Alla oleva mind map kuvaa digipedagogista käsikirjoitustani Tampereen ammattikorkeakoulussa.
Keskiöön olen kirjannut ammatillisen kielitaidon oppimisen ja kehittämisen. Tässä onnistuminen edellyttää ajantasaista käsitystä alan ammatillisesta kielitaidosta ja sen kehitystarpeista sekä kykyä edesauttaa ja ohjata alalle hakeutuneita opiskelijoita saavuttamaan näitä taitoja.
Keskiöstä olen vetänyt viivat osa-alueisiin, joita tulee kehittää tavoitteen saavuttamiseksi ja jotka yhdessä tukevat tavoitteen saavuttamista. Viivoille ei ole piirretty suuntaa, sillä kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Osa-alueisiin on nimetty joitain konkreettisia digitaalisia työkaluja ja työtapoja. Luetteloa voi päivittää ja laajentaa ja siten tarkentaa koko käsikirjoitusta.
Koen digipedagogisen käsikirjoituksen laatimisen hyvänä apuvälineenä hahmottamaan eri asioiden tärkeyttä ja yhteyttä toisiinsa esim. uutta opintojaksoa suunnitellessa tai aina kun miettii materiaaleja ja työtapoja jollekin opintojaksolle.
Riitta Raimovaara
Tampereen ammattikorkeakoulu
Käsikirjoituksesi on selkeä ja mielestäni tavoitteista lähteminen on hyvä lähtökohta. Sen sijaan, että olisit valinnut tietyn kurssin ja sen osaamistavoitteet lähtökohdaksi, olet valinnut tavoitteen, joka kattaa kaikki opettamasi kurssit ja tämä on mielestäni hyvä ja vaihtelevakin lähestymistapa. Pidän myös siitä, että käsikirjoituksesi on helposti muokattavissa/siitä voi poimia haluamansa palaset kullekin toteutukselle, kaiken ei aina tarvitse siis olla samanlaista.
Tanja Tervonen
18.11.2019 09:38