Ensimmäinen vinkkini on oppituntien nauhoittaminen pilveen ja tallenteen jakaminen oppimisalustalla opiskelijoille. Olen nauhoittanut tänä lukuvuonna kaikki oppituntini Zoomilla, olivatpa ne kontaktitunteja tai etäopetustunteja. Tämä on vähentänyt suuresti työtä, jota tein aikaisemmin merkatessani oppitunnin sisällön ja materiaalit oppimisympäristöön ja vastaamalla opiskelijoiden lukuisiin kysymyksiin siitä, mitä tunnilla käsiteltiin ja mitä pitää tehdä kotona. Nyt voin vain pyytää opiskelijaa katsomaan tallenteen oppimisalustalta ja tekemään samat tehtävät kuin tunnilla. Olen pystynyt myös itse helposti palaamaan tallenteisiin tarkistamaan, mitä tuli kerrottua ja mitä ei. Tallenteeseen on siis tullut oppitunnin ohjeistukset, oikeat vastaukset tehtäviin ja mahdolliset kurssilla olevat ajankohtaiset asiat, mutta ei mitään materiaalia, josta opiskelijat tunnistaisi. Tallenne poistuu pilvestä automaattisesti ennalta määritellyn ajan kuluttua, joten siitäkään ei tarvitse huolehtia erikseen.
Toinen vinkkini on opiskelijan etätenttisuorituksen nauhoittaminen näytönjaon avulla. Tenttivalvonta verkkokursseilla on ollut aina haastavampaa kuin kontaktikursseilla, mutta nyt korona-aikana kontaktikurssienkin tentit on jouduttu suorittamaan etänä. Kaikkia huijausmahdollisuuksiahan ei etätentissä voi poistaa, mutta valvontaa voi yrittää lisätä, jotta kontaktitenttien ja etätenttien opiskelijat olisivat mahdollisimman samanarvoisessa asemassa. Etätenttisuorituksessa opiskelijani jakavat tietokoneensa näytön, mikin ja webkameran, tallentavat tentin tekemisen alusta loppuun ja jakavat tallenteen kanssani pilven kautta. Enintään 15 minuutin pituisissa tenttitehtävissä käytössä on ollut Screencastomatic ja pidemmissä tenttisuorituksissa Zoomin breakouthuoneet, jolloin olen pystynyt pitämään tentin suuremmalle ryhmälle kerrallaan. Kun opiskelija on jakanut tenttitallenteen kanssani, olen katsonut sen läpi lataamatta sitä itselleni ja sen jälkeen opiskelija on voinut poistaa tallenteen.
Kolmas vinkkini on hyödyntää Microsoft Formsin tai Google Formsin lomakkeita opetuksessa. Olen kokenut lomakkeet hyödyllisiksi työkaluiksi kurssipalautteen keräämisessä, opiskelijoiden tekemissä itsearvioinneissa sekä vertaispalautteen antamisessa. Aikaisemmin käytin tylsiä docx-tiedostoja, jotka opiskelijat täyttivät ja palauttivat oppimisympäristöömme. Näiden lomakkeiden siirtäminen verkkopohjaisiksi kyselyiksi on madaltanut opiskelijoiden kynnystä täydentää kyseisiä tehtäviä, koska he saavat ne tehtyä helposti myös kännykällä. Muutos on myös helpottanut vastausten koontia ja analysointia. Lomakkeet sopivat hienosti myös verkkotenttien suoritusalustoiksi, mutta tätä en itse vielä ole kokeillut.
Viimeinen vinkkini on jakaa rohkeasti hyväksi kokemiaan digityökaluja ja käytäntöjä kollegoiden kanssa. Huomasin reflektoidessani tätä vuotta, että olen itse sellainen henkilö, jonka on vaikea lähteä seikkailemaan nettiin ja etsimään hyvää sovellusta johonkin tiettyyn tarkoitukseen ilman mitään taustatietoa. Ajanpuutteen takia turvaudun silloin yleensä johonkin tuttuun sovellukseen. Kokeilen selkeästi helpommin sellaisia ideoita ja työkaluja, joista joku toinen on vinkannut. Pelkkä työkalun nimen ja käyttötarkoituksen kertominen voi jo inspiroida jotakuta kokeilemaan sitä. Kenties voisit myös näyttää kollegoillesi, mitä olet saanut aikaan jollain työkalulla ja opastaa sen käyttöönotossa. Kenties voisit jopa järjestää lyhyen opetussession aiheesta esim. Zoomissa tai videoida ohjeet kollegoille jaettavaksi vaikkapa omalla youtube-kanavallasi. Meillä on töissä käytössä ideataulu (ihan karvalakkiversio, eli valkotaulu), johon voimme kirjoittaa hyviä ideoita muille hyödynnettäväksi. Korona-ajan digikahvimme Teamsissa ovat myös olleet todella hyvä alusta jakaa digi-ideoita etäopetukseen.
Pirjo Hentinen
Hei Pirjo,
ja kiitos vinkeistäsi! Oppituntien nauhoitus kuulostaa toimivalta ja voisin itsekin nauhoittaa esim. osan Zoom-oppitunneista. Luokkahuone-nauhoitus ei itselläni toimisi, sillä liikun niin paljon ympäriinsä opiskelijoiden joukossa. 😀
Myös muut vinkkisi tenttien järjestämisestä, palautelomakkeista ja ideoiden jakamisesta oli kiva lukea. Hienoa, että teillä on yhteinen idea-seinä töissä ja näin etäaikana digikahvit. Kuten Maiju ja Tiinakin kommentoivat, moni hyödyntää kollegiaalista tukea ja kollegoiden ideoiden pohjalta tekee omia kokeiluja, joten on tärkeää, että ideoiden jakaminen on tehty helpoksi ja mahdolliseksi. 🙂
Tanja Tervonen
19.5.2020 12:21