DigiLust-hankkeen toisen opetuskokeilun teemana oli digitaaliset sovellukset arvioinnissa. Itse valitsin opetusryhmäni arvioinniksi itsearvioinnin, koska halusin saada opiskelijat pohtimaan omaa osaamistaan, kehittymistään ja vahvuuksiaan. Lisäksi valmentavan ruotsin kurssilla itsearviointitapa toimii mielestäni hyvin, koska kurssille osallistujille ei anneta kurssista opintopisteitä tai kurssiarvosanaa.
Ensimmäisen vuoden hortonomiopiskelijat pääsivät toteuttamaan valmentavan ruotsin kurssilla itsearvioinnin muun muassa siitä syystä, että olen aina ollut kiinnostunut vahvuusperustaisesta oppimisesta ja koen että itsearvioinnin kautta opiskelijat saavat mahdollisuuden pohtia ja tunnistaa omat vahvuutensa.
Opiskelijat saivat kaksi eri suoritusvaihtoehtoa itsearvioinnin toteuttamiseen. Heillä oli mahdollisuus tehdä itsearviointi joko suullisesti (esim. videona) tai kirjallisesti. Itsearviointi tuli palauttaa Moodleen, jossa he saivat valita palauttavatko he arvioinnin vain minun nähtäväksi palautuslaatikkoon vai Moodlen keskustelualueelle, jossa muilla opiskelijoilla oli halutessaan mahdollista kommentoida heidän tekstejään. Suurin osa palautti tekstin vain minun nähtäväksi, kaksi opiskelijaa palautti keskustelualueelle. Kaikki tekivät itsearvioinnin kirjallisena. Palautteen itsearvioinnin toteuttamisesta opiskelijat antoivat itsearvioinnin loppuun. Alla esimerkki kysymyksistä, jotka annoin opiskelijoiden nähtäväksi ennen arvioinnin tekemistä. He saivat käyttää näitä kysymyksiä apunaan toteuttaessaan arviointia tai sitten he saivat keksiä omia.
Itsearviointi valmentavan ruotsin kurssin arviointimuotona osoittautui opiskelijoiden tekstien perusteella onnistuneeksi. Opiskelijat pohtivat monipuolisesti omaa ruotsin kielen taitoaan, kehittymistään ja vahvuuksiaan. Osa opiskelijoista kuvaili sitä, miten hyvä oli joutua pohtimaan omaa osaamistaan ja kehittymistään ruotsin kielen taitajana. Useimpien teksteistä huokui myös positiivisuus ja yllättyneisyys omista taidoistaan sekä rohkeus käyttää kieltä.
Itsearviointi kokeiluna oli mielestäni toimiva niin opiskelijoille kuin opettajallekin. Tätä arviointitapaa voin hyödyntää jatkossakin jollakin kurssilla. Ilahduttavin kommentti tuli eräältä opiskelijalta: ”Kiitos paljon kurssista koin, että tästä oli apua ja en jännitä/pelkää enää kauheasti tulevia ruotsin tunteja. Ehkä jopa odotan niitä innolla! 😊”
Hanna Puskala
Hej,
din bloggtext är tydlig, klar och informativ. Särskilt mycket tycker jag om frågorna du ställde ungdomarna i samband med självevalueringen. De var många. Jag ställde bara tre frågor som de sedan fick brodera ut mera om de ville.
Under träffen fundrade vi på om studerandena ville visa sin självevaluering för andra eller inte. Intressant att det visade sig att de flesta ville visa sin evaluering bara för dig. Det är ett specialförtroende!
”Kiitos paljon kurssista koin, että tästä oli apua ja en jännitä/pelkää enää kauheasti tulevia ruotsin tunteja. Ehkä jopa odotan niitä innolla! 😊”
Och den här kommentaren från en av kursdeltagarna är alldeles ljuvlig. Jag blir på gott humör av din bloggtext!
Hälsningar Barbara
Barbara Huldén
30.11.2020 14:50