Digitalisaatio ja teknologioiden kehittyminen muuttavat tulevaisuuden työntekoa

Paras tulos saadaan, kun korkeakoulujen tekemä tutkimus ja teknologiayritysten asiantuntemus yhdistetään, toteaa myynnin opiskelija Krista Uusitalo.

Digitaalisuuden jatkuva lisääntyminen ja teknologioiden kehittyminen muuttavat tapoja tehdä työtä.

Maarit Valo kirjoittaa Acatiimi 6/2019 kolumnissaan, kuinka tekoäly on läsnä jokapäiväisessä elämässä jo nyt mm. sovellusten, hakukoneiden ja verkkokauppojen kautta. Tekoäly seuloo ja tulkitsee tietoa nopeammin ja virheettömämmin kuin ihminen ja robottien ennustetaankin tekevän ison osan ihmisten töistä tulevaisuudessa.

Valo kirjoittaa, että robotti voi myös muistuttaa ihmistä ja kun se on tehty ihmisen oloiseksi, se voi viestiä puheen, äänen, eleiden, ilmeiden ja kosketuksen avulla. Toistaiseksi tekoäly on kuitenkin oppinut vuorovaikutuksesta vain alkeet eikä se ymmärrä eri näkökulmia, äänensävyjä, etiikkaa tai empatiaa.

Robotit voivat kuitenkin hoitaa monenlaisia tehtäviä ja tekoälyn avulla ne pystyvät yhä vaativampiin suorituksiin. Rajattoman tieto- ja muistikapasiteettinsa ansiosta robotit ovat päteviä jäseniä työpaikoilla ja tiimeissä ja myös asiantuntijatyötä tekevät voivat saada robotin työkaverikseen.

Tekoälyä ja teknologiaa kehitetään kovaa vauhtia ja se koskee kaikkia aloja. Maarit Valo peräänkuuluttaakin, että tekoälyn tutkimus kuuluu yliopistoille eikä sitä pidä jättää teknologiayrityksille. Tampereen korkeakouluyhteisö onkin jo askeleen edellä tässä, se nimittäin tutkii tekoälyn ja robotiikan vaikutusta myyntiin 1,7 miljoonan euron ROBINS-hankkeessa.

Tutkimushanke on Business Finlandin rahoittama ja sen tavoitteena on tutkia myyntitoimintojen automatisointia robotiikkaa ja tekoälyä hyödyntäen. ROBINSissa tutkitaan mm. sitä, miten robotiikka ja teknologia muuttavat ihmisten välistä vuorovaikutusta ja mitä on hyvä ottaa huomioon.

Lisäksi pohditaan, miten johtajuutta voisi automatisoida teknologiaa ja tekoälyä hyödyntämällä. Hankkeessa tuotetaan uutta tietoa suomalaisten yritysten hyödynnettäväksi mahdollistaen samalla kasvua ja kansainvälistymistä.

Hankkeessa on mukana myös kuusi suomalaista asiantuntijayritystä: Differo, Gravicon, Gofore, Sales Communications, Codemen sekä Intolead. Yhteistyössä näiden yritysten kanssa, tutkimuksen tukemana, rakennetaan malleja kansainväliseen kasvuun. Itse uskon, että paras tulos saadaan, kun korkeakoulujen tekemä tutkimus ja teknologiayritysten asiantuntemus yhdistetään.

Krista Uusitalo
Myynnin opiskelija