Helppous, hyödyt ja hyvä tiimi - Alustabisneksen tärkeät 3 H:ta

Meren rannalla kivistä tehty torni.

ROBINS-tutkimushankkeen haastatteluista esiin nousseet teemat menestyksekkääseen yritystenväliseen (B2B) alustabisnekseent kiteytyvät kolmen H:n ympärille: helppous, hyödyt ja hyvä tiimi.

Alustayritysten haastatteluissa painottui käytön helppous, jonka haastatellut kokivat olevan asiakkaan näkökulmasta yksi tärkeimmistä tekijöistä. Alustan tulisi olla helppokäyttöinen, jotta kynnys käyttää alustaa ei nousisi liian suureksi.

Toinen haastatteluissa esiin noussut teema liittyy asiakkaan kokemiin hyötyihin. Arvolupauksen muodostamiseen ja hiomiseen kannattaa siis käyttää aikaa. Kyse on siis konkretisoinnista eli siitä, millaisia hyötyä ja arvoa meidän palvelumme tai tuotteemme tuo asiakkaalle. Alustapohjaisessa liiketoiminnassa voidaan liikkua monien eri käyttäjä- ja asiakasryhmien välillä ja alustalla voi olla esimerkiksi palvelun/tuotteen tarjoajia, niiden ostajia ja lisäpalveluntarjoaja. Näiden eri käyttäjäryhmien tarpeet voivat olla hyvinkin erilaisia ja sen vuoksi arvolupaus tulee määrittää kullekin käyttäjäryhmälle erikseen.

Haastatteluissa kolmantena teemana painottuivat henkilöstö eli ihmiset. Erityisesti tämä tarkoittaa sitä, että oikeat ja osaavat henkilöt ovat oikeissa tehtävissä. Vaikka tekoäly, alustat ja digitaaliset teknologiat poistavat monia rutiinitöitä yrityksistä, on oikean ihmisen tärkeää toimia esimerkiksi myyntiprosessissa inhimillistäjänä ja luovan, innovatiivisen työn tekijänä.

Lue blogiteksti Helppous, hyödyt ja hyvä tiimi – Alustabisneksen tärkeät 3 H:taTAMK-blogisa.

Teksti: HM Marjukka Mikkonen, Tutkija, ROBINS-tutkimushanke, Tampereen yliopisto ja KTT Pia Hautamäki, ROBINS-tutkimushankkeen johtaja, Tampereen ammattikorkeakoulu
Kuva: Unsplash, Jeremy Thomas