Självevaluering?! (Barbara Huldén)

How would you describe your knowledge of talking Swedish? 

When talking, I face similar problems like when writing. However, speaking is somewhat easier, since I can´t misspell the words. I also can use my hands and feet to explain what I mean or simply ask my partner for a word. 

 

Jag låter igen studeranden Vera S. från Swedish for Beginners 2 på engelska inleda min bloggtext. Bedömning och evaluering är inte så lätt, varken för läraren eller studeranden. Den här gången har jag inte fått in alla självevalueringsuppgifter inom utsatt tid och studerandena var inte heller lika inspirerade att bedöma sig själva. Lektionen innan bedömningen, som alltså fick ske med självvalda appar, gick vi igenom frågor och tips på hur man kan göra en självbedömning. Eftersom jag har studeranden från många olika länder med olika studiebakgrund är det tydligt att det i en del länder inte alls är vanligt med självevaluering. En del av studerandena tyckte att det är lärarens uppgift att bedöma och inte deras. Det var en bra erfarenhet för mig. Det vidgar vyerna att se att man i en del länder har helt andra (läroplaner och) tankesätt än vi har i de nordiska länderna till exempel.

Många av studerandena valde PPT, några skrev sin evaluering i word och en av dem utnyttjade Adobe Spark på nytt. En av studerandena valde svenska flaggans färger som bakgrund i sin PPT.

Se här!

Det var viktigt att våga sätta igång processen för självevaluering trots att deltagarna i kursen har så olika skol- och kulturbakgrunder. Jag har lärt mig att jag behöver lära mig mera om andra kulturers sätt att evaluera och bedöma. En slutsats som vi trots allt alla kunde hålla med om i självevalueringen var att: Vi lär oss för livet!

Jag avslutar med ett anonymt konstaterande om svenska och självutvärdering:

Swedish, so why is it so difficult for me to sit down and do it?  

I would say the answer might be procrastination. It can often be seen among humans, that they will not perform a task without a clear starting or ending point, even if the benefits of doing it immediately are absolutely clear. The reason for it is that the human brain is not able to comprehend the connection between doing a task now and being rewarded for it far in the future. Unfortunately, this also applies for me when learning Swedish.

 

Barbara Huldén, deltagare i kursen DigiLust 2020

 

Kommentit

I dag blev jag så glad att se att mina kursdeltagare i Swedish for Beginners II äntligen gjort självevalueringsuppgiften. Så lyckligtvis hade jag fel. Självevaluering är inte ett så obekant begrepp bland mina utländska studeranden som jag trodde. Studeranden gav bara in sina evalueringar sent. Nu har jag fått in många alldeles utmärkta evalueringar, mångsidiga val av applikationer med detaljerade självevalueringar.

Barbara Huldén

8.12.2020 10:53

Jag skickade min text alldeles för snabbt.
Jag tänkte säga att tack för din bloggtext, inte ditt. 🙂

Hälsningar,
Hanna

Hanna Puskala

4.12.2020 10:52

Hej Barbara,

Tack för ditt intressanta bloggtext.
Jag läste det med glädje.

Det var intressant att läsa att deltagarna i kursen tyckte inte om att bedöma sig själva och att det kanske beror på det att de kommer från olika länder. Om jag jämför dina studerandes attityder mot självevaluering med mina finska kurdeltagarnas, så är gruppernas attityder väldigt annorlunda.

Bra jobbat igen Barbara. Det har varit trevligt att samarbeta med dig.

Hälsningar,
Hanna

Hanna Puskala

4.12.2020 10:46

Hej,
tack själv det var riktigt roligt att samarbeta med dig med. Sklriver ännu här att det visar sig att några till hade svarat på självevalueringen senare under kursen och nu fick jag in några riktigt bra evalueringar i slutet av kursen. Det känns bättre så.
Vi ses i dag, sista kursdagen.
Barbara

Barbara Huldén

7.12.2020 11:49

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *