Alueellinen, kansallinen vai eurooppalainen?

Jatkuvan oppimisen uudistus Tampereen korkeakouluyhteisössä on muiden tavoin elänyt poikkeuksellisessa toimintaympäristössä nyt kuukauden verran. Olemme olleet onnekkaita, sillä pitkälle katsovaan uudistukseen poikkeustoimet eivät ole juurikaan vaikuttaneet. Kuukausi sitten julkistimme kannanottomme, ja sen jälkeen olemme jatkaneet kuta kuinkin alkuperäisten suunnitelmien mukaan. Tarvittaessa olemme keksineet innovatiivisia kiertoteitä päästä eteenpäin, kuten kaikki muutkin. Poikkeustilanteesta on alkanut tulla monin tavoin normaali.

Siirtyminen täysin digitaaliseen työntekoon on pienentänyt maailmaa entisestään. Vaikka kansainvälinen yhteistyö verkon välityksellä on ollut normaalia arkea jo ennestään, tuntuu siltä, että nyt ei ole enää mitään merkitystä sillä, onko yhteistyökumppani samassa kaupungissa, maassa tai maanosassa. Mitä nyt aikaerot tietysti vaikuttavat. Samaan aikaan korkeakoulut ovat tehneet loikan digitaaliseen maailmaan laajuudessa, jota yksikään aloite tai projektisuunnitelma ei koskaan voisi saada aikaan. Toivottavaa on, että poikkeustilan innovatiivisista ratkaisuista jää paljon hyvää elämään myös normaaliarkeen palattaessa.

Maailman pienentyminen entisestään on saanut pohtimaan yhteistyön tulevaisuutta eri tasoilla ja sitä, mitä oikeastaan kannattaa tehdä yhteistyössä kenenkin kanssa. Tampereella on hyvässä vauhdissa korkeakouluyhteisön rakentaminen yliopiston ja ammattikorkeakoulun kesken, samoin jatkuvan oppimisen alueellisen ekosysteemin luominen alueen eri toimijoiden kanssa. Lisäksi Tampereen yliopisto on kovaa vauhtia matkalla kohti uudenlaista eurooppalaista yliopistoa osana meille strategisesti tärkeää ECIU-yliopistoa. Jatkuvan oppimisen uudistuksella ja alueellisen ekosysteemin rakentamisella on monia yhtymäkohtia ECIU-yliopistoon, joka sekin perustuu alustamaiseen ekosysteemiajatteluun, ja siten synergiaetuja tulee tulevaisuudessa olemaan monia.

Kaikin tavoin ajankohtainen digitalisaatio on hyvä käytännön esimerkki yhteistyöstä eri tasoilla. Me jatkuvan oppimisen uudistuksessa kehitämme digitaalisia ratkaisuja osana alueellista ekosysteemiä, ja samaan aikaan vahvasti osana ECIU-yliopistoa koko Eurooppaa läpileikkaavassa kontekstissa. Lisäksi suomalaisilla korkeakouluilla, mukaan lukien Tampereen korkeakouluyhteisö, on yhteinen digivisiohanke, jossa etsitään kansallisia yhtymäkohtia. On oletettavaa, että jossain vaiheessa edessä on valintoja, koska kaikkea ei kannata tehdä kaikilla tasoilla.

Jos ja kun korkeakoulut myös poikkeustilan jälkeen säilyttävät sen kaiken hyvän, joka syntyi pakkotilanteessa, on oletettavaa, että maailma on pienempi myös tulevaisuudessa. Siinä maailmassa yhteistyöllä ei ole enää entisiä rajoja, vaan kumppaneita etsitään aiempaa avoimemmin ja laajemmalla mittakaavalla. Yhteistyökumppaneiden valinnassa lienee tärkein kriteeri myös tulevaisuudessa se, että uudistuksia kannattaa viedä eteenpäin ennen kaikkea ympäristöissä, joissa on intoa katsoa innovatiivisesti ja rohkeasti kohti uutta ja joista löytyy tahtoa ja kykyä viedä uudistuksia eteenpäin rivakasti.

Heli Harrikari

Johtaja, jatkuva oppiminen @TampereUniversity

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *