Uutta arkea ja opiskelua hyvin voiden

Toinen periodi lähestyy loppuaan, ja joulukin kolkuttelee jo ovella. Tuntuu hullulta, että fuksisyksy on ohi ja että olen opiskellut jo ensimmäisen syyslukukauteni yliopistossa. Syksy on kulunut aivan yhtä nopeasti kuin koko kuluva vuosi 2022.

Vuoden viimeinen luento on huomenna, mutta niin ihanalta kuin tuntuisikin aloittaa jo joululoma, on edessä vielä useiden kirjojen lukemista sekä oppimispäiväkirjan viimeistelyä. Ensimmäinen lukukauteni yliopisto-opintojen ääressä on sisältänyt hyvän haipin lisäksi pientä painetta opiskelun ja muun arjen tasapainottamiseen liittyen. Lukuvuosikalenteri on siis todella päässyt käyttöön!

Suoraan lukion jälkeen yliopiston aloittaminen, kuten opiskelu yleensäkin, vaatii oman palautumisen ja hyvinvoinnin huomioimista. Valmistautuessani ylioppilaskokeisiin vuosi sitten syksyllä ja tänä keväänä huomasin, että itselleni mieluisten sekä palauttavien asioiden sisällyttäminen arkeen kovankin opiskelupaineen alla auttaa jaksamaan ja motivoitumaan opiskelusta aivan toisella tavalla kuin oppikirjojen pänttääminen tunnista ja päivästä toiseen.

Tärkeä osa opiskeluhyvinvointia on opiskelu mieluisalla tavalla. Pakkaa siis läppäri laukkuun ja lähde kahvilaan nauttimaan pullasta – ehkä itse opiskelukin maistuu paremmalta kahvikupin ääressä. Myönnettäköön, että kahvilaan menemisen sijaan teen useimmiten mukavan koti -officen, jossa työskennellä. Kannattaa kuitenkin etsiä ja löytää itselle se mieluisin paikka opiskelua varten, sillä hyvä opiskeluympäristö mahdollistaa tehokkaan opiskelun ja oppimisen. Tampereen yliopisto tarjoaa paljon hyviä opiskelutiloja. Olen kokeillut niin päätalolla sijaitsevan ala- kuin yläkuppilankin sekä Linnassa sijaitsevan kirjaston, aulan ja hiljaisen lukusalin. Alakuppilasta viihtyisän opiskelupaikan tekee sen kiva tunnelma. Linnassa sijaitseva hiljainen lukusali puolestaan on kulkukortilla avoinna vuorokauden ympäri, joten opiskelu onnistuu itselle parhaiten sopivaan aikaan.

Toinen hyvä tapa innostua opiskelusta on yhdistää siihen ystävät. Opiskelu yhdessä on mieluisaa, vaikka opiskeluhetket saattavatkin välillä muuntua enemmän kuulumisten vaihdoksi. No – vertaissuhteet ovat kuitenkin ehdottoman tärkeä osa hyvinvointia!

Myös ajanhallinnan ja itsensä johtamisen teemat ovat olleet vahvasti läsnä fuksisyksyssäni. Kalenteri on tullut kovaan käyttöön, mutta onneksi sen sivut ovat täyttyneet paljolti ihanista tapahtumista ja itseä kiinnostavista aiheista. Opiskelumotivaatiotani kasvattaa tietysti myös ajatus siitä, että opintojen keskiössä on paljon kivoja ja innostavia teemoja.

Opiskelun ohessa on tärkeä pitää huolta hyvinvoinnin peruspilareista.

SportUnin tarjoamat ryhmäliikuntatunnit sekä kuntosali ovat tasapainottaneet omaa arkeani. Jos lepo on yöllä jäänyt vähäiseksi, suosittelen kokeilemaan luentojen välissä päiväunia Oasiksen ”uniluolassa”. Yliopiston ravintolat tarjoavat hyvää ja monipuolista ruokaa, joten on kiva tavata ystäviä lounastreffien merkeissä yliopistolla.

Opintojen aloitus yliopistossa sisältää paljon uutta mahdollisesti uuteen kaupunkiin muutettaessa ja tutustuttaessa uusiin ihmisiin. Uuden arjen, opiskelun ja vapaa-ajan tueksi löytyy paljon erilaisia palveluita, joiden tavoitteena on auttaa ja tukea opiskelijoita. Esimerkiksi kaikille opiskelijoille avoimet Get Stuff Done! -opiskelupajat kuulostavat kiinnostavilta ja kokeilun arvoisilta. Opiskelupajoissa hyödynnetään Pomodoro-opiskelutekniikkaa, ja pajoihin voi osallistua Zoomissa. Linkistä pääset tutustumaan monipuolisesti Tampereen korkeakouluyhteisön tarjoamiin hyvinvointia tukeviin palveluihin.

Ihanaa ja rentouttavaa joululomaa toivotellen,

-Silja