Yrityksen rooliksi tässä liiketoiminnan synnyttämisessä jää arvolupauksen antaminen. Tämän lisäksi tulee toki luoda valmiudet lupauksen pitämiselle. Hankkia resurssit lupausten lunastamiseksi ja suunnitella prosessit resurssien integroimiseksi. Tuotteeksi, palveluksi tai ratkaisuksi nimetty lopputulema on kuitenkin vain toinen puoli totuudesta.
Asiakkaalla on nimittäin arvosta oma ajatus. Tämä on usein jatkuvasti kehittyvä ja tarkentuva tieto siitä mitä tarvitaan ja millaisilla prosesseilla mahdollista ratkaisua tultaisiin hyödyntämään. Kaiken lisäksi tämä ajatus arvosta saattaa olla erilainen eri henkilöillä asiakkaan puolella. Tämä tekee myös myynnistä todella mielenkiintoista.
Näin kirjoittavat ROBINS-tutkimushankkeen projektitutkija Sami Rusthollkarhu Tampereen yliopistosta ja myynnin johtamisen yliopettaja
Pia Hautamäki Tampereen ammattikorkeakoulusta. Lue blogiteksti kokonaisuudessaan TAMK-blogista.
Kuva: Pixabay
Kommentit