Tradenomiopinnot – Suuntautumisena HR- ja esihenkilötyö

Piirretty kuva kokouksesta. Kuvassa nainen pitää esitelmää muulle tiimille, joka istuu pöydän ääressä kuuntelemassa.

Ensimmäisen liiketalouden opintovuoden jälkeen Tampereen ammattikorkeakoulussa opinnot jatkuvat valitun suuntautumisvalinnan mukaisesti. Saatavilla on neljä eri suuntautumisvalintaa ja valinta voi olla haastava, jos ei ole varma mikä vaihtoehdoista sopisi itselle parhaiten. Tässä postauksessa käyn läpi, miksi itse päädyin valitsemaan HR- ja esihenkilötyön opintosuunnan, ja mitä mieltä olen valinnasta nyt, kun opinnot ovat tulossa päätökseen.

Miten itse päädyin valitsemaan HR- ja esihenkilötyön?

Puolen vuoden opintojen jälkeen oli aika valita, missä opintosuunnassa haluaisin jatkaa ensimmäisen vuoden jälkeen. Tähän mennessä käytyjen kurssien pohjalta osasin ensimmäisenä rajata vaihtoehdot kahteen sen mukaan, mitkä opintosuunnista ei ainakaan ole minua varten. Pohdinkin valintaani lopulta myynnin ja markkinoinnin sekä HR- ja esihenkilötyön välillä. Molemmat näistä opintosuunnista kiinnosti minua paljon, mutta päädyin lopulta hakemaan HR- ja esihenkilötyöhön. Tein valintani selattuani läpi tarjolla olevien kurssien sisältöä ja tulin siihen tulokseen, että ihmisten parissa työskenteleminen oli minulle houkuttelevampaa kuin myynti tai markkinoinnin suunnitteleminen ja sen toteuttaminen.

Kurssien sisältö

Kurssit keskittyvät paljolti esihenkilötyöhön ja johtamiseen. Suoraan henkilöstöratkaisun alaa käsitteleviä kursseja ei ole miltei yhtään, mutta kaikki kurssit antavat tähänkin alaan tarvittavaa näkemystä aina jollain tavalla esimerkiksi työlainsäädännön, palkanlaskennan ja johtamisen eri näkökulmien kautta. Itse olen kiinnostunut työskentelemään tulevaisuudessa erityisesti HR-puolella ja koenkin, että kaikki kurssit ovat opettaneet minulle tärkeitä asioita, joita tulen tarvitsemaan, vaikken välttämättä toimisi esihenkilönä.

Työmahdollisuudet

HR- ja esihenkilötyön suuntautumisvalinta mahdollistaa monia erilaisia työnkuvia. Opintojen jälkeen sinulla on valmiudet toimia esihenkilönä tai esimerkiksi osana erilaisia projekteja omien kiinnostuksen kohteiden parissa. Henkilöstöhallinnossa on myös paljon eri vaihtoehtoja sen mukaan mikä itseä vain kiinnostaa. Käytännössä se voi olla mitä tahansa rekrytoinnista esihenkilöiden tukemiseen, ja sitouttamisesta työhyvinvointiin tai esimerkiksi henkilöstösuunnitteluun. Yrityksen koosta riippuen työtehtävät voivat sisältää laajasti erilaisia kokonaisuuksia, tai keskittyä erityisesti vaikka vain yhteen HR:n osa-alueeseen. Luonnollisesti kokemuksen karttuessa voit edetä aina vaativampiin tehtäviin.

Oma mielipiteeni opinnoista

Itse olen ollut erittäin tyytyväinen HR- ja esihenkilötyön opintoihin ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin. Pääsin juuri ennen suuntautumisopintojen alkamista kesäharjoittelijaksi rekrytointien koordinoinnin pariin suureen yritykseen ja huomasin jo silloin, kuinka laajat mahdollisuudet erilaisiin työtehtäviin koko HR-kentällä onkaan. Itse suoritin opintoihin liittyvän harjoittelun kahdessa osassa ja valitsin jaksoihin eri työpaikat ja työnkuvan saadakseni monipuolisemman kokemuksen HR-alasta. Loput harjoittelusta suoritinkin toisen vuoden jälkeisenä kesänä palkanlaskennan parissa.

Opintosuunnan kurssit ovat olleet minusta kattavia ja mielenkiintoisia, vaikka olisinkin toivonut lisäksi hieman monipuolisemmin HR-alaa käsittelevää kurssia. Opinnot antavat kuitenkin hyvän tietopohjan johtamiseen liittyvistä teemoista ja mahdollistaa omiin kiinnostusten kohteisiin syventymisen niiden aikana.

Lisäksi on vielä hyvä mainita, että vaikken suuntautunutkaan myyntiin ja markkinointiin, pääsin opiskelemaan kaikki minua kiinnostavat kurssit myös tuosta opintosuunnasta vapaasti valittavilla ja muihin suuntaavilla opinnoilla. Koenkin, että valitsetpa siis mitkä tahansa liiketalouden suuntautumisopinnot Tampereen ammattikorkeakoulussa, antaa se hyvän alun urallesi, kunhan teet valinnan omien mielenkiinnon kohteittesi mukaisesti.