Myyjän flow ja mahdollistava johtajuus osana yrityksen menestystä

Kasvuorientoituneiden ja kansainvälistä kasvua tekevien yritysten menestyksen takaa löytyy ROBINS-tutkimushankkeen mukaan kuusi peruspilaria. Tämä kävi ilmi ROBINS-tutkijoiden haastatellessa yli 30 pk-yrityksen toimitus- ja myyntijohtajaa. B2B-myynnin parissa työskentelevä henkilöstö on yksi yritysten menestystä rakentavista pilareista.

”Asiakkaat ovat monin eri tavoin suoraan ja välillisesti tekemisissä yrityksen henkilöstön ja eritoten myyjien kanssa. Miten B2B-myyjät voisivat välittää asiakkaille asiantuntemuksensa lisäksi myös sellaista innokkuuden tuntua, että se saisi asiakkaan kiinnittymään yhteiseen asiaan entistä uteliaammin ja vahvemmin? Haastatellut menestysyritysten edustajat nostavat esille kaksi asiaa, joiden avulla henkilöstön eli tässä tapauksessa myynnin tekijöiden innokkuuteen voidaan vaikuttaa: myynnin monipuolistuneet roolit sekä tietyntyyppinen johtajuus, jota tässä kirjoituksessa kutsutaan mahdollistavaksi johtajuudeksi.”

Näin kirjoittaa Tampereen ammattikorkeakoulun myynnin vuorovaikutuksen yliopettaja Sini Jokiniemi TAMK-blogitekstissään ”Myyjän flow ja mahdollistava johtajuus osana yrityksen menestystä”.

Kuva: Minttu Rantanen