Viimeinen kokonainen opiskeluvuosi – mitä odottaa?

Viimeinen kokonainen opiskeluvuosi on se aika opiskelijaelämästä, jolloin on aika aloittaa opittujen asioiden purkkiin lyöminen. Harjoittelun suorittaminen (viimeistään tässä vaiheessa), opinnäytetyön laatiminen ja kurssien viimeisteleminen ovat niitä asioita, jotka tulevat viimeistään ajankohtaiseksi viimeisen kokonaisen opiskeluvuoden osuessa kohdalle.

Miten suhtaudun itse näihin asioihin ja mitä odotan opiskeluvuodelta 2022? Näihin kysymyksiin keskityn tässä blogikirjoituksessani. Toivon tämän kirjoituksen auttavan lukijoita, jotka painivat tai tulevat painimaan samojen asioiden kanssa tulevaisuudessa. Yhdessä tästä selvitään.

Mitä tiedossa?

Vuosi 2022 on ainakin toistaiseksi jäämässä viimeisekseni opiskeluvuodekseni, ellen tulevaisuudessa sitten löydä itseäni jostakin opinahjosta. Takana ovat vähintäänkin erikoiset opiskelijavuodet koronan ja kaiken muun johdosta, mutta tässä kirjoituksessa ei nyt keskitytä näihin vuosiin, vaan tulevaisuuteen.

Kuten aikaisemmin mainitsin, minulla on ohjelmassa opinnäytetyön tekemistä, harjoittelun suorittamista loppuun ja viimeisten kurssien viimeistelemistä. Näiden jälkeen pitäisikin sitten se 210 opintopistettä löytyä Pakista ja sehän käytännössä tarkoittaa sitä, liiketalouden opinnot ovatkin siinä ja voin kutsua itseäni tradenomiksi. Omat tuntemukset tämän suhteen ovat kaksijakoiset. Tuntuu, että jotain on kyllä tehtykin, mutta yllättävän helpolla olen ainakin toistaiseksi itse selvinnyt. Ehkä tämä viimeinen kokonainen opintovuosi kääntää ajatukset tämänkin suhteen. 😉

Opinnnäytetyö:

Opinnäytetyöprosessi on ehkä se eniten ajatuksia herättävä prosessi viimeisenä opiskeluvuotenani. Olen tässä alkuvuodesta panostanut aiheen kehittämiseen ja oikeastaan viime viikolla sain kehitettyä itselleni aiheen, jota voisin lähteä työstämään. En nyt tässä blogikirjoituksessa kerro aiheestani sen tarkemmin, mutta sanotaanko näin, että markkinointiin se liittyy. Siitä sitten vaan lukijana miettimään, että mitäköhän se kirjoittaja on nyt oikein ajatellut. Toimeksiantajan varmistusta vaille olen tämän prosessin eteenpäin työstämisen suhteen. Jos sieltä tulee vihreää valoa, niin pian päivät täyttyvätkin tiedonhakuprosessista, johon aion panostaa todellisesti vielä keväällä. Kesällä en aio lähtökohtaisesti opinnäytetyöhön panostaa, sillä syksyn varaan opinnäytetyön laatimiselle. Ei ole silloin kuin yksi vapaavalintainen kurssi häiritsemässä prosessia.

Harjoittelu:

Kesällä minun pitäisi suorittaa viimeiset viikot harjoittelustani. Siksi minulla on myös tällä hetkellä menossa työnhakuprosessi, joka on, yllättäen, erittäin stressaavaa. Harjoittelupaikkoja ei ainakaan toistaiseksi ole mielestäni ollut eri sivustoilla esillä huomattavasti ja olen joutunut levittämään omaa hakuperspektiiviä esimerkiksi myynnin ja markkinoinnin tehtävien ulkopuolelle. Pian joutuu nappaamaan puhelinta käteen tai marssimaan toimistoille. Hakemuksia olen tähän mennessä tehnyt jo useampia, ensimmäiset jo joulukuussa. Toivotaan, että tärppää pian, sillä kesän tekemisten selviäminen antaa rauhaa koko viimeisen opiskeluvuoden suhteen. Moni tämän tietääkin.

Harjoittelupaikalta toivon, että pääsen todellakin haastamaan itseäni. Haluan oppia ja näyttää pystyväni toimimaan vastuullisissa ja asiantuntijuutta vaativissa tehtävissä jo tässä vaiheessa työuraa. Tradenomin -tutkinnon kun pitäisi valmistaa asiantuntijaksi. Olisi hyvä nähdä, että on myös itse tehnyt jotain koulussakin oikein, vaikkahan lopullinen oppiminen tapahtuu työelämässä. Ei tässä muu auta, kun hakea ja hakea. Siten ensimmäinenkin harjoittelupaikka tuli hankittua.

Viimeiset kurssit:

Tosiaan, saan tänä keväänä suoritettua viimeiset pakolliset kurssini. Tämä jättää minulle yhden 5 opintopisteen kurssin syksylle 2022. Saa nähdä, mikä valikoituu viimeiseksi kurssikseni liiketalouden opintoihin liittyen. Nyt keväällä suoritan vakuutusalaan, sen käytäntöihin ja historiaan, liittyvän kurssin, josta toivottavasti napsahtaa se 5 opintopistettä. Työtä on edessä, mutta vakuutusala toimialana kiinnostaa minua, joten eiköhän se siitä.

Mitä muuta?

Yhteenvetona on sanottava ja kuten kirjoituksestani selviää, niin hommia riittää ja on monta rautaa tulessa samanaikaisesti. Täytyy pyrkiä entistä parempaan ajankäyttöön ja suunnitelmallisuuteen yleisellä tasolla, jotta tästä selvitään puhtain paperein. En ole ainoa tässä tilanteessa vuonna 2022 ja kavereilta saan varmasti tarvittavaa vertaistukea.  Tärkeä asia muistaa on kuitenkin se, että vastapainona kaikelle työlle, on myös muistettava pitää hauskaa. Toivon sydämeni pohjasta, että opiskelijatapahtumia saa järjestää keväällä ja syksyllä 2022. Olisi se kivaa vielä viimeisiä kertoa lähteä kamujen kanssa, haalarit päällä, pitämään hauskaa. Toivotaan siis koronatonta vuotta 2022 ja sitä, että kaikki menee hyvin. Positiivisella asenteella eteenpäin.