Muutosneuvotteluita ei enää tarvita – uudistamme arjen yhdessä!

TAMKin pääkampus.

Olemme saaneet lukea viime päivinä useista organisaatioista, jotka painivat taloudellisten haasteiden kanssa. Meillä TAMKissa muutosneuvottelut käytiin keväällä eikä tarvetta uusille neuvotteluille ole, nyt keskitymme arjen käytänteiden uudistamiseen ja kehittämiseen siten, että toimintamme on uutta tuottavaa ja tuloksellista. Avainsana tässä on yhdessä tekeminen. Tästä hyötyvät opiskelijamme, työelämä ja samalla me itse. TAMKin maine laadukkaana korkeakouluna vahvistuu.

Me kaikki olemme osa osaavaa Tampereen ammattikorkeakoulun yhteisöä, jonka muodostamme yhdessä opiskelijoiden kanssa. Toimintamme on laajaa ja vaikuttaa positiivisesti Pirkanmaalla, kansallisesti ja kansainvälisesti. Olemme edelläkävijöitä monella eri alalla ja olemme todistaneet jo useasti osaamisemme erilaisissa teemoissa, jotka ratkaisevat laajoja ja viheliäisiä ongelmia. TAMKin osaamispääoma onkin kiistatta yksi Tampereen seudun ja koko Suomen suurimpia. Tämän päälle on turvallista rakentaa uudistuvaa tulevaisuuttamme.

Olemme käyneet läpi laajoja muutoksia ja oppineet toimimaan innovatiivisesti, tehokkaasti ja tuloksekkaasti omissa rooleissamme ja tiimeissämme. Tämä kaikki on luonut pohjaa toimintamme kehittämiselle, jossa olemme jo erittäin hyvässä vauhdissa. Toki meillä on haasteita, mutta niitä tulee aina olemaan nyky-yhteiskunnassa. Tekemistämme leimaavat muun muassa uudistumiskyky, innovatiivisuus, aktiivisuus ja kyseenalaistaminen. Tuo viimeinen on huippuhieno ominaisuus, joka takaa TAMKin kehittymisen myös jatkossa. Olemme löytäneet myös uusia toimintatapoja, jotka tuovat meille kasvua.

Uudistamme yhdessä TAMKissa tekemäämme arkea. Meillä on käynnissä useita kehitysaskelia kohti entistä parempia toimintatapoja. Näistä yhtenä esimerkkinä ovat strategiset kehittämisohjelmat, joissa keskitytään myös henkilöstön hyvinvointiin sekä muuhun kehittämiseen laajamittaisesti. Syksyllä kuulemme tästä lisää! Arvostamme TAMKissa henkilöstöä, kunnioitamme toisiamme ihmisinä ja tahdomme tukea yhteisöämme eri näkökulmista arjessa.

Tulevaisuudessa meillä on näkyvissä erilaisia tummia pilviä, jotka tunnistamme. Kuitenkaan ne eivät ole meille varsinaisia uhkia, vaan pikemminkin mahdollisuuksia. Me arjen uudistajina pystymme vastaamaan näihin haasteisiin, yhdessä!

Kirjoittajat:

Tapio Kujala, rehtori