Kysely oli vapaaehtoinen, ja siihen oli linkki kurssin Moodle-sivulla. Kuitenkin suurin osa opiskelijoista oli vastannut kyselyyn, ja osa oli vaivautunut analysoimaan opiskeluaan hieman enemmänkin. Osa kysymyksistä oli avoimia ja osa oli monivalintakysymyksiä. Pyysin heitä vertaamaan kielitaitoaan ennen kurssia ja kyselyn hetkellä. Sen lisäksi yhdessä kysymyksessä he saivat miettiä, mikä heitä ilahduttaa omassa ruotsin kielen taidoissa.
”Se että ääntäminen ja sanavarasto oli täysin nolla, niin siihen verrattuna olen oppinut paljon.”
”Osaan taas jotain.”
Kyselyn avulla halusin myös selvittää, millainen suhtautuminen ryhmän opiskelijoilla on ruotsin kieleen ja sen opiskeluun. Siinäkin tulos oli ilahduttavan myönteinen. Vain kaksi opiskelijaa vastasi, ettei ruotsi kiinnosta lainkaan eikä ruotsin taidoissa ole mitään ilahduttavaa. Molemmat kyllä myönsivät opiskelun tarpeen.
Tarkoituksenani oli pyytää opiskelijoilta seuraavalla oppitunnilla palautetta tästä itsearviointikyselystä Jamboardilla, mutta kyseisenä päivänä koulullamme oli teknisiä ongelmia sekä Moodlen BigBlueButtonin että Teamsin kanssa. Suullista palautettahan kukaan ei antanut.
Tehtävä oli mielenkiintoinen. Uusien sovellusten kokeilu motivoi muokkaamaan myös vanhoja materiaaleja. Aina täytyy kuitenkin muistaa pitää takataskussa varasuunnitelma teknisten ongelmien varalle.
Riikka Ala-Sankila
Tuo itsearvioinnin tekeminen kurssin aikana tai puolivälissä kuulostaa järkevältä, koska vielä siinä vaiheessa voi muuttaa suuntaa kohti parempaa. Uskoisin, että tuo lomakeella arviointi sähköisesti toimii parhaiten , koska siinä arvioinnin voi tehdä strukturoidussa muodossa ja aikaa vastaamiseen ei mene paljoakaan. Kyllä tosiaan aina näissä teknisissä jutuissa kuitenkin on hyvä olla varasuunnitelma takataskussa:)
Nina Forsblom
11.12.2020 13:59