TAMKilla on vuosikymmeniä vanha perusta, leveät harteet ja aina yhtä tärkeä tehtävä: toimia Pirkanmaan parhaaksi

Kaksi vuotta sitten, keväällä 2018, Tampereen ammattikorkeakoulu siirtyi Tampereen korkeakoulusäätiön omistukseen. Edelleen TAMK jatkaa itsenäisenä korkeakouluna ja keskittyy pirkanmaalaisen työ- ja elinkeinoelämän palveluun, entistä leveämmin hartein.

Tampereen ammattikorkeakoulu otti merkittävän askeleen suomalaisessa korkeakouluhistoriassa, kun Tampereen kaupunki luovutti omistamansa 87 prosenttia Tampereen ammattikorkeakoulu Oy:n osakkeista Tampereen korkeakoulusäätiölle. Muutoksesta on nyt pari vuotta, joten on jo mahdollista hieman nähdä, mitä uusi korkeakouluyhteisö merkitsee Pirkanmaalle.

Omistajanvaihdos oli yksi hyvin harkittu lenkki siihen ketjuun, jossa tamperelaista korkeinta ammatillista koulutusta on kehitetty yli sadan vuoden aikajänteellä. Jo vuonna 1886 Tampereelle perustettiin Teollisuuskoulu, josta sittemmin, monien vaiheiden jälkeen kasvoi Tampereen Teknillinen oppilaitos. Kauppaoppilaitos perustettiin Tampereelle 1890, samoin kuin Tampereen talouskoulukin. Myös musiikin opetuksen juuret ulottuvat vuosisadan vaihteeseen.

Kurun normaalimetsäoppilaitos perustettiin 1936. Sairaanhoidon koulutus alkoi Tampereella 1950-luvulla. Viimeisin itsenäinen oppilaitos ammattikorkeakoulun taustalla oli Tampereen Taiteen ja Viestinnän Oppilaitos, joka perustettiin vuonna 1991. Tampereen ammattikorkeakoulun taustalla ovat myös Ikaalisten, Mäntän sekä Virtain kauppaoppilaitokset sekä Ahlmanin maatalousoppilaitos, jonka juuret ulottuvat pitkälle 1800-luvulle.

Kaikkien näiden perinteikkäiden ammatillista koulutusta antaneiden oppilaitosten pohjalta on perustettu aikanaan sekä Tampereen että Pirkanmaan ammattikorkeakoulut, jotka fuusioituivat vuonna 2010 Tampereen ammattikorkeakouluksi. Tässä pitkässä koulutuksen kehittämisen ketjussa Tampereen ammattikorkeakoulu jatkaa itsenäisenä ammattikorkeakouluna antaen korkeinta ammatillista koulutusta Pirkanmaalla.

Vuoden 2019 alusta lukien Tampereella kirjoitettiin taas korkeakoulupoliittista historiaa, kun Tampereen teknillinen yliopisto ja Tampereen yliopisto fuusioituivat, ja samalla muodostui uusi Tampereen korkeakouluyhteisö. Korkeakouluyhteisössä itsenäinen yliopisto ja ammattikorkeakoulu toimivat tiiviissä yhteistyössä. Yhteisen strategiansa mukaisesti ne tuottavat korkeinta koulutusta sekä tieteellistä ja soveltavaa tukimusta pirkanmaalaisten parhaaksi, innovoiden uutta toimeliaisuutta hyvinvointimme eteen.

Korkeakouluyhteisön perustaminen varmistaa pirkanmaalaisen korkeakoulutuksen laatua ja vaikuttavuutta ja tukee näin yhteiskuntamme kehittymistä. Menestyvän korkeakoulun elinehto on korkeatasoinen tieteellinen tutkimus, sen soveltaminen käytäntöön sekä tutkimukseen perustuva koulutus. Tämä vaatii niin aineellisia kuin henkisiä resursseja, joiden ylläpitäminen onnistuu vain suurimmilta toimijoilta. Tampereen korkeakouluyhteisö on yksi näistä tulevaisuuden menestyjistä.

Tampereen ammattikorkeakoulun erottaa kaikista muista ammattikorkeakouluista se, että toimimme täällä Pirkanmaalla erittäin tiiviissä yhteistyössä alueen työ- ja elinkeinoelämän kanssa. Tätä asiaa eivät omistusjärjestelyt muuta. Teemme parhaamme, että ammattikorkeakoulun vaikuttavuus maakunnassa entisestään kasvaa – teemme työtä ainutlaatuisella intensiteetillä Pirkanmaan ja korkeakouluyhteisömme parhaaksi.

Kirjoittaja: Rehtori Markku Lahtinen