Matka, joka kannattaa tehdä - tutkija Minna Heikinheimon väitöskirjan aihe jalostui ROBINS-tutkimushankkeen teemoista

Tieteellisen artikkelin päällä mustasankaiset silmälasit.

Väitöskirjan tekemisessä on monia vaiheita ja vaatimuksia. ROBINS-hankkeessa aktiivisesti mukana oleva Tampereen ammattikorkeakoulun liiketoiminnan lehtori ja tutkija Minna Heikinheimo kertoo omasta väitöskirjaprosessistaan. ”Tämä on välillä varsinaista vuoristorataa, mutta matkalla oppii valtavasti”, hän kuvailee.

Omassa väitöskirjassani tutkin sitä, miten digitalisaatio ja digitaaliset alustat, kuten B2B-verkkokauppa, muuttavat kasvuhakuisten palveluyritysten myyntistrategioita, myyntimalleja ja myyntiprosesseja.

Väitöskirjan aihe jalostui ROBINS-projektin teemoista ja tutustumalla myynnin johtamisen aiempaan tutkimukseen. Väitöskirjani liittyy työpaketti kolmoseen eli myynnin ja kasvun johtamiseen.

Haastattelimme alkuun hankeyrityksiä ja kartoitimme sitä, millaisia tutkimusaiheita sieltä nousi. Tämän lisäksi olemme keränneet aineistoa myös menestyneistä kasvuhakuisista pk-yrityksistä, jonka pohjalta syvennyn myös omaan tutkimusaiheeseeni.

Olen osaltani ollut keräämässä tutkimusaineistoa sekä oman työpaketin ja koko hankkeen tutkijoiden kanssa. Tällä hetkellä työstössä on ensimmäinen artikkeli julkaisu ja siihen liittyvä aineistoanalyysi sekä tutkimusaineiston pohjalta nousseiden mallien jalostaminen. Lisäksi osallistun projektitutkijana myös toisen artikkelin kirjoittamiseen yhdessä tutkijakollegan kanssa.

Vuoristoratavaunun ohjaimissa

Väitöskirjan tekeminen on välillä varsinaista vuoristorataa. Välillä tuntuu, että noustaan vain pelkkää ylämäkeä, kun kahlataan loputtomasti eri tutkimusartikkeleita, teorioita tai litteraatioita läpi. Sitten jossain kohtaa syntyykin käänteentekevä ahaa-elämys. Keksit ratkaisun tai löydät puuttuvan palikan hahmottelemaasi malliin ja siitä seuraava tyytyväisyyden ja onnistumisen tunne on valtava.

Eli ei kannata lannistua, vaikka kaikki ajatukset eivät lähtisikään lentoon ja hylkäyksiä tulee artikkelikäsikirjoituksille. Jossain kohtaa pitkäjänteinen työ palkitaan ja matkalla olet oppinut valtavasti. Erilaiset visualisoinnit auttavat oman ajattelun kehittymistä. Lisäksi se, että pääsee jakamaan ajatuksia joko ohjaajan, tutkijakollegoiden tai jatko-opiskelukollegoiden kanssa auttaa eteenpäin ja tuo uusia näkökulmia.

Hyödyt opetus- ja valmennustyöhön

Väitöskirjan tekeminen työn ohessa on välillä haastavaa, koska aika usein illat, viikonloput ja loma-ajat menevät koneen ääressä. Se oppimisen määrä on kuitenkin niin valtava ja palkitsevaa, että se kantaa eteenpäin.

Lisäksi olen ollut iloinen, että olen pystynyt tekemään tutkimusta osittain myös työajalla osana ROBINS-hanketta ja toivottavasti jatkossa myös muissa hankkeissa.

Tutkimuksen aikana kertynyt tieto hyödyttää myös omaa opetus- ja valmennustyötäni, joten näen, että nämä tukevat hyvin toisiaan. Lisäksi väitöskirjataipaleella on ollut ilo tutustua muihin, kokeneempiin tutkijoihin ja oppia heiltä. Mahtavat kollegat ja tutkimustyön ohjaajat tsemppaavat jatkamaan eteenpäin.

Lisätiedot:

Minna Heikinheimo