Verkostoidu aktiivisesti
Riippumatta suuntautumisestasi, liiketalouden ala perustuu vahvasti verkostoitumiseen. Hyviä mahdollisuuksia verkostoitumiseen saa osallistumalla itseä kiinnostaviin tapahtumiin, seminaareihin ja muihin tilaisuuksiin, joissa voit tavata alan ammattilaisia. Tampereella järjestetään paljon erilaisia tapahtumia, kuten esimerkiksi SalesDay, Tradenomisemma, Danske Bankin Ensiasunnon ostajien ilta tai vaikkapa Tampereen seudun tradenomit ry:n vuosikokous. Jos et uskaltaudu heti paikan päälle, on tarjolla monia erilaisia webinaareja, joissa puhujina toimii liiketalouden alan ykkösnimiä. Muista myös luoda profiili LinkedIniin ja olla aktiivinen siellä, jotta voit laajentaa verkkoasi. Käy tsekkaamassa vinkit LinkedInin käyttöön täältä!
Hyödynnä oppilaitoksen resursseja
Ota selvää TAMK:n tarjoamista harjoittelumahdollisuuksista ja resursseista. Usein oppilaitoksilla on suhteita yritysmaailmaan ja tietoa avoimista harjoittelupaikoista. Kannattaa myös ladata TAMK:n kanssa yhteistyössä oleva JobTeaser-sovellus. Yritykset julkaisevat sinne opiskelijoille ja vastavalmistuneille sopivia työ- ja harjoittelupaikkailmoituksia, joista osa julkaistaan eksklusiivisesti TAMK:n opiskelijoille hakuun.
Tee vaikutus vakuuttavalla CV:llä ja hakemuksella
Pane aikaa ja vaivaa CV:si ja hakemuksesi parantamiseen. Muista korostaa relevantteja taitojasi ja kokemuksiasi ja laita mukaan mahdolliset suosittelijat, jotka voivat kysyttäessä tuoda sinusta parhaat puolet esiin. Muokkaa CV ja hakemus jokaiseen hakemaasi työpaikkaan sopiviksi ja korosta omia taitojasi sen mukaan mitä työpaikkailmoituksessa haetaan. Kiinnitä myös erityistä huomiota siihen, miten voit tuoda lisäarvoa kyseiselle yritykselle.
Etsi pieniä ja keskisuuria yrityksiä
Suuret yritykset eivät ole ainoita harjoittelupaikkojen tarjoajia. Tampereella myös monet pienet ja keskisuuret yritykset tarjoavat erinomaisia mahdollisuuksia harjoittelulle. Monesti pääset pienemmissä yrityksissä testailemaan erilaisia suuntautumiseesi liittyviä töitä ja keräät siten monipuolisia kokemuksia alan eri osa-alueilta. Esimerkiksi markkinoinnin harjoittelijana voit monesti päästä testaamaan siipiäsi myynnin puolella tai vaikkapa verkkokaupan kehittämisessä, vaikka pääpaino harjoittelulla olisikin sosiaalisen median sisällön tuottamisen puolella. Pienemmät yritykset monesti myös saattavat olla avoimempia vastaanottamaan harjoittelijoita.
Valmistaudu haastatteluun
Kun saat kutsun haastatteluun, varmista, että olet hyvin valmistautunut. Tutki yritystä etukäteen ja pyri ymmärtämään sen liiketoimintaa ja arvoja. Voit myös laittaa muutaman arvon, jonka jaat yrityksen kanssa, muistiin ja mainita niistä haastattelun aikana. Harjoittele vastauksiasi yleisiin haastattelukysymyksiin ja valmistele itsestäsi pieni esittely tai pitchaus, jossa käyt läpi esimerkiksi luonteenpiirteitäsi ja saavutuksiasi, mistä voisi olla hyötyä työssä. Mieti, miten voit parhaiten tuoda esille osaamisesi ja motivaatiosi. Näytä kiinnostuksesi ja intohimosi alaa kohtaan.
Kommentit