Hyppäys digikelkan kyytiin

Äitini kuoli kolme vuotta sitten. Hänellä oli kännykkä, jolla hän soitteli meille lapsille ja vastaanotti tekstiviestejä, muttei osannut vastata niihin. Pankkikorttia tai nettiä ei ollut. Päätin viimeistään silloin, että otan digiajan välineet haltuun sekä yksityiselämässä että opettajana.

TAMK panostaa vahvasti digitaalisiin työkaluihin ja valmentajuus -tyyppiseen opettajuuteen ja käytännössä meillä kaikilla opettajilla on ollut sähköinen oppimisalusta käytössä viimeiset 10-15 vuotta (moodle/tabula/tuni.moodle).  Se on antanut hurjasti mahdollisuuksia ammatillisen kielitaidon opiskeluun ja kehittämiseen.

Minä ja opiskelijat voimme lisätä opintojakson alustalle ammatillisia videoita, Quizlet / Socrative-harjoituksia, linkkejä TV-ohjelmiin tai online lehtiin, alustoja yksin tai yhdessä kirjoittamiseen tai vaikkapa linkin Zoom-sessioon kasvokkain.

Alla on PrintScreen kaappaus minun TAMKin valmentavan ruotsin (tukikurssi) opintojaksostani.

Tarkemman kuvan opintojaksosta saat kun avaat Prezi-hyperlinkin ja kelaat esitystä nuolella.

https://prezi.com/z-ensjputnbn/?utm_campaign=share&utm_medium=copy

Viime keväänä ilahduin kun löysin tahoja, jotka tarjoavat äänitekstejä ammatillisten sisältöjen opiskeluun vieraalla kielellä kuten alla oleva taho (klikkaa hyperlinkki auki ja sitten LYSSNA-nuolta klikkaamalla robotti alkaa lukea tekstiä).

https://www.kkv.fi/sv/information-och-anvisningar/betalning-rakningar-och-indrivning/faktureringssatt/

Aika jänniä juttuja on tarjolla. Ainoa rankka puoli on löytää, perata tai työstää näistä itselle ja opiskelijoille sopivat materiaalit.

Riitta Raimovaara

Kommentit

Kiitos tuosta materiaalilinkistä. Kumpa olisi voimia työstää itse niihin tehtäviä.

Merja Saariaho

28.11.2019 12:31

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *