Miten tässä poikkeuksellisessa ajassa voi kasvaa ja kansainvälistyä?
Tässä blogissa esitetään kysymykseen vastauksia, jotka on innolla kerrottu ja kuultu Tampereen korkeakouluyhteisön ROBINS-hankkeessa toteutetuissa haastatteluissa viime keväänä, keskellä korona-pandemian tiukimpia rajoituksia.
Korona ei tartu digityökaluihin
Mukaan haastatteluihin valikoitui 30 suomalaista pk-yritystä, joiden liikevaihto on ollut jo pidempään kasvujohteinen, jotka ovat laajentaneet toimintaansa Suomen rajojen ulkopuolelle ja jotka toimivat ohjelmisto- tai muilla tietointensiivisillä palvelualoilla. Menestyvien yritysten ääntä haastatteluissa edustivat yrityksissä toimivat toimitus-, myynti- ja markkinointijohtajat. Kutsutaan haastateltuja yrityksiä tässä blogissa ’menestyviksi kv-kasvajiksi’.
Osa menestyvistä kv-kasvajista valloittaa uusia maita Born Digital -otteella. Se minimoi fyysisen presenssin maailmalla, mutta haastaa yrityksen samalla maksimoimaan läsnäolonsa digitaalisessa maailmassa.
Lue yliopettaja Sini Jokiniemen blogiteksti ”Born Digital -mentaliteetti ja skaalattu myyntiprosessi kansainvälistymisen ytimessä” TAMK-blogista.
Kommentit