Näin sai alkunsa Robins-tutkimushanke

Myynti- ja markkinointijohtajilla ei oikein ole ymmärrystä siitä, miten markkinointia ja myyntiä tulisi digitalisoida. Tästä lähti ajatus Robins-tutkimushankkeesta, kertoo myynnin yliopettaja ja tutkija Pia Hautamäki Tampereen ammattikorkeakoulusta.

21.10.2019

Hei!

Olen myynnin yliopettaja ja myynnin tutkija Pia Hautamäki Tampereen ammattikorkeakoulusta. Muutama vuosi sitten huomasin, ettei myynti- ja markkinointijohtajilla ole oikein ymmärrystä siitä, miten markkinointia ja myyntiä tulisi digitalisoida. Toisin sanoen, millaisia digitaalisia työkaluja olisi hyvä käyttää ja miten yleensäkin johtaa kasvua digiaikakaudella. Tästä lähti ajatus ROBINS-tutkimushankkeesta.

Myynti on tärkeä kasvun väline suomalaisille yrityksille, mutta myyntiosaamisessa on haastetta. Mikäli digitaalisten työkalujen hyödyntäminen saataisiin myös pk-yrityksissä myynnissä käytäntöön, voisi myynti ollakin tulevaisuudessa innostavaa ja kasvua voisi myös tehdä paljon kannattavammin kuin että aina rekrytoitaisiin uusia ihmisiä myyntiin. Tämähän ei toki ole edes monessa pk-yrityksessä mahdollista, vaan usein myyntihenkilö on yrittäjä itse.

Käytännöt tehdä myyntiä ovat kovin erilaiset isoissa yrityksissä verrattuna pk-yrityksiin. Yhtäläinen haaste on kuitenkin myyntiosaamisen puute. Miten oikeasti tuottaa arvoa asiakkaalle tuotemyynnin sijaan? Ja miten ihmeessä tätä kaikkea voisi vielä digitalisoida? Ja mikä edes on asiakkaan polku ja siihen sopeutettu myyntiprosessi digiaikakaudella? Tässäpä jo pureskeltavaa tarpeeksi.

ROBINS-tutkimushanke tutkii Tampereen ammattikorkeakoulussa ja Tampereen yliopistossa näitä haasteita digiaikaudella, kun yhä useampien yritysten toimintaan vaikuttavat alustatalouden lainalaisuudet sekä laajat dynaamiset ekosysteemit.

Tavoitteenamme on tutkimuksemme kautta 1) mallintaa asiakkaan ostopolkuja, 2) selvittää alustatalouden liiketoimintamalleja, 3) rakentaa kasvun johtamisen malleja sekä 4) kartoittaa sopivia digitaalisia työkaluja pk-yrityksille.

Tätä kaikkea on ROBINS. Jos haluat pysyä uuden tiedon aallonharjalla, hyppää messiin uutiskirjeen kautta ja osallistu vaikkapa jo heti Tampereen ammattikorkeakoulussa järjestettävään ensimmäiseen avoimeen seminaariimme teemalla Tekoäly ja myynnin mahdollisuudet 1.11.2019 klo 8.30 alkaen!

Tule mukaan kasvun teille!

Lisätiedot:
ROBINS-tutkimushankkeen johtaja
KTT Pia Hautamäki
Tampereen ammattikorkeakoulu

Linkedin: www.linkedin.com/in/piahautamaki
TW: @PiaHautamaki
IG: piahautamakiofficial
FB: PiaHautamaki

ROBINS-tutkimushanke on Tampereen ammattikorkeakoulun johtama kokonaisuus, jossa TAMKin ja Tampereen yliopiston ohella toimivat yritykset – Codemen, Differo, Gofore, Gravicon, Intolead ja Sales Communications – sekä ostopalveluja tuottavana yrityksenä Intolead. ROBINS-tutkimushanketta rahoittaa Business Finland.