Yhteishaku 2022 – vinkkejä pääsykokeiden selättämiseen!

Kevään 2022 toinen yhteishaku onkin ollut jo tovin käynnissä ja moni varmasti onkin jo aloittanut hakuprosessinsa ja ehkäpä jopa pääsykokeisiin valmistautumisenkin. Mikäli näin ei vielä ole, mutta opiskelemaan olisi tarkoitus hakea, muistakaa, että hakuaikaa on 30.3. asti. Hae siis rohkeasti ja valmistaudu pääsykokeisiin postauksen vinkkien avulla!

Korkeakouluun hakeminen ja pääsykokeisiin valmistautuminen on monelle todella stressaavaa aikaa, joten tähän postaukseen kokoamme hyväksi todetut vinkit, joiden avulla pääsykokeisiin valmistautuminen ei tunnu aivan ylivoimaiselta haasteelta.

1. Varaa lukemiselle sinulle sopiva tila.

Tilaa valitessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että häiriötekijät jäävät mahdollisimman vähäiseksi. Monelle sopii mahdollisimman hiljainen ja rauhallinen tila. Todennäköisesti olet itse jo ehtinyt huomata, että sopiiko sinulle työtilaksi paremmin oma huone, kirjasto vai vaikkapa puistonpenkki. Yhtä oikeaa vastausta ei tähänkään kysymykseen ole olemassa. 😊

1. Laadi aikataulu ja noudata sitä.

Suositeltavaa on, että merkitset kalenteriin tai lukujärjestykseen ajat, jotka ovat pyhitetty opiskelulle ja noudatat sitä. Aikataulun tulisi pysyä realistisena. Mieti omaa jaksamistasi etenkin, jos aikaa kuluu esimerkiksi töissä pääsykokeisiin valmistautumisen lisäksi. Kannattaa myös miettiä itsellesi sopivinta ajankohtaa, jolloin koet olevasi virkeimmilläsi opiskeluun.

1. Käytä aikasi hyödyksi

Lukemiselle merkattu aika kannattaa pyrkiä kurinalaisesti pitämään sille varattuun tarkoitukseen. Taukoja toki täytyy muistaa pitää, mutta jos puhelin tai jokin muu häiriötekijä pomppaa vähän väliä esiin lukemisen aikana, käytetystä ajasta katoaa tehokkuus nopeasti. Kannattaa siis tehdä itselle selväksi, että lukemiseen varattuna aikana luetaan, ja sen jälkeen ollaan vapaalla. Kirjoittajan tärkein vinkki on viedä puhelin käden ulottumiin tai vähintäänkin laittaa niin ääni- kuin värinäilmoitukset pois lukutuntien ajaksi.

1. Ruokavalio, liikunta ja lepo

Väsyneenä oppiminen vaikeutuu huomattavasti. Jos alkaa tuntua siltä, että lukemiseen ei jaksa enää keskittyä, on todennäköisesti aika pitää tauko ja lepuuttaa aivoja. Tauon aikana esimerkiksi ulkona piipahtaminen tekee usein erittäin hyvää ja keskittyminen tuntuu taas helpommalta. Myös terveellinen pieni välipala voi auttaa taas jaksamaan urakan loppuun. Yleisesti ottaen ruokavalio, liikunta ja lepo ovat asioita, joista on tärkeä pitää huolta elämässä, mutta stressaavina aikoina ne voivat helposti jäädä huomiotta. Pidä siis huoli myös lukemisurakan aikana, että liikut tarpeeksi, syöt hyvin ja nukut kunnon yöunet päivän päätteeksi!

1. Asennoituminen

Kilpailu korkeakoulupaikoista on kovaa ja se voi monessa herättää epävarmuutta omista mahdollisuuksista. Muistakaa kuitenkin, että olette muiden hakijoiden kanssa samalla viivalla hakuprosessissa. Uskokaa siis itseenne sekä mahdollisuuksiinne päästä unelmienne opiskelupaikkaan ja tehkää töitä sen eteen.

Nämä vinkit ovat laadittu helpottamaan ja hahmottamaan edessä olevaa luku-urakkaa, mutta jokainen teistä varmasti tunnistaa kokeisiin valmistautuessaan itsellenne parhaiten sopivat tavat. Toivotamme jokaiselle tasapuolisesti onnea ja menestystä pääsykokeisiin ja toivottavasti syksyllä tavataan! Muistakaahan myös levätä, kun urakka on ohi! 😊

Vinkit laadittu Ylen artikkelin pohjalta: