LinkedInin luomat mahdollisuudet opiskelijalle: vinkkejä aloittelijalle

Ihminen pitelee puhelinta istuessaan pöydän ääressä. Henkilön kasvot eivät ole näkyvissä.

Ensimmäisten oman alan työpaikkojen löytäminen voi tuntua opiskelijan tai vastavalmistuneen mielestä vaikealta, kun alaa vastaavaa työkokemusta ei vielä juurikaan ole kertynyt. Jalan saaminen oven väliin voikin olla hankalaa, jos ei tiedä mistä aloittaa eikä kontakteja löydy omalta alalta. Jos itse painit saman ongelman parissa, kannattaa ensimmäinen askel kohti työllistymistä mielestäni ottaa LinkedInissä.

Selkeä ja siisti profiili on käyntikorttisi työmarkkinoilla

LinkedIn-profiili on ilmainen käyntikorttisi mahdolliselle uudelle työnantajallesi ja muille sovelluksen käyttäjille. Oma profiili kannattaakin täyttää heti ensimmäisenä ajatuksen kanssa. Siisti ja selkeä profiili (joka mahdollisesti tuo esiin jotain persoonastasi) on oleellinen osa luomaasi mielikuvaa, jonka avulla markkinoit itseäsi ja osaamistasi muille. Jos kielitaitosi on sillä tasolla, että voit esitellä itsesi myös englanniksi, voi tämä olla hyvä idea. Tämä ei kuitenkaan ole pakollista ja täysin suomenkielinen profiili toimii myös erittäin hyvin.

Kontaktien löytäminen

Kun profiilisi on kunnossa, on aika aloittaa verkostoituminen eli kontaktien luominen. Jos sinulla ei vielä ole lainkaan kontakteja, kannattaa aloittaa opiskelukavereista, opettajista ja muista tuttavista. Kirjoittamalla hakukenttään oman toimialasi tai alan sisäisiä termejä (”rekrytointi”, ”tekoäly”, ”kirjanpito” jne.) voit löytää muiden käyttäjien tekemiä postauksia aiheesta. Kun sinulta löytyy edes muutama kontakti, sovellus alkaa viimeistään tässä vaiheessa tarjoamaan alallasi työskentelevien muiden käyttäjien kirjoittamia postauksia. Kontaktoidu rohkeasti oman alasi osaajien kanssa vaikket tuntisikaan heitä henkilökohtaisesti; kontaktoituminen on koko LinkedInin idea eikä ole oleellista oletko tavannut kaikki kontaktisi kasvotusten.

Verkostoituminen ja asiantuntijamielikuvan rakentaminen

Omien postausten julkaiseminen ei ole pakollista, mutta vaihtoehtoa ei kannata sivuuttaa automaattisesti. Keskustelujen aloittaminen ja omista kokemuksista kertominen on erinomainen mahdollisuus itsensä markkinointiin ja asiantuntijakuvan rakentamiseen. Jos omien julkaisujen tekeminen ei tunnu omalta, ei tämä kuitenkaan haittaa. Muiden tekemien postausten kommentointi ja niihin reagointi lisää tunnistettavuuttasi ja vahvistaa asemaasi alasi työntekijänä. On kuitenkin hyvä ymmärtää se, että jos et julkaise koskaan yhtäkään omaa postausta tai kommentoi muiden kirjoituksia, LinkedIn-profiilisi teho jää minimaaliseksi; uudeksi työhakemuksiin liitettäväksi ansioluetteloksi.

LinkedInin luomat mahdollisuudet

Onko LinkedInistä sitten mitään konkreettista hyötyä työnhaussa? Oma vastaukseni on myönteinen. Verkostoni kautta olen saanut mahdollisuuksia harjoittelupaikkoihin, minkä lisäksi olen löytänyt sovelluksen avulla myös opinnäytetyöni toimeksiantajan. Oman kokemukseni mukaan voit päästä LinkedInissä helposti osaksi oman alasi ajankohtaisia keskusteluja, ja luomaan omaa työelämän verkostoasi. Jokaisella on kuitenkin varmasti omat mielipiteet ja kokemukset tämän sovelluksen hyödyllisyydestä. Mitä mieltä sinä olet?