ne niin kuin semmoiset tosi suoraviivaiset syy-yhteydet on ehkä niin kuin vähän arveluttavia, että mä aattelen, että se on kompleksisempi,
mutta joka tapauksessa niinkun nämä on huolestuttavia nämä ryhmät, koska niinkuin
jos niihin uppoutuu, jos niistä tulee se elämän pääasiallinen sisältö niin se aiheuttaa
varmasti ongelmia.
Ja tuota tästä on tehty muun muassa semmoinen hieno näytelmä Eline Izarra on
ohjannut Vihan jälkeen näytelmän, jossa käsitellään sitä, miten ihminen joutuu
tämmöisiin yhteisöihin ja yrittää sitten päästä pois.
Inka Salmi
Entä voiko some sisältöjen synnyttämät tunteet saada aikaan muutosta ihmisten
käyttäytymisessä?
Kaarina Nikunen
Kyllä mä ajattelen, että tota varmasti, jos on tavallaan semmoinen otollinen hetki ja
aika elämässä niin semmoista mitä esimerkiksi somen kautta löytää, niin se voi
muuttaa ihmistä ja itse mä ajattelen, että nimenomaan tämmöistä niin kuin, jos tulee semmoista hyvin vahvistavaa viestiä ja nimenomaan joka puhuttelee tunnetasolla niin
sitten tavallaan muodostuu semmoinen ajatus tavallaan semmoisista itsekoetuista
tunteista, vaikka näin ei välttämättä olisi.
Eli eli kyllä mä ajattelen, että nimenomaan tunnetasolla somen sisällöt voi hyvin, hyvin
vahvasti niin kuin puhutella ja viedä johonkin suuntaan sitä omaa.
Mä oon puhunut tutkimuksessa affektiivisista käytännöistä, jotka liittyy siihen, että on
joku semmoinen tavallaan toistuva tunnekaava, jota toistetaan tietyissä ryhmissä
esimerkiksi, jonka kautta sitten niin kun oppii ja ihmiset omaksuu niitä tietynlaisia
tunnekäytäntöjä sitten omassa elämässään, mutta sosiaalinen media vaikuttaa
monella tavalla, että sittenhän se voi olla myös semmoisen niin kuin hyvän inspiraation lähteenä myös. Että tuota paljon ihmiset voi löytää uusia yhteisöjä jotain niin kuin
tämmöisiä hyviä yhteisöjä, jotka tuottaa siis iloa siinä mielessä, että niin kuin ehkä voi
myös avata omaa ajattelua tai löytää esimerkiksi monille seksuaalivähemmistöille
tietyt someyhteisöt voi olla hirvittävän tärkeitä niin kuin sen oman identiteetin
rakentumisen kannalta.
Näitäkin on aika monenlaisia, mutta kyllä mä uskon että sosiaalisen median sisällöillä
voi olla paljon ja niillä yhteisöllä vaikutusta ihmisten käyttäytymiseen.
Inka Salmi
Tuossa kun mä kävin kaduilla kyselemässä ihmisiltä ajatuksia, että sosiaalinen media millaisia tunteita se herättää niin tosi paljon tuli negatiivisia ajatuksia. Yllättääkö tämä sinut? Vai kuulostaako siltä että on ihan järkeenkäyvää?
Kaarina Nikunen
No tämä kuulostaa tutulta. Tämä tulee myös meidän tutkimuksissa esiin, että ihmiset kokee sen niin kuin raskaana sen sosiaalisen median, että tuntuu että sieltä tulee niin kuin liikaa semmoista ahdistavaa, että kyllä minä tunnistan tämän hyvin.
Toisaalta sitten minä ajattelen, että helposti me myös ehkä huomataan se negatiivinen. On monia semmoisia hyviä yhteyksiä mitä meillä on, vaikka sanotaan nyt sukulaisten kesken jossain, meillä vähän vanhemmalla väellä tuolla Facebookissa, niin tota sitä
voidaan pitää vähän itsestäänselvänä, että se vähän unohtuu se niin kun ne semmoiset arkipäiväiset hyvät asiat.
Mutta kyllähän tosiasia on se, että tuota nämä alustat tällä hetkellä on sellaisia ja
puhutaan paljon juuri näistä algoritmeista, että ne tuottaa niin kuin ne vahvistaa
semmoista sisältöä, jonka ihmiset kokee jotenkin ahdistavana. Ja paljon tulee
kohdennettua markkinointia mitä ihmiset ei välttämättä halua ja on paljon semmoisia.
Ja sitten niin kuin ihmiset on myös tietoisia siitä datan keräämisestä, että meistä koko
ajan sitä tietoa ja näistä kuvista kerätään tietoa ja niin kuin tulee semmoista
epävarmuutta, että mikä kuuluu minulle ja mikä tälle alustalle tai teknologiajätille, että tämä kaikki aiheuttaa ahdistusta ja sen takia niin kuin suhde sosiaaliseen mediaan on
hyvin ristiriitainen.
Inka Salmi
Entä, olisiko sinulla jotain neuvoja, että miten siellä sosiaalisessa mediassa kannattaisi navigoida, jos huomaa, että se herättää negatiivisia tunteita?
Kaarina Nikunen
Kyllä minä niin kuin suosittelisin sitä, että rajaa sosiaalista mediaa ja sosiaalisen
median käyttöä, että yrittää olla pitää sitä niinku poissa, ettei ole koko päivän seuraa ja varsinkaan iltaisin, ehkä hirveästi sitä. Ja sitten miettii niiden erilaisten sovellusten
eroja, että mitkä on semmoisia mitkä itselle ehkä sopii ja myös niin kuin rajaa niitä, että tavallaan niitä yhteisöjäkin voi miettiä että mitkä kaikki on tarpeen.
Kyllä minä ajattelen, että semmoinen tietynlainen niin kuin tietynlaiset paastotkin voi
olla hirveän hyviä, mutta sitten kannattaa myös miettiä sitä, että miksi. Miksi tämä
herättää tällaisia tunteita, että sekin on semmoinen, jossa voi ehkä jotain oivaltaa, että miksi minua ahdistaa nämä hienot kuvat jostain tai miksi minulle tulee sellainen tunne, että kaikilla muilla on jotain tai niin kuin tämän tyyppisiä kysymyksiä ja muistuttaa, että se sosiaalinen media on myös niin kuin hyvin rakennettu ympäristö, että se ei
todellakaan ole semmoinen niin kuin aitoa elämää kuvaava, vaan siinä on paljon
kuratoitua sisältöä ja se voi ehkä helpottaa sellainen tietynlainen muistuttaminen.
Mutta että valikoi ehkä tarkkaan sen oman sen mukaan vähän, mikä tuntuu itselle
hyvältä.
Ja kyllä mä sitten sanoisin myös sen, että on ehkä hyvä myös sitten ottaa siihen rinnalle jotain semmoista perinteistä mediaa, että esimerkiksi jos seuraa asioita vaan somen
kautta voi tulla aika semmoinen vääristynyt kuva siitä mitä maailmassa on menossa,
että semmoista tasapainoa vähän siihen rinnalle.
Inka Salmi
Nyt on koittanut se hetki, kun lähdetään tuonne keväiseen raikkaaseen ulkoilmaan
kohtaamaan vähän kokemusasiantuntijoita.
Moikka.
Haastateltava 1
Moikka.
Haastateltava 2
Moro moro.
Haastateltava 3
Moi.
Haastateltava 4
Moi.
Haastateltava 5
Moro.
Inka Salmi
Käytätkö sä jotain sosiaalista mediaa?
Haastateltava 1
Mä oon Tiktokissa.
Haastateltava 2
Kyllä mä paria käytän joo. Instagrammia ja Facebookkia enimmäkseen.
Haastateltava 3
Kyllä käytän
Haastateltava 4
Joo, käytän kyllä.
Haastateltava 5
Kyllä käytän paljon eri alustoja.
Inka Salmi
No sitten kun se siellä sosiaalisessa mediassa käyt niin huomaatko sä siellä, että jotkin postaukset herättäisi sussa tunteita?
Haastateltava 1
Todella paljon. Kyllähän niinku somessa varsinkin nykyään, niin se on sellaista
polarisoitunutta ja ehkä jopa semmoista niin kun klikkihakuisuutta ja sellaista
reagointihakua, että kyllä ne aiheuttaa isoja tunteita varsinkin niinku jotkut videot mitkä
tulee jossain tiktokissa vähän pyytämättä jostain poliittisista aiheista tai jostain sodasta tai muusta niin ne aiheuttaa isoja tunteita. Totta kai.
Inka Salmi
Millaiset sisällöt herättää sussa tunteita?
Haastateltava 2
Lähinnä aika paljon tulee urheilua seurattua, niin ehkä siihen liittyvät jonkun verran,
että sehän tietenkin some antaa aika paljon sitä kuplaa missä itse elää, niin ne tota siitä varmaan eniten jonkinnäköisiä tunteita herättää.
Ja totta kai sitten tietenkin kaikki muutkin mitä nyt aina päivittäisiin uutisiin ja muihin
tulee niin kyllä nekin aina herättää erilaisia tunteita riippuen vähän uutisesta.
Inka Salmi
Käytäks sä jotain sosiaalista mediaa?
Haastateltava 6
Joo käytän mä. Käytin Instagramia justiinsa kunnes mä poistin sen puolitoista
kuukautta sitten ja sitten… Ootam käytänks mä mitään muuta enää? On kyllä tää
Snapchatti, mut mä puhun 2 kaverille siellä. Siinä about se.
Inka Salmi
Miks sä poistit Instagramin?
Haastateltava 3
Mä halusin käyttää vähemmän aikaa puhelimella ja enemmän niinku keskittyy silleen
laiffiin niin sanotusti ja silleen harrastuksiin. Musta tuntuu että se vei paljon aikaa just pois siitä.
Inka Salmi
Kun sä muistelet näitä aikoja mitä sä oot viettänyt Instagramissa ja sosiaalisessa mediassa niin mitkä on ollut parhaita ja sitten puolestaan pahimpia tunteita mitä postaukset siellä on sussa herättäny?
Haastateltava 3
No ehkä parhaat on ollut silleen, no kaikki huumori ja niinku tämmöinen iloa tuottava media mikä siellä on. Ja ehkä kanssa tavallaan kaverien postaukset, jotka toi kanssa
niinku itselle sellaista yhteisöllisyyttä, mut sitten ikävimmät on varmaan ollut sellaisia jotka no siellä on harvoin sellaisia ainakin itsellä oli. Ei niin paljon sellaista niinku
tahallisesti ikäviä vaan enemmän sitten sellaisia kateutta tai tällaista vertailua
aiheuttavia postauksia, jotka sitten sitä kautta toi esiin niinku vähän ikäviä tunteita.
Inka Salmi
Millainen rooli sun mielestä tunteilla on sosiaalisessa mediassa?
Haastateltava 4
No mulle tulee ainakin ekana mieleen jos selaa tiktokkia, että sitten tulee tosi paljon
erilaisia tunteita vaikka minuutin aikana kun ne videot on tosi erilaisia, että siinä kyllä
käydään ihan niinku välillä alkaa melkein itkettää ja sitten seuraava video onkin ihan semmoinen superhauska. Niin se on kyllä. Jotenkin siinä tulee konkreettisesti esille se tunne.
Inka Salmi
Oletko sä huomannut, että tunteet somessa olisi saanut sut tekemään tietynlaisia
päätöksiä oikeassa elämässä?
Haastateltava 4
No ehkä semmoiset oon nähnyt vaikka videoita justiin vaikka jostain eläinrääkkäyksestä tai että tehtailla kun tehdään niinku vaikka jotain lihaa tai jotain että sitten niinku on
ollut semmoinen fiilis että teenkö mä nyt hirveän väärin kun mä en ole mikään
kasvissyöjä. Silleen alkanut mietityttää omat päätökset kyllä niinku ehdottomasti
tommoisia nähdessä.
Inka Salmi
Joo, että niillä tunteilla selkeesti pyritään vaikuttamaan.
Haastateltava 4
Ehdottomasti kyllä.
Inka Salmi
Jos sä muistelet viime kertaa kun sä olit somessa niin heräsikö sulle sieltä mitään
tunteita?
Haastateltava 4
No joo heräsi kyllä joo
Inka Salmi
Millaisia tunteita?
Haastateltava 4
No luin uutisia, joten aika niinku silleen työpäivän päälle avaat somen luet uutiset niin
aika raskaita.
Inka Salmi
Uskotko sä että sä oot joskus tiedostaen tai tiedostamatta mennyt semmoisen some
tunteen mukana, että se on vaikuttanut ehkä sun johonkin ostopäätökseen tai sun
käyttäytymiseen oikeassa elämässä?
Haastateltava 4
No joo kyllä kyllä mä koen, että se on voinut vaikuttaa myös. Joo.
Inka Salmi
Tuleeko sulle mieleen mitään esimerkkejä?
Haastateltava 4
No siis mä oon kyllä just se johon vetoaa niin kun jotkut tietyt niinku ehkä
vaikuttajamarkkinoinnin kautta olevat ehkä silleen äärilaidat. On silleen jotkut
vaatejutut, että sitten kun niinku huomaa että hei vitsi toi, nyt on hyvä, että nyt mä
käytän niinku ton niin joo todellakin vaikuttaa ostokäyttäytymiseen ja sitten mä oon
myös se joka on myös silleen että jos jossain näkyy joku lahjoituskampanja, niin sitten mä oon kyllä silleen että miksi mä en niinku lähtisi tähän mukaan, että kyllä se
vaikuttaa.
Inka Salmi
Sanoisitko sä että niissä lahjoituskampanjoissa vedotaan usein tunteisiin, että niitä
herää sieltä?
Haastateltava 4
Joo kyllä ehdottomasti joo.
Inka Salmi
Tuleeko sulla mieleen jotain kampanjoita ja jotain spesifejä aiheita vaikka
hyväntekeväisyys että mitkä on herättänyt ja mitkä keinot niissä on ollut semmoisia kun on vedonnut suhun?
Haastateltava 4
No joo siis hetki sitten oli niin tota toi olisiko se ollut Sergey Hilmanin kampanja se oli
Unicefille, jossa oli nimenomaan sitten niin kun hyväntekeväisyyskeräys lapsille ja
nimenomaan Gazaan mielestäni ja odotapas nytten, mikä se jatkokysymys oli?
Inka Salmi
Niin mitkä keinot siinä oli?
Haastateltava 4
Kyllä joo siis olihan se tunteeseen vetoava, mut sitten tavallaan niinku “älä hyi hinkkaa
sitä vasten niin tota”(puhui koiralleen). Olihan siis tunteisiin vetoava, mut sitten
jotenkin se oli myös silleen niin kun ehkä niinku järkisyihin vetoava tai miten se sanoisi, että ei pelkästään tunteisiin, mutta jotenkin siinä oli onnistuttu hyvin yhdistää se
semmoinen niinku tieto ja niin kun markkinointikampanjan taustalla oleva toi
organisaatio, jonka sitten tuntee jo ennestään, niin siinä kyllä osattiin yhdistää
semmoista niinku vanhaa tietoa osaamista ja sitten sitä tunnetta.
Inka Salmi
Onko somessa jotain sisältöjä, mitä sä välttelet tarkoituksellisesti, koska ne voisi
herättää sussa jotain negatiivisia tunteita?
Haastateltava 5
No tolleen niinku tarkoituksenmukaisesti mä ehkä välttelen semmoisia poliittisia
sisältöjä tai mitkä tai jos joku poliittinen henkilö kenellä on poliittista vaikutusvaltaa
tekee sisältöä, niin mä ehkä välttelen sen takia, että ne on usein vähän semmoisia
raflaavia.
Sitten niistä tulee itselle paljon ajatuksia. Saattaa alkaa ärsyttää niitten mielipiteet tai
sitten tulee sellainen niinku tosi iso puolustuksen halu johonkin asiaan. Ja sitten mä
sanoisin, että en ehkä silleen tarkoituksenmukaisesti välttelee jotain sisältöä, mut
silleen kun sä selaat jotain niin siinä on helppo skipata joku sisältö, niin sitten ehkä joku sellainen mistä tulee, missä joku vaikka suoriutuu tosi hyvin sen elämässä, niin sitten
mä en halua katsoa sitä, koska siitä tulee itselle sellainen, että sä rupeat vertailemaan
itsesi siihen ihmiseen jotenkin silleen että no vitsit, mä en ole kyllä onnistunut tossa tai tossa niin sitten sä et halua niinku katsoa. Sä et halua altistuu sellaiselle sisällölle.
Joo ja sitten ehkä semmoinen joku tämmöinen niinku mainossisältö mikä on tehty
jossain yhteistyössä niin sekin on mun mielestä jotenkin niin feikkiä, että mua alkaa
vaan ärsyttää se ja mä haluan niinku skipata sen.
Inka Salmi
Entä sitten millaiset sisällöt synnyttävät sussa positiivisia tunteita?
Haastateltava 5
No mulla tulee ihan ekana mieleen just että kun tämmöiset jotkut niinku koomikot
tekee pätkiä someen, mitä voi sit katsoa niiden keikalta tai jostain niin ne on kyllä niinku oikeasti jotkut tosi hauskoja et siinä alkaa naurattaa ja tota et ne on kyllä niinku hyviä
sitten jotkut tämmöiset eläinvideot, jotkut söpöt eläinvideot missä 2 majavaa vaikka
tappelee tai jotain niin niin onhan ne niinku hauskoja, että niitä niitä on kyllä kiva
katsoa. Sitten tämmöiset jotkut urheilusisällöt missä on jotain niinku highlighteja niin
kyllä niistä tulee jotenkin hyvä fiilis kun katsoo niitä.
Vaikka jalkapallokoosteita tai jotain, sä näet hienon maalin tai joku muukin urheilulaji missä näet niinku hienon suorituksen, niin kyllä siitä tulee jotenkin semmoinen niinku siisti, siitä tulee siisti fiilis jotenkin että tota voi tulla vaikka kylmiä väreitä vähän.
Inka Salmi
Entä onko koskaan mikään somen sisällön synnyttämä tunne saanut sut tekemään
ostopäätöksiä?
Haastateltava 5
Joo kyllä on. Sinänsä hyvä ja vaikea kysymys, koska tavallaan mä oon tehnyt kyllä
ostopäätöksen jonkun some sisällön perusteella, mutta se on vaikea sanoa, että se
herätti minussa tunteen ja sitten mä ostin sen sen tunteen perusteella. Mutta kyllä,
kyllä on. Olisiko mulla joku esimerkki.
No mä ostin joskus semmoista tota, se oli jotain tämmöistä… Siinä oli näitä tämmöisiä kuuluisia tota sieniä, ei mitään tämmöisiä niinku päihtymystarkoitukseen olevia sieniä
vaan tota se oli semmoista niinku että sillä luvattiin niinku lisää energiaa ja tämmöistä
vähän niinku kahvin korvikkeeksi tämmöisiä supersieniä niin tämmöisen tota
tämmöisen jauheen mä sitten ostin, kun mulle tuli semmoinen fiilis, että tästä tulee
mulle lisää energiaa mun elämään.
Inka Salmi
Miten se oli markkinoitu somessa niin että sulle tuli se fiilis että sä saat lisää energiaa
elämää?
Haastateltava 5
No se oli just sillainen, että siinä oli semmoinen väsynyt, vähän väsynyt tyyppi. Ja siinä kuvattiin sitten vähän sitä sen väsymystä, että se oli vähän sellainen niinku että ei
oikein niinku vähän semmoinen flegmaattinen. Sitten se veti sitä sen uutetta siinä ja
sitten siinä näytettiin vähän niinku sitä että millaista se elämä sitten on sen jälkeen ja
siinä sitten oli semmoinen energinen. Että siinä oli niinku kuvattu hyvin se, että miten se on kun sä et vedä tätä ja sitten kun sä otat tätä niin, mikä on se ero.
Inka Salmi
Koitko sä samaistuvasi siihen flegmaattiseen kaveriin ja koit toivovasi olevasi sitten se
energinen kaveri?
Haastateltava 5
Kyllä. Kyl siihen tuli vähän sellainen, että joo kyllä mä niinku tunnistan itseni vähän
tuosta välillä ainakin valitettavasti ja sitten siitä tuli semmoinen, että hei tässä voisi olla tällainen pikavoitto nyt tähän. Mikä sitten sai tekemään sen ostopäätöksen.
Inka Salmi
Miten tää sienitarina päättyy?
Haastateltava 5
No mä käytin tätä ainetta ja totesin, että tästä ei ole kyllä mitään hyötyä tai mä en niinku huomannut, että tästä olisi ollut mitään sellaista hyötyä. Ja sitten oikeastaan kun mä
oon nähnyt sen jälkeen paljon tämmöisiä samanlaisia mainoksia ja tämmöisiä, niin mä en ole kyllä enää sitten ostanut näitä, niin se on vaikuttanut muutenkin vähän siihen
sitten, että mä en ole kyllä lähtenyt muutenkaan ostaa. Sitten kun mulla on tavallaan toi huono kokemus tai toi niin sitten kun niin niin se on niinku vaikuttanut sitten muutenkin siihen että ostanko mä jotain jonkun somemainoksen perusteella niin niinku silleen et mä en osta läheskään niin helposti tämän sienitarinan takia.
Inka Salmi
No niin. Näin me kuultiin Tampereen kaduilla kulkevilta ihmisiltä, että miten media
heitä koskettaa ja liikuttaa.
Nyt meillä on ilo saada tähän podcastiin vähän toisenlaista näkökulmaa, nimittäin
studiossa meillä on vieraana sisällöntuottaja ja somevaikuttaja Karl Gustaf Kurn. Kiva
että pääsit tänne.
Sisällöntuottaja ja somevaikuttaja Karl-Gustav Kurn
Kiva, että saan olla täällä. Hei.
Inka Salmi
Hei. Sulla on aika mittava kokemus media alalta, mutta voisitko sä tiivistää meille
vähän että kuka sä oot ja mikä sun suhde on someen?
Karl-Gustav Kurn
Mä oon Karl Gustaf Kurn. Alun perin mä aloitin somen tekemisen 9 vuotta sitten
vironkielisillä videoilla. Aloittaen Youtubesta siirtyen Instagramiin ja Tiktokkiin ja olen
viime vuosina sitten tehnyt enemmän suomenkielistä sisällöntuotantoa, mutta lähinnä sellaista lifestyle henkistä missä näytän omaa elämää rehellisesti omalla aidolla
persoonallani.
Inka Salmi
Liittyykö tähän sun tämmöiseen aitoon persoonaan paljon tunteita?
Karl-Gustav Kurn
Kyllä siihen kuuluu kun me ihmisiä kaikki ollaan niin tunteethan kuuluu meidän jokapäiväiseen arkeen ja niistä puhuminen somessa on yleistynyt. Onneksi nyt
lähivuosina.
Inka Salmi
Hyödynnätkö sä tietoisesti tunteita kun sä teet näitä sisältöjä?
Karl-Gustav Kurn
Kyllä tavallaan joo, sillä lähtökohtaisesti jos mietitään ihmisen mediakäyttäytymistä,
niin ihmisethän haluaa mennä sosiaaliseen mediaan kokemaan dopamiinin tunnetta.
Ihminen haluaa nauttia siitä sisällöstä mitä hän katsoo ja me sisällöntuottaja tuottajat tavallaan tuotetaan niitä ilon tunteita tai vihan tunteita tai surun tunteita.
Ja tavallaan minä koen itsekin, että tavallaan minä rakastan saada ihmisissä tunteita
esille minun sisällöissä, kun minä opiskelen itsekin tällä hetkellä elokuva tv alalla, niin tavallaan elokuvissakin, tämmöisten niinku tunteisiin vaikuttaminen on niinku erittäin merkittävää.
Ja jos otetaan huomioon kaupalliset yhteistyöt, niin tavallaan kyllä niissä pystyy
semmoisen niin kun tunteilla leikkimään että saadaan paremmin se katsoja kiinni
siihen sisältöön, että kyllä siitä tulee tietoisestikin tehtyä.
Inka Salmi
Mimmoisilla tunteilla sä leikit kun sä pyrit vetoamaan katsojiin?
Karl-Gustav Kurn
Minä yritän tehdä tosi samaistuttavaa sisältöä eli semmoiset samaistumisen tunteet
on, että sillä saa niinku valtaosan katsojista kiinnostumaan paremmin.
Inka Salmi
Entä sitten ootko sä havainnut somessa sellaista, että algoritmit suosisi tämmöistä
tunnepitoista sisältöä, että tunnepitoisuus olisi vähän niin kuin yhtäkuin parempi
näkyvyys.
Karl-Gustav Kurn
Kyllä minä koen, että se on justiinsa näin, sillä esimerkiksi just kaikki tarinankerronnat
story time videot, minä koen, että minä itsekin katson niitä enemmän missä on
tavallaan joku sellainen tunne juuri nimenomaan eli kaikki niin kuin huonot
asiakaspalvelukokemukset on tosi mielenkiintoisia. No totta kai ilonkin tunteet, että
vau tämmöinen juttu.
Mutta juuri tämmöiset ehkä niin kuin enemmän negatiivisesti painotteisemmat sisällöt tavallaan saa minun huomion, mutta minä olen huomannut yleistyvän ilmiön siinä, että että tunnekuohussa saatetaan tehdä mainehaittaa myös yrityksille esimerkiksi, että
asiakas on saanut yritykseltä huonon asiakaspalvelukokemuksen, vaikka yleisesti
kaikki olisi muuten okei yrityksellä, mutta sitten sisällöntuottaja tuottaa raivopäissään
vaikka sisällön siitä, että nyt oli niin huono asiakaspalvelukokemus ja se saa tuhansia näyttökertoja.
Sehän tekee mittaavaa haittaa sille yritykselle sitten maineen puolesta vaikka muuten
vaikka tällä yrityksellä olisi kaikki hyvin, mutta se yksi asiakaspalvelukokemus oli vaikka sitten huono, niin tavallaan se on yleistyvä ilmiö, mikä tavallaan tosi niin kuin
vaarallinen ilmiö itse asiassa, että totta kai ihanaa että ihmiset kertoo aitoja ja rehellisiä mielipiteitä jostakin, mutta justiinsa se, että pitää myös miettiä, että ettei ihan tunne
kuohussa lähde kaikkea sitten maailmalle jakamaan, koska sillä saattaa olla sitten merkittävä vaikutus tulevaisuuteen niin itsellä kuin myös sillä yrityksellä.
Inka Salmi
Joo, kyllä se on hyvä, hyvä harkita ja antaa ehkä pään vähän viilentyä ennen kuin lähtee sitten postailemaan.
Karl-Gustav Kurn
Nimenomaan.
Inka Salmi
Ja tätä mistä sä mainitsit tää että vähän jopa semmoiset ärsyttävät ja vihastuttavat
sisällöt houkuttaa sen huomion, niin se on ihan ihan tutkittu asia, että monet
sosiaalisen median algoritmit painottaa tämmöisiä vahvoja tunteita kuten vihaa ja
ärtymystä.
Ja tästä on ihan viimeaikainen esimerkki. Tämän varmaan sinäkin olet kuullut Mika
“Immu” Ilmenin ja Joni “Stagala” Takalan kohuottelusta, kun myllersi tässä
mediaparrasvalossa. Mitä mieltä sä oot tästä kohusta?
Karl-Gustav Kurn
No olihan se aika melkoinen kohu. Pakko myöntää, että siinä osuttiin ainakin
semmoiseen hyvään markkinarakoon, että Ice Cagehan teki erittäin hyvää tulosta, sillä näkyvyyden kannalta, että otettiin tämmöinen tosikansaa raivostuttava aihe pistettiin ääripäät yksi ja saatiin tämmöinen merkittävä mediailmiö, että siinä mielessä hyvin ne näki sen tavallaan markkinaraon siihen, että erittäin hyvin onnistuu, mutta sehän
herätti keskustelua ainakin ja keskustelu on hyvä, että saadaan ainakin puhuttua asiat ja vaikka jotkut tekee itselleen siinä mainehaittaa niin. Se on niiden ongelma.
Inka Salmi
Niin niin oletko sä miettinyt koskaan, että mainehaitan uhalla lähtisit hakemaan vähän riskillä näkyvyyttä, että koittaisit ennemmin kun tuottaisit samaistuttavaa sisältöä, niin ehkä vähän provosoivaa. Onko se koskaan tämmöinen käynyt mielessä?
Karl-Gustav Kurn
No provosoivahan on tavallaan totta kai riippuu, että mistä aiheesta tekee. Totta kai
lähtökohtaisesti omien arvojen mukaista sisältöä haluan tehdä, että mikä olisi omien
arvojen vastaista niin mieluiten ei, mutta tavallaan mikä herättää sellaista tärkeää keskustelua, niin siinä mielessä provosointi olisi ihan kiva, mutta vähän itse kyllä
pelkään tämmöisiä kohuja kyllä ja vähän en ihan lähtisi niihin.
Inka Salmi
Se on varmaan ihan järkevää.
Karl-Gustav Kurn
Se on järkevää, mutta seuraajia tulee omalla aidolla persoonalla, että turha lähteä niitä provosoimaan.
Inka Salmi
Uskoisitko sä että sulla on itselläsi vaikutusta ei ainoastaan sun yleisöjen tunteisiin
vaan sitä kautta myös heidän käytökseen.
Karl-Gustav Kurn
Kyllä mä uskon, että siinä saattaa olla tavallaan kun sosiaalisen median vaikuttajat on semmoisia vähän niinku ystäviä sosiaalisessa mediassa tavallaan kun me jaetaan
arkea ja kaikkea, niin meistä väkisinkin muodostuu semmoinen niinku sille seuraajalle. Semmoinen läheinen ihminen eli vähän niinku syntyy semmoinen niinku luottamuskehä siihen ihmiseen tavallaan kun hän jakaa elämästään paljon asioita.
Niin jos mä suosittelen jotakin tuotetta tai jotakin kenelle tää on oikeasti hyvä, niin
todennäköisesti se on niinku myönteisempää tehdä se ostopäätös myös, että kyllä
tavallaan uskon, että tavallaan jos me levitän mun arvojen mukaan sisältöä niin se
vaikuttaa mun katsojiin ja saa myös niiden päätöksissä jotain aikaan.
Inka Salmi
Vähän kun kaveri olisi suositellut, tulee mieleen. Aa, että hei että eikö tämä ole se tuote kun oli tosi hyvä?
Karl-Gustav Kurn
Nimenomaan. Ja lähtökohtaisesti minä yritänkin just tehdä semmoista, mikä on aidosti minun omasta mielestä, että tavallaan ei. Minua on vähän vaikea ostaa, ei saa rahalla
minua.
Inka Salmi
Onko sua lähestytty jollain yhteistyöllä, mikä on ollut silleen, että tämä on mun arvojen
vastaista, että tähän en kyllä nyt tartu.
Karl-Gustav Kurn
On on on esimerkiksi Temu totta kai en lähde tekemään, sillä mä olen enemmänkin
kotimaisen ja kestävän kehityksen puolella niin. Temu ja kaikki semmoinen mikä
vaikuttaa siihen kiinan puoleen, niin en oikein lähde siihen.
Inka Salmi
Jos sä muistelet sisältöjä mitä sä oot tehnyt niin löytyykö se sieltä jotain semmoista
esimerkkiä mikä oikein osui johonkin tunnehermoon yleisössä että tuli kommentti- tai palautetulva.
Karl-Gustav Kurn
Mä tein just hiljattain yhteistyövideon Tallinkin kanssa ja mä haluaisin just saada
ihmisiä vähän niinku koskettumaan siitä. Ja kun sitten tavallaan tein siitä semmoisen
vähän melankolisen, mutta tavallaan semmoisen innostavan siitä, että tavallaan kun mulla on kaksi kotimaata, Viro ja Suomi, ja kerroin vähän siitä että me nähdään
läheisten kanssa niin harvoin jotka asuu siellä Virossa. Mutta tavallaan onneksi Tallink yhdistää meitä niin tavallaan tein siis semmoisen koskettavan ja siitä tuli paljon
palautetta, että se oli niinku tosi hyvin tehty ja tavallaan että siitä saatiin semmoinen
katsoja niinku tunteet niinku heräämään niillä musiikin valinnoilla ja otoksilla mitä mä
käytin siinä, niin se ainakin sai semmoista palautetta että osu ja uppos tunteisiin.
Inka Salmi
Ja näin on käyty läpi aikamoinen tunteiden kirjo. Kiitos hei kun kuuntelit. Tämä podcast perustui kirjaan nimeltä Mediayhteiskunta, joka julkaistiin tuossa viime vuonna. Ja jos
kiinnostaa tämänkaltaiset aiheet lisää, niin siinä voi sellaisiin lukemalla syventyä. Minä olen Inka Salmi ja tässä oli jaksoni Somen kosketus.