Kärvistelyä ja menestystä – koronan vaikutuksia pk-yritysten myyntiin

Naisen kädet pitelevät paperia, jossa on talouteen liittyviä graafeja.
Kuva: Artem Podrez, Pexels

Korona teki myynnin kehittämiselle hyvää. Yllättävä tilanne pakotti yritykset uudistamaan ja digitalisoimaan myyntiä entistä vahvemmin, ja nyt sekä myyjät että asiakkaat ovat pitkälti tottuneet uusiin tapoihin tehdä yhteistyötä. ROBINS-hankkeessa haastatellut yritykset kertovat, että toivo markkinoiden piristymiseen on palannut sekä kotimaassa että kansainvälisesti.

Myynnin digitalisointiin luotaava ROBINS-hanke otti kesä–elokuussa 2021 uudelleen yhteyttä yrityksiin, joita haastateltiin myös vuotta aiemmin lock down -tilanteessa. Seurantahaastatteluihin osallistuneet toimitus- ja myyntijohtajat (n=16) edustavat kasvuhakuisia ja kansainvälistyviä suomalaisia pk-yrityksiä, jotka toimivat palveluintensiivisillä toimialoilla.

Tampereen ammattikorkeakoulun myynnin vuorovaikutuksen yliopettaja Sini Jokiniemi kertoo haastattelujen tuloksista TAMK-blogissa.