Kohti yksilöllistä ja joustavaa opiskelua

Tampereen korkeakouluyhteisön koulutusstrategian mukaisesti haluamme TAMKissa tarjota opiskelijoille selkeitä, yksilöllisempiä, joustavia ja tehokkaita opintopolkuja.

Tavoite on kunnianhimoinen, sillä Tampereen ammattikorkeakoulussa voi opiskella peräti kahdeksalla koulutusalalla: kasvatusalat; humanistiset ja taidealat; kauppa, hallinto ja oikeustieteet; tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT); tekniikan alat; maa- ja metsätalousalat; terveys- ja hyvinvointialat sekä palvelualat.

Kun opiskelija tietää, mitä haluaa opiskella ja mitä työtä tehdä tulevaisuudessa, perinteiset tutkintokohtaiset hakukohteet ja suunnitelmat helpottavat opintoja. Työnantaja saa valmistuneesta työntekijän, jolla on alalla ja ammatissa tarvittava osaaminen sekä syvempi erikoisosaamisen. Korkeakoulullekin tutkintokohtaiset opintosuunnitelmat ovat rytmittäneet opintojen järjestämistä.

Esimerkiksi media-alan ohjelmassa opiskelija oppii ideoimaan, käsikirjoittamaan, organisoimaan ja tuottamaan kiinnostavia mediasisältöjä eri tarpeisiin. Restonomiopiskelija oppii tuottamaan taloudellisesti kannattavia ravintola- ja ravitsemisalan sekä puhtausalan palveluita. Liiketalouden tradenomi voi opintojensa perusteella ryhtyä yrittäjäksi tai sijoittua markkinoinnin, viestinnän, myynnin, talous- tai henkilöstöhallinnon sekä kansainvälisen kaupan tehtäviin.

Kun työelämä muuttuu nopeammin kuin osaamme ennustaa, on aika katsoa ammattikorkeakoulussa hankittavaa osaamista uudella tavalla. Uusia ammatteja ja työtehtäviä syntyy ja vanhoja poistuu. Mitä jos opiskelija voisi valita erilaisia osaamisia, jotka perinteisesti on määritelty eri tutkintojen alalle? Tai jos opiskelija voisi aloittaa ammattikorkeakoulussa, vaikka ei vielä tiedä, mihin asiantuntijatehtäviin hän haluaa?

Poikkitieteellistä ja moniammatillista yhteistyötä

On selvää, että henkilökohtaisten opintopolkujen kehittäminen vie aikaa vuosia. Jostain on kuitenkin aloitettava. TAMKin elokuussa 2021 aloittaneessa uudessa organisaatiossa on ryhmitetty liiketalouden, palvelu- ja media-alojen koulutukset samaan yksikköön. Jo ensi vuonna tarjoamme entistä joustavammin liiketalousosaamista media-alalle ja mediaosaamista tradenomi- ja restonomiopiskelijoille.

Koronan jälkeisessä uudessa normaalissa uskomme, että esimerkiksi kulttuuri- ja tapahtumapalvelut tarvitsevat ammattilaisia, joilla on talous-, elämys- ja kulttuuriosaamista. Haluamme myös törmäyttää liiketalouden, ravintola- ja muiden palvelualojen sekä mediakentän opiskelijoita ja yrityksiä yhteisissä TKI-hankkeissa. Ensi vuonna myös pilotoidaan poikkitieteellisiä opinnäytteitä, jotka toteutetaan parityönä. Eli kaikkea uutta ja hienoa on tiedossa meillä TAMKissa!

Näin uutena tamkilaisena haluan sanoa, että elämme mielenkiintoista ajanjaksoa Tampereen korkeakouluyhteisössä ja koko suomalaisessa korkeakoulukentässä. Innolla lähden osaltani kehittämään pienin askelin TAMKia kansainväliseksi, ketteräksi kumppaniksi ja joustavaksi kouluttajaksi!

Kirjoittaja: Niina Jallinoja, Johtaja, Liiketalous, palvelu- ja media-alat