Menestyvillä suomalaisilla kasvuyrityksillä ovat prosessit kunnossa

Joissakin yrityksissä myynti saattaa olla vielä myyjän yksilösuoritus. Suomalaisissa menestyjäyrityksissä näin ei ole. Näissä yrityksissä myynti on osa yrityksen strategiaa, johon kuuluu myyntiprosessin määrittämistyö yhdessä kaikkien myynnin toimintoihin osallistuvien kesken. Menestyvien yritysten myynnin taustalla on hyvin kuvattu prosessi, osoittaa ROBINS-hankkeessa tehty tutkimus.

ROBINS-tutkimushankkeessa haastateltiin kansainvälistä kasvua tekeviä ja palveluintensiivisillä toimialoilla toimivia pk-yritysten toimitus- ja myyntijohtajia kevätkesällä 2020. Noin 30 haastattelun analysointi paljasti yritysten myynnillisen menestyksen takaa  kuusi menestystekijää, joista jokainen kytkeytyy asiakkaan ympärille.

Lue ROBINS-tutkija Pia Hautamäen artikkeli ”Menestyvillä suomalaisilla kasvuyrityksillä ovat prosessit kunnossa” TAMK Journalista. Artikkelissa tarkastellaan myyntiprosessin merkitystä ja sitä, miten tämä menestystekijä näkyy kansainvälistä kasvua tekevissä suomalaisissa pk-yrityksissä johtajien kertomana.

Teksti: Pia Hautamäki
Kuva: Minttu Rantanen

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *