Sote tulee - me olemme valmiina

Sote-alan ammattilaisilta edellytetään yhä enemmän uudenlaista osaamista, kun sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä uudistuu ja palvelujen järjestäminen muuttuu.

Terveysteknologia kehittyy ja palvelujen järjestämisessä siirrytään yhä enemmän etäpalveluihin. Covid-19-pandemia on pakottanut meidät digitaalisten palvelujen käyttäjiksi, ja se on samalla osoittanut digitaalisten palvelujen hyödyllisyyden.

Tarvitsemme osaajia muuttuvien palvelujen järjestämiseen ja tuottamiseen. Sote-alan osaajien turvaamiseksi tarvitaan tutkintoon johtavan koulutuksen lisäämistä, mutta myös ammattilaisille uuden osaamisen hankintaan tähtäävää lisä- ja täydennyskoulutusta. Lisäksi uudenlaisia toimintamalleja työn tekemiseen ja johtamiseen sekä urapolkujen systemaattista rakentamista.

Menemme kovaa vauhtia kohti uutta toimintaa, sillä sosiaali- ja terveysministeriö on myöntänyt Tampereen kaupungille uuden hyvinvointikeskuksen rakentamisluvan. Kaupin yliopistollinen sote-keskus aloittaa toimintansa vuonna 2023.  On hienoa, että TAMK on osallistunut alusta asti keskuksen suunnitteluun kaupungin, Tampereen yliopiston ja muiden yhteistyötahojen kanssa. Tulemme olemaan vahvasti myös mukana keskuksen TKIO-toiminnassa.

Mitä kaikkea TKIO-toiminta sitten oikein on? Toiminnan ytimessä on tutkimuksen monitieteisyys ja kehittämistoiminnan monialaisuus. Yhteinen tutkiminen ja kehittäminen korkeakoulujen, oppilaitosten, yritysten, järjestöjen ja opiskelijoiden kanssa tulee olemaan arkipäivää, asiakas/potilastyötä unohtamatta.  Teoria ja käytäntö yhdistyvät opiskelijoiden harjoitteluissa ja projekteissa. Myös opettajille toiminta tuo käytännönläheisen ympäristön oman osaamisensa päivittämiseen ja kehittämiseen.

Uskon vahvasti, että Kaupin yliopistollinen sote-keskus tulee palvelemaan alueen asukkaita ja sote-alan koulutusta, tutkimusta ja kehittämistä Tampereella ja Pirkanmaalla merkittävällä tavalla. Sillä on vaikutuksia myös kansallisesti ja kansainvälisesti.

Sote-palvelujen tuottaminen yhden luukun periaatteella haastaa meidät toteuttamaan monialaista koulutusta, jossa yhtä aikaa on läsnä useita eri alojen näkökulmia. Asiakkaan ei tarvitse osata määrittää, kenen palveluja hän tarvitsee. Riittää, että hän haluaa apua tilanteeseensa. Jatkuvan oppimisen lisä- ja täydennyskoulutuksissa painottuvat perinteiset rajat ylittävä tarkastelutapa, jossa työssä hankittua osaamista hyväksiluetaan ja opinnollistetaan osaksi opintoja.

Törmäytetään ihmisiä ja asioita, jotta syntyy uutta osaamista!

Kirjoittaja: Lea Yli-Koivisto, johtaja, Hyvinvointi ja terveysteknologia

Hienoa. Kiitos kirjoituksesta. Yhden luukun palvelumalli haastaa asiakkaan kokonaistilanteen monipuoliseen arvioimiseen ja pallottelu mm.kuntoutumisen tukemisessakin varmasti jäsentyy asiakkaan kannalta järjelliseksi.

Terttu Roivas

2.2.2021 09:41