Digiä sängynpohjalta!

Mitä tekee kielten opettaja, kun sairaudeltaan ei kykene töihin ja sijaista ei saa ottaa? Meneekö töihin kuitenkin? Peruuko tunnit? Keksiikö jotain muuta?

Tämän blogitekstin tarkoituksena ei ole innostaa ketään tekemään samalla tavalla, mutta kun olen velvollisuudentuntoinen ”vanhan liiton” kieltenopettaja, niin olen usein joutunut toimimaan näin. Digitaalisen kuumemittarin lisäksi otin nytkin digin avuksi. Työpaikalle tilanne eskaloitui muutenkin aivan riittävästi: Jakson viimeiset kaksi viikkoa käsillä, ruotsin ja venäjän yo-kirjoitukset ovella.

Opiskelijat piti saada töihin: viestiä lähiesimiehen kautta ja omin avuin wilmalla/whatsupilla/tekstiviesteillä ja omilla kurssisivuillani peda.netissä. Tulokset olivat vaihtelevia.

Mitä kaikkea digiä käytin?  Tässä joitakin esimerkkejä:

  • Työohjeiden pohjat peda.netissä erilaisine linkkeineen ja tehtävien ratkaisuineen
  • Ajastettuja palautuskansioita: esim. kuuntelut siirrettyinä JYU:n moniviestimelle ja kysymykset oppikirjassa
  • Ideamyrskyä Answergardenissa
  • Socrative-testejä
  • Kielioppia Sway:ssä

Arki on monesti opettajan toiveita karumpaa. Dead linestä huolimatta vain kolmasosa oli tehnyt esim. tämän ajastetun tehtävän ajallaan.  Oppimistulosten kannalta oli mielekästä antaa jatkoaikaa ja informoida opiskelijoita siitä.

Pidin kolmea kurssia tällä tavalla neljä päivää. Urakka itselleni oli aikamoinen. Oppimistulosten kannalta on vielä vaikea tehdä johtopäätöksiä.  Iso ongelma minun mielestäni oli opiskelijoiden puuttuva itseohjautuvuus ja vastuun ottaminen omasta työstä. Siitäkin huolimatta, että ilmoitin arvioivani tietyt minulle palautettavat työt, en niitä kaikilta saanut edes huomautettuani asiasta.  Jälleen kerran digi oli huono renki mutta hyvä isäntä!

Merja Saariaho

 

Mikä on JYU Moniviestin? Tutustu osoitteessa https://moniviestin.jyu.fi/

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *