Myyntikulttuuri – kilpailuetu vai hidaste?

Myyntikulttuurista voi olla haastavaa saada otetta. Asiakkaat ovat kuitenkin päivittäin kosketuksissa yrityksen myyntikulttuurin kanssa, kun he kohtaavat yritysmyyjien asenteita, toimintatapoja ja -tyylejä etätapaamisissa, LinkedIn-postauksissa ja chat-keskusteluissa. Yhtenäisen myyntikulttuurin merkitys on tunnistettu myös myynnin digitalisoitumista tutkivan ROBINS-hankkeen haastattelemissa yrityksissä.

ROBINS-hankkeessa haastateltiin kansainvälistä kasvua tekevien ja palveluintensiivisillä toimialoilla toimivien pk-yritysten toimitus- ja myyntijohtajia kevätkesällä 2020. Noin 30 haastattelun analysointi paljasti yritysten myynnillisen menestyksen takaa kuusi menestystekijää, jotka kaikki kytkeytyvät asiakkaiden ympärille.

Yhdeksi keskeiseksi menestystekijäksi nousi kulttuuri. Myyntikulttuuri välittyy suoraan asiakkaille esimerkiksi myyjän asenteen ja toimintatyylin sekä niiden perustelujen kautta, joilla myyjä pyrkii vaikuttamaan asiakkaan päätöksentekoon. Mitä myyntikulttuuri oikein on ja miten siitä saisi otteen, jotta sitä voitaisiin myös päämäärätietoisesti johtaa? Millaisin sanakääntein ja tunnelmin haluaisit, että sinun yrityksesi asiakkaat kertoisivat eteenpäin yhteistyöstä kanssanne?

Lue KTT, yliopettaja Sini Jokiniemen blogiteksti ”Myyntikulttuuri – kilpailuetu vai hidaste?” kokonaisuudessaan TAMK-blogista.

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi