Ainejärjestötoiminta työelämän ja tulevaisuuden näkökulmasta

Näkyvä osa viestinnän opiskelijoiden arkea on Tampereen yliopiston viestinnän opiskelijoiden ainejärjestö Reettorit ry. Tässä kirjoituksessa kerron, mitä ainejärjestötoiminnasta on tarttunut työelämää ja tulevaisuutta ajatellen.

Reettorit ry on vahva ja näkyvä osa viestinnän opiskelijan arkea. Reettorit on Tampereen yliopiston viestinnän opiskelijoiden ainejärjestö, joka valvoo opiskelijoiden etua, järjestää erilaisia vapaa-ajan aktiviteetteja ja tapahtumia sekä auttaa opiskelijoita verkostoitumaan viestinnän alalla. Viime vuonna hyppäsin ensimmäistä kertaa mukaan järjestötoimintaan ja toimin kauden 2020 ajan Reettoreiden viestintävastaavana. Tällä hetkellä toimin Reettoreiden varapuheenjohtajana ja sidosryhmävastaavana. Reettoreiden hallituksessa ainejärjestön toimintaan pääsee vaikuttamaan itse.

Opintopisteiden lisäksi ainejärjestötoiminnasta mukaan on tarttunut paljon muutakin. Olen luonnollisesti oppinut paljon järjestötoiminnasta, joka oli minulle aiemmin täysin uutta ja tuntematonta. Lisäksi olen oppinut omista ominaisuuksistani, vahvuuksistani ja kehityksen kohteistani. Tässä kirjoituksessa kuitenkin kerron, mitä taitoja ja asioita ainejärjestötoiminnasta on kertynyt työelämää ja tulevaisuutta ajatellen.

Verkostoituminen. Ainejärjestötoiminnan myötä olen tutustunut muiden vuosikurssien ja alojen opiskelijoihin, ja kaveri- ja tuttavapiirini on laajentunut huomattavasti. Parasta ainejärjestötoiminnassa onkin se, että yleensä toiminta tuntuu vain ajanvietolta kavereiden kanssa (eikä ollenkaan raskaalta puurtamiselta). Lisäksi olen päässyt verkostoitumaan erilaisiin viestinnän alan toimijoihin, kuten ammattijärjestö Viestiin tai viestinnän alan yrityksiin.

Ryhmätyötaidot. Molemmilla kausilla, kun olen toiminut Reettoreiden hallituksessa, on hallitus koostunut puheenjohtajasta ja kymmenestä jäsenestä. Lisäksi remmissä on ollut mukana yhdestä kahteen toimihenkilöä. Ryhmätyötaidot ovat siis kehittyneet hieman huomaamattaankin kaiken muun ohella. Ainejärjestötoiminnan aikana olen oivaltanut, että yksin saa harvoin mitään suurempaa aikaiseksi. Uudet ideat ja projektit syntyvät, kun yksilöiden vahvuuksia yhdistetään, vastuuta jaetaan ja ideoita pallotellaan yhdessä.

Projektinhallintataidot. Ainejärjestötoiminta koostuu pitkälti erilaisista projekteista, kuten erilaisten tapahtumien tai kampanjoiden järjestämisestä, tai esimerkiksi toimintaa ohjaavien dokumenttien laatimisesta tai päivittämisestä. Olenkin päässyt kehittämään omia projektinhallintataitojani, joita tarvitaan myös työelämässä ja tulevaisuudessa. Ainejärjestössä toimimisen myötä osaan paremmin hallita kokonaisuuksia, suunnitella ja aikatauluttaa eri asioita.

Viestinnän osaamisen kerryttäminen. Sen lisäksi, että luottamustehtävissä toimiminen näyttää hyvältä CV:ssä, olen päässyt harjoittelemaan viestintään liittyvää osaamista etenkin viestintävastaavan pestissäni. Viime vuoden aikana valokuvasin ja käsittelin kuvia ahkerasti, olin mukana luomassa Reettoreiden uusia nettisivuja (viikko sitten julkaistuja nettisivuja pääset muuten tarkastelemaan tästä), tuotin erilaisia tekstejä, tiedotin ja harjoittelin muita päivittäisviestinnän tehtäviä. Lisäksi olin mukana tekemässä Reettoreille viestintästrategiaa ja -suunnitelmaa, jolloin opin viestinnän pitkän aikavälin suunnittelua ja viestintää ohjaavien dokumenttien luomista. Viestintävastaavana pääsin myös suunnittelemaan ja toteuttamaan erilaisia viestintäkampanjoita. Uskonkin, että nämä ainejärjestötoiminnassa kertyneet konkreettiset näytöt osaamisestani olivat ratkaisevassa osassa siinä, kun sain alkuvuodesta ensimmäisen viestinnän alan harjoittelupaikkani.

Ihanaa kevään jatkoa!

Toivottaa