Skeptisestä innokkaaksi ryhmäpalautteen antajaksi (Linda Kantola)

Täytyy myöntää, että hankkeen toinen opetuskokeilu tuntui alkuun haastavammalta kuin ensimmäinen. Päänsisäinen hehkulamppuni ei meinannut millään syttyä, mutta näin jälkeenpäin voin todeta saaneeni uutta intoa palautteenantoon ja koen opetuskokeiluni onnistuneen. Seuraavaksi kerron mitä tein ja mitä opin kokeilusta.

Ammattikorkeakoulun sähkö- ja automaatiotekniikan päiväopiskelijoiden ryhmä teki opettamallani tekniikan ruotsi 2 -opintojaksolla CV:t ruotsiksi äänitteen muodossa. Ryhmässä on n. 30 aktiivista opiskelijaa, eli ryhmäkoko on isohko. Olen tehnyt opiskelijoilleni selväksi jo opintojakson alussa, että heidän palautettavat tehtävät ja kokeet arvioidaan ammattikorkeakouluille tarkoitetun ruotsin taitotasokuvauksen mukaisesti. Tämä taulukko on heillä myös Moodlessa nähtävillä. Arvioin äänitteet siis arvosanalla 1-5 kirjoittaen Moodleen lyhyen henkilökohtaisen kommentin jokaisen arvosanan yhteyteen. Lisäksi tein omia muistiinpanoja esimerkiksi ääntämiseen tai rakenteisiin liittyvistä seikoista, jotka toistuivat äänitteissä. Näistä muistiinpanoista tein PowerPoint-esityksen. Kuvasin Zoomissa videon, jossa näkyy sekä kuvani että PowerPoint-esitys. Opiskelijoiden tehtävänä oli katsoa video, kuunnella oma äänite uudestaan sekä jos mahdollista, lukea äänittämänsä teksti uudelleen siten, että he keskittyvät ääntämiseen. Viimeisenä tehtävänä oli antaa kommentteja tällaisesta palautteenannosta Mentimeter-sovelluksen avulla.

Blogitekstin kirjoittamisen aikaan vain n. 1/3 opiskelijoista oli käynyt antamassa palautteensa, mutta palautteen voisi tulkita olevan pelkästään positiivista. Olin ensin skeptinen sen suhteen, mikä on tällaisen etukäteen nauhoitetun palautteenannon hyöty, sillä palautteen voisi antaa myös oppitunnilla, jolloin valmisteluihin (videon nauhoittaminen & editointi) ei menisi niin paljon aikaa. Uskon kuitenkin, että on opiskelijoille suureksi hyödyksi, että he voivat katsoa palautteen silloin kun heille itse sopii, he voivat kelata videota taaksepäin ja lisäksi kuunnella oman nauhoitteensa heti palautteen jälkeen. Loppujen lopuksi valmisteluaikaa ei mennyt opettajaltakaan tuhottomasti ja uskon, että mitä enemmän tällaisia tekee, sitä nopeammaksi niissä tulee.

Halusin tässä opetuskokeilussa kokeilla juuri videolla esiintymistä, sillä uskon, että se tekee palautteesta persoonallisemman – siitä huolimatta, että kyseessä on ryhmäpalaute. Tätä aspektia opiskelijat eivät palautteissaan kommentoineet mitenkään, mutta olen tyytyväinen siihen, että opiskelijat kuitenkin kokivat ryhmäpalautteen kattavaksi, monipuoliseksi ja hyödylliseksi.

Linda Kantola

Hei Linda, kiva kuulla että kokeilu oli onnistunut ja sait siitä hyvää palautetta. Itse ajattelinkin tehdä samoin eli samoja ajatuksia minullakin!

Anne

7.12.2020 11:52