Viestinnän fuksin kokemus Ydinviestistä

Viestinnän opiskelijana pääsee osallistumaan lukuisiin erilaisiin viestinnän alan tapahtumiin, joista Ydinviestin voisi laskea yhdeksi isoimmista, ellei melkein jopa isoimmaksi.  

Ydinviesti on vuoden välein Jyväskylässä järjestettävä viestinnän ja journalistiikan opiskelijoille suunnattu yhteinen tapahtuma. Tapahtumaan saapuu opiskelijoita ympäri Suomea kuulemaan mielenkiintoisia esityksiä alan ammattilaisilta ja ratkomaan ajankohtaisia tehtäviä yhdessä Ydinviestin yhteistyökumppaneiden kanssa. 

 

Inspiroivia esiintyjiä 

Perjantain etkoilla pääsimme kuulemaan informatiivisia esityksiä viestintäalan ammattilaisilta ja Ydinviestin järjestäjiltä. Yhtenä vierailijoista mainittakoon Viestinnän asiantuntijoiden ammattijärjestöstä Viesti ry:stä Anni Haaparanta. Niinkin tärkeä asia kuin ammattijärjestö on kokonaan jäänyt uudelta fuksilta huomioimatta ja siksi oli hyvä, että Viesti ry:n esitys oli otettu mukaan ohjelmaan. Tämänkaltaisista asioista parhaiten tietoa saa usein juurikin Ydinviestin kaltaisissa tapahtumissa puhumattakaan siitä, että lisäksi on mahdollisuus kysyä itseä askarruttavia asioita suoraan järjestön asiantuntijoilta.  

Lauantaina Ydinviestin pääpäivänä opiskelijoille työelämästä puhumassa oli Elina Lappalainen. Oli avartavaa kuulla mediasta ja viestinnän alan ilmiöistä myös journalistin näkökulmasta. Aiheista käsiteltiin muun muassa henkilöbrändiä ja sen luomista, minkä voisi ainakin viestinnän ja mahdollisesti sosiaalisen median parissa työskentelevälle olevan suhteellisen oleellinen termi. Esityksestä sai hyviä käytännön vinkkejä omaan opiskeluun ja työnhakuun. Mieleen jäi erityisesti Elinan painotus LinkedInin tärkeydestä verkostoitumisen kannalta. Tämän esityksen jälkeen oli pakko päivittää oma linkkariprofiili taas ajan tasalle! 

 

Workshop ja case palkkaepätasa-arvo 

Yksi Ydinviestin tavoitteista on parantaa viestinnän ja journalistiikan opiskelijoiden työelämätaitoja, ja se näkyi esimerkiksi siinä, että työpajoissa tehtiin töitä todellisten ongelmien ja tehtävien äärellä. Pääsimme suunnittelemaan tiimimme kanssa sosiaalisen median kampanjaa Suomen ekonomeille tavoitteena edistää palkkatasa-arvoa Suomessa.  

Tapahtuman yhteistyökumppaneina toimineet yritykset ja organisaatiot esittelivät lyhyesti toimintaansa ennen työpajoja. Ekonomien lisäksi mukana olivat muun muassa Suomen Podcastmedia sekä Metsähallitus. Oli hienoa, että mukana oli monipuolisesti erilaisia yrityksiä, joissa viestinnän asiantuntijoilla on jokaisella hieman erilainen toimenkuva. Asiantuntijat myös kertoivat avoimesti siitä, mitä kaikkea heidän työtehtäviinsä kussakin yrityksessä kuuluu ja sitä kautta pääsi tutustumaan syvemmin siihen, millaisiin tehtäviin viestinnän opiskelija voisi esimerkiksi työllistyä. 

Ideoiden pitchausten muodossa tutustuttiin tiimien aikaansaannoksiin. Kaikilla tiimeillä oli omaperäisiä, toisistaan poikkeavia lähestymistapoja. Ideoita työstäessä korostui tiimiläisten hyvän vuorovaikutuksen tärkeys; jokaisella oli valmiiksi joitakin vahvuuksia, joita yhdistämällä saatiin hienoja ja varmasti käytäntöönkin soveltuvia ratkaisuja.  

 

Mitä jäi käteen? 

Parasta etenkin työelämätapahtumissa on se, että niissä oppii hurjasti sekä työelämästä, mutta myös itsestään. Vaikka kurssien haaliminen ja teorioiden opiskelu antaakin paljon tietämystä, pääsee tapahtumien avulla kaikkein parhaiten tutustumaan siihen, mitä työelämä aidoimmillaan on – jopa ihan huomaamattaan. Ydinviestin jälkeen oli, jos ei ihan varma niin ainakin jo hieman varmempi ajatus siitä, millaiset asiat itseäni juuri viestinnän alalla houkuttelevat, millaisissa työnkuvissa ehkä voisin nähdä itseni myöhemmin. Ydinviesti oli omiaan herättelemään uuden opiskelijan ammatti-identiteettiä ja sai pohtimaan kysymyksiä, jotka tulevat olemaan ajankohtaisia viimeistään muutaman vuoden kuluttua. 

Tapahtuma teki verkostoitumisen helpoksi. Päivän mittaan oli monia vapaita hetkiä ja etkot aloitettiin “speed datingilla”, jolloin pääpäivän alkaessa jo ainakin osa kasvoista oli ehtinyt tulla tutuksi. Lisää muihin opiskelijoihin pääsi tutustumaan omassa tiimissä case-tehtävien parissa sekä myöhemmin illalla jatkojen merkeissä. Harvoin on samanlaista mahdollisuutta päästä tutustumaan juuri saman alan opiskelijoihin yhtä laajasti ympäri Suomea. Järjestäjät muistuttelivat illan mittaan, että monet osallistujista saattavat työskennellä myöhemmin samoissa yrityksissä ja siksi kannattaisikin käyttää tilaisuus hyödyksi ja tutustua mahdollisimman moneen jo etukäteen. 

Kaikkein antoisinta oli kuulla muiden sekä jo urallaan edenneiden viestinnän ammattilaisten että opiskelijoiden ajatuksia opiskelemastaan alasta. Illan aikana tuli koettua monta ahaa-elämystä ja usein huomasin ajattelevani “totta, tuollainenkin vaihtoehto on olemassa!, mikä helpottaa suunnattomasti, kun monet vaihtoehdot ovat edelleen hämärän peitossa. 

Ja viimeisimpänä muttei vähäisimpänä sai tapahtumasta muistoksi totta kai myös tyylikkään haalarimerkin! 

 

Käy kurkkaamassa Ydinviestin kotisivut, jossa tunnelmia myös aiempien vuosien tapahtumista! 

Ydinviestin blogista löydät lisää Ydinviestin tarinasta ja tavoitteista! 

Pilkahduksia -podcast, Ydinviesti ry:n oma podcast 

 

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *