Syyskuun alkumittauksessa sain 48/88 pistettä ja nyt keväällä 76/88 pistettä. En ollut surkea syykuussa mutten aivan huippu huhtikuussakaan. Kategoria Empowering Learners oli ja pysyi heikoimpana edelleen. Syksyllä 6/12 ja nyt 9/12. Sain molemmilla kerroilla ohjeen: Empower students!
Olen pohtinut syitä siihen, miksi en voisi saada täysiä pisteitä tuosta osa-alueesta. Syynä lienee oman opetuspolkuni pituus; olen kuitenkin edelleen se ”vanhan liiton” opettaja, joka kertoo, mitä tehdään, miten tehdään ja miksi tehdään. Perustelut jonkin digitaalisen työkalun käytölle olen toki useimmiten antanut, varsinkin kun on kyseessä jokin uusi sovellus.
Digitaalisen työurani aloitin joskus 80-luvun alkuvuosina Commodore 64-tietokoneilla jopa itse koodaten joitakin tehtäviä oppilaille. Kun nyt ajattelen DigiLustin aikana kokeilemiani työkaluja tai joidenkin hatarasti aiemmin hallittujen taitojen vahvistamista, niin paljon on tullut lisää. Ilman DigiLustia ja koronaa muutama taito olisi jäänyt oppimatta. Pakko on hyvä pedagogi!
Kirjoitin jo korona-reflektiossa vinkkejä kollegoille. Nyt kun olen lukenut lähes kaikki kurssilaisten vinkit, niin tiivistäisin omani näin:
- Varasta ja parasta: ota oppia muilta ja kustomoi se itsellesi sopivaksi
- Pakota itseäsi uuteen: yksi sovellus lukion jaksoa kohti suksessiivisesti eli tutustu, harjoittele ja ota käyttöön, näin on lukuvuodessa viisi uutta sovellusta hallussa
Haluan tähän loppuun vielä aivan off the record jakaa teille tämän Forms-kyselyni tulokset siltä varalta, että poikkeustila jatkuu tai palaa aalloittain myös tulevana lukuvuonna. Lähetin nimettömän kyselyn yli 90 opiskelijalle. Sain vain 35 vastausta, se voi olla myös merkki verkkoväsymyksestä. Kyselyn nimi on Itseopiskelu koronakeväänä 2020.
Jos haluat käyttää tätä pikaisesti laatimaani Forms-kyselyä, niin tässä on jakamislinkki – kun monistat sen niin voit käyttää kuin omaasi ja muokata sitä: https://urly.fi/1Cqu
Merja Saariaho
Hei Merja,
jotenkin vaikea kuvitella, että tuo empowering students -kohta olisi sinulla heikko lenkki 🙂 Koska perustelet heille käyttämäsi sovelluksen aina varmasti huolellisesti, tulee mieleen, että ainoa syy miksi eivät aina innostu jostain, voisi ehkä olla kyllästyminen ylipäänsä ottamaan haltuun aina uusi digitaalinen sovellus. Eli siis opiskelijapuolella tuo vaikeus, ei ehkä täysin opettajasta johtuvaa. Jokaisella opettajalla kuitenkin omat kokeilunsa ja opiskelijat ovat joka tunti eri alustojen ja sovellusten koekenttänä.
Tuo Forms-kysely oli todella hyvä, piti sanoa siitä jo aiemmin, kun jaoit tuon koulumme opettajille. Innostuin myös tuosta vinkistäsi, että joka jaksossa jokin yksi uusi sovellus haltuun ja vuoden kuluessa saa niitä on saanut viisi varastoonsa. Hyvin sanottu tuo ”pakko on hyvä pedagogi”, toimii myös minulla.
Reetta Almqvist
31.5.2020 21:54