Erilaisten digitaalisten arviointityökalujen opettelu ja käyttöönotto tulee tällä hetkellä enemmän kuin tarpeeseen, kun on suurimmaksi osaksi siirrytty etäopetukseen.
Toteutin kolme erilaista digitaalista arviointiosiota: yksi opiskelijan itsearviointiin, toinen vertaisarviointiin ja kolmas kirjallisen taidon tenttiin. Työkaluina käytin H5P-työkalua Moodlessa, keskustelupalstaa Moodlessa sekä Exam-tilan tenttiä.
H5P-testiä opiskelijat saivat käyttää itsearviointiin koetta edeltävällä viikolla: testiasetuksilla he pääsivät näkemään pisteensä, oikeat vastaukset eli saivat välitöntä palautetta, ja halutessaan tehdä testin useasti. Tästä työkalusta kysyin palautetta suullisesti ja kaikki pitivät tästä formaatista.
Vertaisarvioinnilla opiskelijat antoivat palautetta toistensa suullisista artikkeliesityksistä Moodlen keskustelupalstalla. Myös opettaja osallistui keskusteluun.
Kurssin lopputentissä käytin Exam-tenttitilaan laatimaani kirjallista koetta, ja Exam-tilan tentti on todella kätevä ja tarpeellinen työkalu, jota varmasti käytän varsinkin monimuoto-opiskelijoille jatkossa. Näin he pystyvät aikatauluttamaan myös tenttimisensä itsenäisesti. Kysymyspankin avulla voi luoda uusia tenttejä kätevästi, joten kaikkea ei tarvitse kirjoittaa uudelleen. Olin yllättynyt, ettei Exam-tentin laatiminen eronnut paljoa Moodlen Exam-toiminnon laatimisesta, mutta tietyt jututhan siinä pitää osata näppäillä.
Koko ajan opimme uutta ja olemme siitä iloisia!
Lea Ruhanen
Tuo itsearviointi H5P-tehtävän avulla ennen kirjallista koetta on hyvä idea. Opiskelija pystyy vielä tarvittaessa panostamaan lisää ennen varsinaista koetta.
Pidettiinkö nuo suulliset artikkeliesitykset Zoomissa livenä vai olivatko ne nauhoitettuja? Hyvä idea antaa palaute kirjallisesti, koska Zoomissa tai luokassakin suoran palautteen antaminen suullisesti on vaikeaa.
Exam sopii todellakin hyvin kirjallisen kokeen pitämiseen.
Tuija
4.12.2020 13:35