Podcast-keskusteluja empatiasta 9. luokkalaisten kanssa

Viimeisiä koulupäiviä

Olemme käyneet kiehtovia keskusteluja Wivi Lönnin Pyynikin koulutalon 9-luokkalaisten kanssa kevään 2021 aikana. Elos-hankkeen puitteissa toiminut pienryhmä keskusteli kaikesta mahdollisesta nuoren elämään ja kouluun liittyvästä.

Hankkeen kantavana ajatuksena on, että toiminnan teemat ovat nousseet nuorten omista toiveista. Keskustelut ovat olleet tavattoman mielenkiintoisia, joten päätimme yhdessä tehdä podcasteja, joissa pääset pieneksi hetkeksi kuuntelemaan niitä ajatuksia ja toiveita, joita meillä on. Odotukset ja kohtaamiset ovat olleet kovin erilaisia ja toiveena olisi ollut, että teemojemme kaltaisista asioista olisi koulussa puhetta ja toimintaa enemmän.

Podcastin teemoina empatia ja tunteet

Ryhmillä on toiminnalleen kaksoistavoite, joka kietoutuu kiehtovalla tavalla lähes kaikkeen toimintaan. Toiminnan tunnetavoite on huomioitava, jotta asiatavoite saadaan hoidetuksi. Esim. Mikään toiminta ei oikein suju, jos turvallisuuden tunne ei ole kunnossa. Toisaalta pelkät puheet eivät luo turvallisuuden tunnetta, vaan täytyy olla turvallisuutta herättäviä tekoja asiatavoitteen suorittamista. Käytännössä asettelimme pöydät piiriin, jotta voimme kukin havaita toistemme ilmeet ja eleet. Toiseksi sovimme, että toisten asioita ei saa kertoa luvatta muille. Kolmanneksi sovimme puheenvuoroista, jonka jälkeen turvallinen keskustelu voi alkaa. Turvallisen luottamuksellisen ilmapiirin luominen on siis kovin käytännöllistä.

Empatia on yhdistelmä taitoja. Näitä empatiaan liittyviä taitoja harjoitellaan läpi elämän. Ensimmäiseksi tarvitaan kyky kuvitella, että mitä muut olennot tuntevat tai haluavat. Mentalisoimme ja peilaamme kehollamme. mm. aivoissa on ihan omat alueensa ja mekanismit empatialle. Ihmiset ovat aina tienneet, että tunteet ovat koko kehossa, mutta nykyään kiireen keskellä unohtuu, että vatsanpurut syntyvät vatsassa ja sydänsurut raastavat koko kehoa. Empatia on samanlaisuuden ja erilaisuuden tajuamista yhtäaikaa.

Tässä linkki podcastiin

Antoisia kuunteluhetkiä

Toivottavat:

Wivi Lönnin Pyynikin koulutalon 9-luokkalaiset: Sisi, Elli, Viivi, Elina, Milla, Kaisla

Lotta Lauri, Wivi Lönnin Pyynikin koulutalon kouluvalmentaja

Vesa Joutsen TAMK, Elos-hankkeen asiantuntija