Harkkakokemukseni markkinoinnin parissa

Kuva: Pixabay

Onko sulla edessä opintoihin kuuluva työharjoittelu? Onko päänvaivana ollut, että mikä olisi kiva paikka, tai mitkä työt kiinnostaisi? Tässä postauksessa kerron omasta kokemuksestani markkinointiassistentin työssä - minkälaisia oli työpäivät, mitä kaikkea pääsin tekemään ja mitä kaikkea opin.

Työharjoittelu on pakollinen osa liiketalouden opintoja. Se on 30 opintopisteen kokonaisuus ja kestoltaan 5 kuukautta, jonka tosin voi tehdä vaikkapa kahdessakin pätkässä, esimerkiksi 2kk ja 3kk kerrallaan. Mikäli omat kiinnostuksen kohteet tuntuvat olevan selvät, kannattaa 5 kuukautta käyttää yhteen harjoitteluun ja sitä myötä saada laajempi ja parempi kuva, kokemus ja osaaminen siihen alaan. Jos sen sijaan on esimerkiksi useamman vaiheilla itseään kiinnostavan alan suhteen, on harjoittelu hyvä mahdollisuus kokeilla vaikkapa kahta eri alaa. Yleensä työpaikat kuitenkin ottavat harjoittelijoita 3-6 kuukaudeksi, mutta kaikkihan on neuvoteltavissa.

Seuraavaksi kerron oman harkkakokemukseni. Toivottavasti tämä kertomus avartaa hieman, minkälaisia työtehtäviä markkinoinnin harjoittelijalla voi tänä päivänä olla, ja mahdollisesti auttaa sinua harkkapaikan valinnassa!

Miten hain harjoittelupaikkaa ja miten sain sen?

Tein harjoitteluni viime keväänä heti vaihto-opintojeni jälkeen omassa kotikaupungissani. Palasin vaihdosta Suomeen tammikuun lopussa, ja aloin samantien etsimään harkkapaikkaa. Halusin aloittaa harkan mahdollisimman pian, jotta saisin sen suoritettua hyvissä ajoin kesän loppuun mennessä. Minulla oli selkeä ajatus, että halusin tehdä harjoittelun markkinoinnin työssä, joten otin yhteyttä niin mielenkiintoisiin yrityksiin kuin myös pariin mainostoimistoonkin laittamalla sähköpostia suoraan toimitusjohtajalle/muulle vastaavassa asemassa olevalle henkilölle. Oli ilo huomata, että jostain syystä harkkahakemuksiin vastattiin todella nopeasti, yleensä samana päivänä. Hieman myöntyvästi vastanneille kuitenkin soittelin useita kertoja perään, ennen kuin asia eteni. Muista siis aina soittaa. Lopulta päädyin ongelmaan, tosin hyvin positiiviseen ongelmaan – mulla oli samalle viikolle sovittu kolme haastattelua. Päädyin näistä töihin numero kakkoseen lähinnä siksi, että paikka vaikutti rennolta, mielenkiintoiselta, sen sai aloittaa samantien ja he tarjosivat työstä palkkaa.

Missä olin harjoittelussa?

Olin harjoittelussa urheiluopistokompleksissa, johon kuului vapaa-ajan liikuntapalvelut (kuntosali, CrossFit, pilates, kylpylä, keilaus jne.), urheilukilpailu, -turnaus ja tapahtumanjärjestämispalvelut, majoituspalvelut, ammatilliset koulutukset ja kaikenlaiset muut kurssitarjonnat. Kyseessä oli siispä todella laaja-alainen keskus.

Mitä työtehtäviä minulla oli?

Satuin hakemaan tähän yritykseen hyvässä kohtaa, sillä heillä oli juuri silloin tarve työntekijään markkinointi- ja myyntipuolelle, erityisesti avustamaan markkinointiassistentin roolissa. Toimin siispä markkinointiassistenttina. Työtehtäväni olivat niin monipuolisia, että niitä voisi luetella vaikka useamman sivun edestä. Päätehtäviäni olivat kuitenkin some-markkinointi, vastasin some-kanavista, päivitin niitä, loin sisältöä niihin. Toinen suurin projekti oli olla mukana nettisivu-uudistuksessa – yritykselle luotiin täysin uudet WordPress -pohjaiset nettisivut yhdessä mainostoimiston kanssa. Yhdessä tiimin kanssa suunittelin niitä, loin sisältöä niihin ja loppuvaiheessa myös päivitin niitä. Lisäksi keräsin paljon markkinointimateriaalia valokuvaamalla ja kuvankäsittelyllä, mutta myös graafisen suunnittelun ohjelman käyttöä opettelemalla ja sitä käyttämällä. Lisäksi tuotin tekstisisältöä mm. eri lehtiartikkeleihin. Tämän lisäksi oli lukuisiakin muita ns. “juoksevia” työtehtäviä, mitä viikkojen saatossa ilmeni.

Kuva: Pixabay

Mitä opin tässä työharjoittelussa?

Opin valtavan paljon. Koulusta saa hyvän teoriapohjan, mutta käytäntö on toinen – sanonta “tekemällä oppii” ei ole ihan täyttä puutaheinää. Kehityin tuottamaan parempaa kirjallista tekstiä, visuaalinen silmäni parantui entisestään ja kehityin somen käytössä markkinoinnin näkökulmasta. Täysin uusina asioina opin WordPressin käytön todella hyvin, verkkosivujen luomisprosessin aivan alusta alkaen ja kirjoitin elämäni ensimmäiset advertoriaalit, jotka julkaistiin lehdissä. Ennen kaikkea sain varmuutta omalle tekemiselleni ja huomasin entistä paremmin, missä olen hyvä, missä on kehitettävää, mistä pidän ja mistä en.

Mitä kannattaa huomioida, jos tänä päivänä haluaa markkinoinnin työhön?

Digitaalisuus, digitaalisuus ja vielä kerran digitaalisuus. Tänä päivänä on enemmän sääntö kuin poikkeus pystyä hallitsemaan muun muassa verkkosivujen päivitys ja some-kanavat. Lisäksi markkinoinnissa olisi hyvä olla luovakin puoli ja visuaalista silmää, sillä etenkin juurikin nettisivuilla ja somessa se on iso osa onnistumista. Jonkinlainen ideointikyky on myöskin suuri vahvuus ja ennen kaikkea luotto siihen, että osaa tehdä hommansa hyvin, vaikka jonkun muun mainosteksti tuntuisikin hetken ajan paremmalta kuin oma.

Toivottavasti juuri sinä sait hieman vinkkiä, minkälaisia työtehtäviä voit odottaa, mikäli haet markkinoinnin pariin harjoitteluun! Työtehtäväthän luonnollisestikin vaihtelevat todella paljon samojen työnimikkeidenkin sisällä eri paikoissa, mutta voisin kuvitella, että esimerkiksi some on tänä päivänä osa markkinointiharjoittelua missä vaan.

Vielä mainitsen sen, että muista pyytää harjoittelusta palkkaa. Voi tuntua tyhmältä näin suomalaisen mielestä “pyytää rahaa”, varsinkin kun usein harkkojen oletus on, että niistä ei makseta mitään, mutta vaikka olet siellä “harjoittelemassa”, teet oikeaa ja yritykselle rahanarvoista työtä! Moni yritys varmasti maksaa palkkaa vaikka muutaman satasen, jos vain asian nostaa esiin ja siitä keskustelee. Ja mikäli palkkaa ei saa rahana, on olemassa myös vaikkapa lounasetuja, joita kannattaa aina kysyä.

 

Alina

Kuvat: https://pixabay.com/fi/

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *