Myynnissä onnistumiseen tarvitaan aina myös asiakas

Paksun harmaan köyden solmukohta

Yrityksen kyky tuottaa arvoa asiakkailleen määrittelee sen menestymisen markkinoilla. Hankalaa tästä tekee se, ettei arvoa voi tuottaa ilman asiakasta. Riippumatta siitä, määritteleekö liiketoimintansa tuotteiden, palveluiden, ratkaisuiden vai jonkun muun kautta, asiakkaan osallistuminen arvon tuotantoon on edellytys liiketoiminnan syntymiselle.

Yrityksen rooliksi tässä liiketoiminnan synnyttämisessä jää arvolupauksen antaminen. Tämän lisäksi tulee toki luoda valmiudet lupauksen pitämiselle. Hankkia resurssit lupausten lunastamiseksi ja suunnitella prosessit resurssien integroimiseksi. Tuotteeksi, palveluksi tai ratkaisuksi nimetty lopputulema on kuitenkin vain toinen puoli totuudesta.  

Asiakkaalla on nimittäin arvosta oma ajatus. Tämä on usein jatkuvasti kehittyvä ja tarkentuva tieto siitä mitä tarvitaan ja millaisilla prosesseilla mahdollista ratkaisua tultaisiin hyödyntämään. Kaiken lisäksi tämä ajatus arvosta saattaa olla erilainen eri henkilöillä asiakkaan puolella. Tämä tekee myös myynnistä todella mielenkiintoista. 

Näin kirjoittavat ROBINS-tutkimushankkeen projektitutkija Sami Rusthollkarhu Tampereen yliopistosta ja myynnin johtamisen yliopettaja
Pia Hautamäki Tampereen ammattikorkeakoulusta. Lue blogiteksti kokonaisuudessaan TAMK-blogista.

Kuva: Pixabay

 

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *