Podcasteja yhteistyöstä 9. -luokkalaisten kanssa

Viimeisiä koulupäiviä

Olemme käyneet kiehtovia keskusteluja Wivi Lönnin Pyynikin koulutalon 9-luokkalaisten kanssa kevään 2021 aikana. Elos-hankkeen puitteissa toiminut pienryhmä keskusteli kaikesta mahdollisesta nuoren elämään ja kouluun liittyvästä. Hankkeen kantavana ajatuksena on, että toiminnan teemat ovat nousseet nuorten omista toiveista. Keskustelut ovat olleet tavattoman mielenkiintoisia, joten päätimme yhdessä tehdä podcasteja, joissa pääset pieneksi hetkeksi kuuntelemaan niitä ajatuksia ja toiveita, joita meillä on. Odotukset ja kohtaamiset ovat olleet kovin erilaisia ja toiveena olisi ollut, että teemojemme kaltaisista asioista olisi koulussa puhetta ja toimintaa enemmän.

Podcastin teemana yhteistyö

Vanha afrikkalainen sananlasku kertoo, ”Jos haluat kulkea nopeasti, kulje yksin. Jos haluat kulkea pitkälle, kulje yhdessä.”

Podcastissa kuulet viisaita ajatuksia ja toiveita yhteistyön merkityksestä. Ymmärrystä löytyy yksintekemisen maailmaan, mutta myös toiveikkuus yhteistyön mahdollisuuksista on voimakkaasti esillä. Yhteistyön tekemisessä on oma vaivansa, mutta loppujen lopuksi keskeisintä on, että millaiset jäljet meihin jää. Yksin tehdessä ei ole riskejä, mutta ei välttämättä tuloksiakaan. Tässä linkki podcastiin

Antoisia kuunteluhetkiä

Toivottavat:

Wivi Lönnin Pyynikin koulutalon 9-luokkalaiset: Sisi, Elli, Viivi, Elina, Milla, Kaisla

Lotta Lauri, Wivi Lönnin Pyynikin koulutalon kouluvalmentaja

Vesa Joutsen TAMK, Elos-hankkeen asiantuntija