Miksi valita viestintä? Opiskelijat vastaavat!

Yhteishaun lähestyessä moni varmasti pohtii, minkä suunnan haluaa valita tulevaisuudelleen. Valinta on osalle selkeä, toisille ei niinkään. Tämä postaus tuo toivottavasti näkökulmaa päätöksentekoon! Kysyin nimittäin Tampereen viestinnän opiskelijoilta, miksi he valitsivat juuri tämän alan juuri tässä kaupungissa.

Oman alan löytäminen ei ole yksinkertaista. Omat kiinnostuksen kohteet, tulevaisuuden unelmat, mahdolliset urapolut ja mieluiset potentiaaliset opiskelupaikkakunnat ovat kaikki tärkeitä seikkoja huomioitavaksi valintaa tehdessä. Kaikki nykyiset ja jo valmistuneet opiskelijat ovat tehneet yhteishaussa päätöksensä tietyistä syistä. Tässä tekstissä haluan avata meidän reettoreiden syitä Tampereen yliopiston viestinnän opintosuunnan valinnalle.

Miksi siis valita viestintä?

Viestintää on kaikkialla ja viestintä liittyy kaikkeen.

Tämä vastaus on yksinkertaisuudessaan totta. Viestintä ja vuorovaikutus ovat aina läsnä elämässämme, joten miksi emme haluaisi oppia siitä lisää?  Viestinnän käytännönläheisyys tekee alasta helposti lähestyttävän ja antaa sille samaistumispintaa. Viestinnän kokonaisvaltaisuus ja kattavuus saatteleekin meidät hyvin seuraavaan syyhyn valita viestintä.

Viestinnässä pystyin yhdistämään minua kiinnostavat aihepiirit.

Kattavuutensa vuoksi viestintä yhdistyy helposti useaan eri alaan. Vastauksissa mainittiin muun muassa kiinnostusta psykologian, tekniikan, äidinkielen, muiden kielien, journalismin, informaatio- ja mediatieteiden, yhteiskunnan sekä eri kulttuurien aiheisiin, jotka kaikki yhdistyvät hyvin viestinnän opintosuunnassa. Tämä yhdistettynä vapaaseen sivuaineoikeuteen (josta lisää hieman myöhemmin) antaa opiskelijoille huipun mahdollisuuden saada tietoa suuresta valikoimasta mielenkiintoisia aihealueita! Viestinnän kattavuus antaa viestinnän opiskelijoille paljon vapautta opintojen lisäksi myös urapolkujen näkökulmasta.

Viestintä on tärkeä osa yhteiskuntaamme ja kasvava ala, jolla mahdollisia urapolkuja on paljon.

Viestinnän ammattilaisille on kysyntää työmarkkinoilla, puhutaan sitten markkinointiviestijöistä, toimittajista tai viestintäpäälliköistä. Itselleni tämä oli viestinnän opiskelun suurin vetonaula: opinnot antavat minulle valmiudet lähteä kehittämään uraani mihin suuntaan haluankin. Tämä oli minulle iso bonus, sillä en halunnut joutua tekemään opiskelupaikkaani valitessa samalla päätöstä lopullisesta ammatistani. Viestinnän opiskelu avaa useita ovia työmaailmaan, ja mahdollisuudet ovat monipuoliset. Nyt kun olemme saaneet katsausta siihen, miksi viestintä on hyvä alavalinta, pääsemme seuraavaan kysymykseen:

Miksi valita Tampere?

Laaja ja vapaa sivuaineoikeus – viestintään saa liitettyä omia kiinnostuksen kohteita sivuaineiden kautta.

Mainitsinkin jo aiemmin, että tulemme käsittelemään Tampereen yliopiston sivuaineoikeutta. Tämä sitoutuu hyvin viestinnän sisäiseen monipuolisuuteen, sillä vapaan sivuaineoikeuden myötä opiskelijat saavat yhdistellä tutkintoonsa sivuaineita oman mielenkiinnon mukaisesti! Tämän lisäksi Tampereen korkeakouluyhteisö (eli Tampereen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu) tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden ristiinopiskeluun, eli halutessaan opiskelija voi ottaa kursseja myös Tamkin valikoimista. Sivuaineopinnot tuovat opiskeluun paljon antia, ne antavat vaihtelua, opettavat uutta ja antavat kattavan näkemyksen yhteiskuntaamme.

Tampereen yliopiston viestinnän tutkinto-ohjelma tuntui kaikista ”ihmisläheisimmältä”, mikä tuntui kaikista eniten omalta jutulta.

Moni reettori vastasi Tampereen viestinnän tutkinto-ohjelman vuorovaikutuspainotteisuuden olleen plussa opiskelupaikkaa valitessa. Vastaavassa tutkinto-ohjelmassa Jyväskylän yliopistossa tutkitaan erityisesti työelämän ja työyhteisöjen vuorovaikutusta. Tampereen viestintä on yhteiskuntatieteellisempi ja esimerkiksi esiintymisen painotus oli myös mainittu reettorien syissä valita Tampereen viestinnän tutkinto-ohjelma.

Ja onhan Tampere aika trendikäs paikka muutenkin.

Tampere kaupunkina on myös houkutteleva tekijä! Kaupunki on hyvän kokoinen, kaunis ja puoleensavetävä.  Moni totesi kaupungin sijainnin olevan hyvä. Itsekin Tampereelle muuttaneena voin todeta, että Tampereelta on hyvät kulkuyhteydet varsinkin junalla. Tänne on helppo tulla ja täältä on myös kätevä käydä vierailulla sekä Helsingissä että Oulussa, joista molemmat ovat minulle erityisen tärkeitä paikkoja. Joillekin reettoreista Tampere on ollut kotikaupunki ja jotkut asuivat Tampereen läheisyydessä jo ennen opiskeluja, minkä he kokivat paikkakunnan eduksi.

Eli siis

Viestintä on monipuolinen ja kokonaisvaltainen ala, jonka ammattilaisille on kysyntää. Tampere on hyvä opiskelukaupunki, johon on mielekästä sekä ulkopaikkakuntalaisena muuttaa että paikallisena jäädä suorittamaan opintoja. Tulevaisuutta suunnitellessa tulee kuitenkin miettiä asioita omasta perspektiivistä, sillä sun tulevaisuus on aina vain ja ainoastaan sun. Jos tässä kirjoituksessa esiin tulleet asiat kuulostaa sun omalle kohdalle hyviltä ja osuvilta, suosittelen lämpimästi hakemaan opiskelemaan viestintää Tampereelle!