Tieto – journalismin opetuksen tärkein teema?

Kuva: Jonne Renvall, Tampereen yliopisto

Kysymys tiedosta on journalismin ytimessä. Yhtä selvää ei kuitenkaan ole, että tieto teoreettisena kysymyksenä olisi journalismintutkimuksen ytimessä. Miten tiedosta opetetaan ja opitaan journalismi-alan oppilaitoksissa? Tulisiko journalistiikan yliopisto-opinnoissa antaa selvästi nykyistä enemmän tilaa tietoteorialle ja tietokäsitysten tarkastelulle, kysyy TAJU-hankkeessa vuonna 2022 tutkijatohtorina työskentelevä Leena Ripatti-Torniainen.

Analysoin parhaillani TAJU-hankkeessa viime vuonna koottua aineistoa, jossa journalistiikan yliopisto-opiskelijat puhuvat opinnoistaan, journalismista, tietoa koskevista käsityksistään ja käytännöistään, tieteellisestä ajattelusta ja osaamisesta. Aineiston käsittely on ollut minulle hyvin rikas kokemus. Työskenneltyäni useita vuosia myrskymäisesti edenneissä yliopistokoulutuksen murroksissa saan nyt kuunnella, miten oman tieteenalani nykyiset opiskelijat ajattelevat yliopistomurroksen keskeisistä teemoista.

Journalistiikan opiskelijoiden havainnoista ja pohdinnoista erottuu hyvin raikas viesti. Monien muiden tieteenalojen opiskelijoille vaativana haasteena näyttäytyvä sillanrakentaminen teoreettisen tiedon ja sen käyttämisen välillä on journalistiikan opiskelijoiden puheessa todella oivaltavaa. Samasta syystä he antavat suuren arvon opintojensa tieteellisille sisällöille. Opiskelijat havaitsevat journalisteina työskennellessään, miten olennaisella tavalla tieteellinen ajattelu heitä tukee. Aineiston opiskelijat haluavat tutkintoihinsa lisää ja vaativampia tieteellisiä opintoja.

Nimenomaan tieto on minulle aineiston kiinnostavin teema. On selvää, että kysymys tiedosta on journalistisen työn ytimessä. Yhtä selvää ei kuitenkaan ole ollut, että tieto teoreettisena kysymyksenä olisi journalismintutkimuksen ytimessä. Tätä kysymystä haluaisin pohtia journalismintutkijoiden, muilla tieteenaloilla tietoa tutkivien ja monissa erilaisissa oppilaitoksissa journalismia opettavien kanssa.

Miten tiedosta opetetaan ja opitaan ammattikorkeakouluissa, ammatillisissa oppilaitoksissa ja kansanopistoissa? Mitä voisimme oppia toisiltamme ja erilaisilta tieteenaloilta, joille tieto on keskeinen tutkimuskohde? Tulisiko journalistiikan yliopisto-opinnoissa antaa selvästi nykyistä enemmän tilaa tietoteorialle ja tietokäsitysten tarkastelulle?

Journalistiikan ja journalismin opettajat ja ammattilaiset, journalismi- ja viestintäalojen tietokäsitysten ja ajattelun tutkijat – tulkaa keskustelemaan kanssamme Turkuun 22.–23. huhtikuuta. Olemme järjestäneet Media- ja viestinnän tutkimuksen päiville työryhmän, joka keskittyy tietokäsityksiin ja tieteelliseen ajatteluun journalismin ja viestinnän opinnoissa ja professioissa. Työryhmän kuvaus ja ohjeet esitelmäehdotuksen laatimiseen löytyvät täältä.

Nähdään siis Turussa TAJU-blogin lukijat! Valoisaa alkanutta vuotta teille kaikille.

Twitter: @LeenaRipatti