Itsearviointi osana oppimista ja opetusta (Paula Välimäki)

Itsearvioinnin tulisi kulkea mukana jokaisella kurssilla. Itselläni se kuitenkin tuntuu monesti jäävän kaiken muun jalkoihin. Niinpä lähdin hankkeen toisena tehtävänä kehittämään opiskelijoilleni itsearviointitehtävää. Testiryhmänäni oli kaksi ensimmäisen vuoden liiketalouden opiskelijaryhmää heidän ensimmäisellä pakollisella ruotsin kurssillaan. Tehtävä ajoittui noin kurssin puoliväliin, mikä on mielestäni oikein hyvä aika itsearvioinnin tekemiseen. Tällöin opiskelijalla on mahdollisuus jo saman kurssin aikana tarvittaessa tehdä muutoksia opiskeluunsa.

Ajatuksenani oli tehdä miellyttävä ja helppo itsearviointi, jonka pystyisin nopeasti teettämään oppitunnin aikana. Itsearviointi saisi olla mukaansa tempaava ja kiva ulkonäöltään sekä toiminnaltaan. En kuitenkaan löytänyt itselleni mieluisaa pelillistä itsearviointivaihtoehtoa, joten päädyin lopulta Googlen Formsiin, jonne itsearviointi olikin helppo rakentaa.

Itsearvioinnissa opiskelija sai ensin pohtia, että millä tavoin kieltä parhaiten oppii. Opiskelijat saivat lisäksi arvioida omaa työskentelyään kurssilla avoimen kysymyksen sekä monivalintakysymyksen avulla. Lopuksi kehotin heitä rastittamaan, mitä voisi vielä tehdä oman kielen opiskelun tehostamiseksi.

Opiskelijat olivat mukavan rehellisiä arvioidessaan työskentelyään tällä kurssilla:
Esimerkki1.  ” Koko ruotsi on yhtä takkuamista, joten veikkaan, ettei puusta pitkälle menty.”

Esimerkki2. ”Olen osallistunut hyvin tunneille ja tunneilla on ollut monipuolisesti tehtäviä, jotka on pitänyt mielenkiintoa yllä. Ruotsi ollut minulle todella vaikeaa, ja on toki edelleen mutta nyt saanut pientä harppausta eteenpäin.

Esimerkki3: ”Olen tehnyt harjoituksia itsenäisesti, kuunnellut, kirjoittanut sekä opetellut ulkoa. Olen onnistunut kehittämään puhetaitoa ruotsiksi, mutta kehitettävää on vielä kieliopissa. Olen tällä hetkellä tavoitteessani oppimisen ja opiskelun suhteen.”

Lopuksi tiedustelin vielä lyhyesti palautetta tekemästäni itsearvioinnista sekä arvosanalla 1-5 että avoimella kysymyksellä. Olin itse ollut siinä käsityksessä, että itsearviointi ei ole opiskelijoiden mielestä tärkeää, joten olin yllättynyt taulukon tuloksesta ja siitä, miten tärkeänä osana oppimista opiskelijat pitävät itsearviointia.

Tämä rohkaisee minua jatkossakin ottamaan itsearvioinnin entistä paremmin mukaan omille kursseille. Itsearvioinnin tulisi olla vaivaton täyttää, edistää opiskelijan oppimisprosessia ja olla opettajan apuvälineenä opetuksen suunnittelussa. Mielestäni Google Forms toimii tässä oikein hyvin.

Paula Välimäki

Vau, mitkä vastaukset sait! En olisi uskonut, että opiskelijat kokevat itsearvioinnin noin hyödylliseltä, mutta pakkohan on uskoa! Minunkin mielestä kurssin puoliväli on hyvä kohta tehdä itsearviointi, ja toivottavasti opiskelijat opiskelivat vielä määrätietoisemmin sen jälkeen. Näkökulmia siitä olisi myös kiva joskus kuulla tai havainnoida itse. Kai sinä jatkat itsearvioinneilla muillakin kursseillasi?

Mirjam

3.12.2020 15:59

Kyllä, olisi mielekiintoista tietää tsemppasiko itsearviointi ketään. Näin verkossa en ole oikein mitään varsinaista muutosta pystynyt havainnoimaan. Jatkan ehdottomasti itsearviointeja muillakin kursseilla. Nyt minulta jäi lopulta Exit ticketit hyvästä aikomuksesta huolimatta kokeilematta, mutta jatkossa haluaisin niitäkin käyttää.

Paula

7.12.2020 10:16