Muntlig feedback som video (Anne Tyni-Nummelin)

Hankkeen toista opetuskokeilua – arviointiteemaa pohtiessa ja varsinkin työparini Lindan kanssa keskustellessa nousi esiin suullisen palautteen anto opiskelijoille. Olenkin paljon miettinyt miten lisätä opettajan läsnäoloa verkkokursseilla ja erityisesti monimuotoryhmien kanssa, kun etätunteja ja tapaamisia on kovin vähän.

Päätin myös lähteä kokeilemaan ja kehittämään palautteenantoa videon muodossa. Arvelin etukäteen sen olevan vaivalloista ja aikaa vievää, mutta toivoin löytäväni siihen hyviä työkaluja.

Alun perin tarkoitukseni oli antaa liiketalouden monimuotoryhmän yritysesittelytehtävästä jokaiselle henkilökohtaista palautetta videolla. Tämä siksi, että meillä ei ollut mahdollisuutta yhdessä enää käsitellä esityksiä sen jälkeen, kun he olivat palauttaneet videoesityksensä kurssin oppimisalustalle Optimaan. Se ei ollutkaan mahdollista, sillä palautuskansio olikin ns. ryhmäpäiväkirjana, jossa palautteenanto videona ei onnistu jokaiselle erikseen. Niinpä tein kaikille yhteisen palautteen sekä videotiedostona Zoomilla että Optiman suoratallennuksena ns. Medialiitteenä. Tämän voisi tehdä henkilökohtaisesti, jos palautusalue olisi ollut ns. keskustelualueena, kuten yleensä onkin.

Zoomin videotallennus onkin ihan näppärä työkalu ja sen etuna on myös hyvä äänen ja kuvan laatu, toisin kuin tuossa Optiman Medialiitteessä. Jälkimmäinen vaatii myös Adobe Flash Playerin toimiakseen, ja sitä ei ilmeisesti kaikilla ole käytössä. Muuten suoratallennus alustalle on kätevää ja nopeaa, kun erillisiä tiedostoja ei tarvitse siirtää.

Henkilökohtaista palautteenantoa pääsin kuitenkin testaamaan uudella oppimisalustallamme, johon olemme siirtymässä, Itslearning. Siellä onkin valtavan hienot ja monipuoliset mahdollisuudet palautteenantoon vaikka ääni- tai videotiedostona ja nimenomaan suoratallennuksena. Tällä erää meneillään uudella alustalla oli vain ruotsin tukikurssini Fräscha upp, jonka äänitiedostona palautettavaan tehtävään annoin jokaiselle lyhyen videopalautteen, sillä heillä ei ollut videotehtäviä lainkaan. Tämä oli niin helppoa, että varmasti tulen käyttämään jatkossakin, kun siirrymme kokonaan Itsiin!

Halusin vielä kokeilla miten videopalautteen anto sujuisi Padletilla, jota käytin ensimmäisessä opetuskokeilussa. Siellä ei ollut mahdollista opiskelijavideoiden kommenttikenttään liittää mitään, mutta ihan hauska oli miten Padlet yhdistää erillisen videopalautteen kuhunkin tuotokseen pienellä nuolella.

No kannattiko? Ensimmäistä palautetta kuvatessa olin kirjoittanut koko tekstin ensin paperille ja lukenut sen kertaalleen ennen tallennusta, jolloin aikaa tietysti kului turhankin paljon. Muutaman videon jälkeen pystyin tekemään sen jo spontaanimmin ja kertalaakista. Luulenkin että aikaa myöten palaute syntyy yhtä nopeasti kuin jos tekisin sen tunnilla keskustellessa.

Opiskelijapalaute kokeilusta on tätä kirjoittaessa vielä saamatta, mutta aion käyttää siihen Google Formsia, sillä haluan tuosta liiketalouden kurssista muutenkin vähän enemmän palautetta. Muuten olisin käyttänyt Mentimeteriä tai Jamboardia, joihin tämän hankkeen myötä tutustuin ja varmasti tulen jossain yhteydessä käyttämään, ne ovat visuaalisesti tosi innostavia.

Kiitos kaikille hyvistä ideoista ja käytännön vinkeistä!

Anne Tyni-Nummelin