Itsensä johtaminen ja ajankäytön hallinta

Tehokas ajankäyttö ja itsensä johtamisen taidot ovat ensiarvoisen tärkeitä erityisesti loppuvaiheen opiskelijoilla, jotka ovat jo hyvää vauhtia siirtymässä kohti työelämää. Kaikilta edellä mainitut eivät suju aivan automaattisesti, mutta onneksi niitä voi harjoitella.

Erityisesti ammattikorkeakouluopiskelijat tekevät opintojen ohessa usein töitä, esimerkiksi harjoittelujen myötä. Liiketalouden opiskelijat ovat siitä onnekkaassa asemassa, että harjoitteluja on mahdollisuus ja oikeastaan tarkoituskin tehdä kesälomien aikana. Kaikki eivät kuitenkaan saa harjoittelupaikkaa juuri kesäksi, jolloin harjoittelu tulee tehdä opintojen ohessa. Myös harrastukset saattavat viedä viikoista tuntikaupalla aikaa.

Opintojen ohessa työskentely vaatii itseltä hyvää itsetuntemusta ja itsensä johtamisen taitoja. Aikatauluttaminen ja organisointi on oleellista, mikäli aikoo suoriutua sekä opinnoista että töistä kiitettävästi. Osalle tämä on varmasti helpompaa kuin toisille. Mikäli huomaat, että aikatauluttamisen kanssa on haasteita, kannattaa aloittaa siitä, että esimerkiksi viikon alussa tekee suunnitelman päivän tai viikon kulusta. Tähän ei tarvitse käyttää kymmentä minuuttia kauempaa. Kun suunnittelee ajankäyttöään etukäteen, suunnitelmassa on helpompi pitäytyä. Muista sisällyttää suunnitelmaan aikaa palautumiselle.

Itsensä johtamiseen liittyy tärkeänä osana itsetuntemus. Kannattaakin pohtia esimerkiksi omia, itselle sopivimpia opiskelutapoja. Etäopiskelu on mahdollistanut joustavammat aikataulut opiskelulle, mutta toisaalta kotoa käsin työskentely aiheuttaa joillekin haasteita. Onneksi nyt on enemmän mahdollisuuksia mennä esimerkiksi koululle tai kirjastoon opiskelemaan.

Ajankäytön hallinnassa voi auttaa juuri etukäteen suunnittelu, mutta myös riittävä taukojen pitäminen. Kannattaa hyödyntää esimerkiksi ajastinta, ajastamalla ensin aika opiskelulle ja sitten tauolle. Näin tauotkaan eivät ”huomaamatta” veny tuntien mittaisiksi.

Opintojen ohessa työskentelevälle myös opiskelun ja työn vastapaino on äärimmäisen tärkeää. Unesta, liikunnasta ja ravinnosta huolehtiminen auttavat jaksamaan niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Opintojen vastapainosta lisää tulevissa postauksissa.

Tsemppiä loppukevään uurastukseen!