Kuka on Krista Robins-blogikirjoitusten takana?

Krista Uusitalo © 2016 Nina Mönkkönen +358504633473, all rights reserved

"Opintojeni ansiosta minulle tarjoutui upea mahdollisuus päästä mukaan ROBINS-hankkeeseen, joka tutkii tekoälyn ja robotiikan vaikutusta myyntiin", sanoo kansainvälisen myynnin ja myynnin johtamisen YAMK-tutkintoa opiskeleva Krista Uusitalo. Hän kertoo saaneensa paljon ahaa-elämyksiä ja haluavansa oppia lisää siitä, miten myyntiä digiajalla pitäisi johtaa.

Nyt, kun olen kirjoittanut muutama Robins-blogikirjoituksen, niin ajattelin näin vuoden alkuun vähän avata, kuka näiden blogien takana oikein on. Mikä minua myynnissä kiinnostaa ja miksi näitä blogeja kirjoitan?

Olen työskennellyt mediamyynnin ja rekrytointien parissa erilaisissa myynnin rooleissa viimeiset 11 vuotta. Jo jonkin aikaa on taustalla kytenyt ajatus, että haluan oppia jotain uutta. Niinpä äitiyslomalta päätinkin jatkaa opintovapaalle, kun kansainvälisen myynnin ja myynnin johtamisen YAMK-opinnot viime vuoden elokuussa alkoivat.

Sen jälkeen vauhti onkin oppimisen osalta ollut hurjaa! Olen kokenut niin paljon ahaa-elämyksiä siitä, millaista myynnin ja myynnin johtamisen tänä päivänä tulisi olla. Ja ennen kaikkea oppinut todella paljon aiheesta.

Myynnissä pitäisi mielestäni ehdottomasti keskittyä asiakkaaseen ja hänen tarpeisiinsa sen sijaan, että tuputetaan omia tuotteita. Jos asiakkaille esiteltäisiin aina tuotetietojen sijaan tuotteen hyötyjä ja sitä, miten tuote auttaa asiakasta pääsemään omiin tavoitteisiin, olisi myynnilläkin varmaan vähän erilainen kaiku.

Myynnin johtaminen puhuttelee minua erityisesti. Uskon, että myyntiä tulisi johtaa mentoroivalla otteella ja jokaisen myyjän omat vahvuudet huomioon ottaen. Uskon myös avoimuuteen johtamisessa. Mikäli jokainen työntekijä tietäisi tarkkaan sen, mitä häneltä odotetaan,  ja miksi ja mitä hänen työnsä merkitsee isossa kuvassa, niin uskon, että se vaikuttaisi motivaatioon ja sitä kautta yrityksen menestymiseen.

Tulevaisuuden myyntiin ja myynnin johtamiseen vaikuttavat isosti myös uudet teknologiat, tekoäly ja robotiikka. Olen kiinnostunut näiden tuomista mahdollisuuksista ja haluan oppia, miten myyntiä digiajalla pitäisi johtaa. Opintojeni ansiosta minulle tarjoutui upea mahdollisuus päästä mukaan ROBINS-hankkeeseen, joka tutkii tekoälyn ja robotiikan vaikutusta myyntiin. Tästä syystä siis kirjoitan ja jaan ajatuksia kanssanne. Aihe on äärimmäisen mielenkiintoinen ja sparrailen siitä mielelläni!

Krista Uusitalo
Myynnin opiskelija
Tampereen ammattikorkeakoulu
krista.uusitalo@tuni.fi
p. 040 509 6117

Tämä blogi on osa ROBINS-hanketta, jossa Tampereen korkeakouluyhteisö tutkii tekoälyn ja robotiikan vaikutusta myyntiin. Tutkimushanke on Business Finlandin rahoittama ja sen tavoitteena on tutkia myyntitoimintojen automatisointia robotiikkaa ja tekoälyä hyödyntäen.