Opiskelijan silmin - viime vuoden parhaat palat

Taas sitä ollaan rämmitty yhden vuoden lävitse koronan keskellä! Kaikesta tästä on jo ehtinyt tulla hyvinkin arkista monella tapaa, mutta pieniä pilkahduksia entisestä rajoituksettomasta elämästä ehti jo viime vuoden aikana vilahdella. Koronasta huolimatta viime vuosi oli oikein kiva. Tässä kirjoituksessa pyrin löytämään ja avaamaan niitä asioita, jotka vuonna 2021 toivat iloa ja positiivisuutta opintojen keskellä kolmannen vuoden opiskelijan näkövinkkelistä.

Alkuun tietenkin heti nostettava esiin kauan kaivattu lähiopetus. Kutakuinkin puolentoistavuoden tauon jälkeen syksyllä pääsimme taas nauttimaan opetuksesta paikan päällä TAMKilla, sekä tutustumaan oman suuntautumispolun ryhmäläisiin, joita on aiemmin päässyt näkemään ja kuulemaan vain etänä, paria tapaamiskertaa lukuun ottamatta. Lähiopetukseen palatessa oli hienoa huomata, kuinka opetuksessa opiskelijoiden kaipaama vuorovaikutus nousi selkeästi suurempaan rooliin kuin Zoomissa opetettaessa. Opetuksen yhteydessä käytiin paljon keskusteluja ja tuotiin esille erilaisia näkökulmia ja tilanteita, jotka ainakin minun kohdallani piti mielen virkeänä ja opetuksen mielenkiintoisena niin, että sitä pystyi huomattavasti helpommin seuraamaan kolme tuntia keskittyneesti verrattuna näytöltä katsottaessa. Kokonaan ei syksylläkään etäopetukselta toki vältytty, sillä jotkin kurssit järjestettiin vieläkin etänä.  Joillain kursseilla oli mahdollisuus seurata opetusta etänä tai osallistua paikan päällä. Mielestäni tämä mahdollisti varsin hyvän tasapainon etäilyn ja lähiopetuksen välillä. Totesin järjestelyn ainakin itselleni erittäin hyvin sopivaksi, kun opetuksesta noin puolet oli lähiopetuksena ja puolet etäopetuksena.

Myös opiskelijaelämään kuuluviin tapahtumiin oli hienoa palata pitkästä aikaa. Vappuna järjestetty Seppowappu -rastikierros oli mielettömän hyvä idea ainejärjestöiltä, joka mahdollisti opiskelutovereiden kanssa vapun viettämisen myös koronatilanteen huomioon ottaen. Syksyn aikana päästiin myös käymään taas PISTOilla sekä muissa tutuissa tapahtumissa hakemassa irtiottoja ja vaihtelua innokkaan opiskelun ohelle. Tapahtumista mieleenpainuvin oli varmastikin marraskuun lopulla järjestetyt Tampereen Tradenomiopiskelijat ry:n 50-vuotisjuhlat Scandic Rosendahlissa. Virallisempi ja juhlallisempi tapahtuma oli jotain, mitä aiemmin ei vielä opiskeluaikana ollut päässyt kokemaan. Juhlien ohjelma sekä tarjoilut olivat mielestäni loistavat ja virallisen ohjelman jälkeen siirryttiin hiljalleen Rosendahlin viihtyisän yökerhon puolelle. Seuraavana päivänä Hatanpään Soutupaviljongilla järjestettiin sillis, johon lähdimme porukalla palautumaan edellisestä illasta muun muassa saunomisen ja paljussa kylpemisen merkeissä. Syksyn tapahtumat toivat kaivattua virkistäytymistä ja rentoutumista opintojen keskelle!

Kolmantena asiana vuodessa 2021 mielestäni erityisen hyvää oli säät! Kesä oli lämmin ja aurinkoinen eikä sadepäiviäkään ollut liikaa. Lämpimästä kesästä lähdettiin pikkuhiljaa kohti kunnon talvea. Talven kelit tähän mennessä ovat olleet mielestäni myös erinomaisia ja pahimmilta loskakeleiltä on vältytty. Kelit ovat siis olleet otolliset kaikenlaiseen virkistäytymiseen ja harrasteluun ulkosalla.

Vuosi 2021 oli kyllä erittäin kiva vuosi kokonaisuudessaan ja tästä on hyvä hypätä seuraavan vuoden puolelle ja samalla viimeiselle vuodelle liiketalouden opintojen parissa kirjoittajan osalta! Näillä näkymin etäopiskelu jatkuu taas, mutta toivotaan kovasti, että vielä lähiopetukseenkin saamme mahdollisuuden ennen tulevaa joulukuuta ja suunniteltua valmistumista.

Toivotamme kaikille erittäin hyvää alkanutta vuotta sekä onnea ja menestystä opintojen pariin!