Varaslähtö korkeakouluun avoimen yliopiston -opintojen avulla

Yhteishaku kolkuttelee ovella, mikä monille tänäkin keväänä tarkoittaa isoja päätöksiä. Avoimen yliopiston -opinnot ovat oiva mahdollisuus tutustua yliopisto-opintoihin ja ottaa varaslähtö korkeakouluun ennen varsinaisen opiskelupaikan saamista.

Viettäisinkö välivuoden vai onko jokin tietty opiskelupaikka tähtäimessä? Entä jos jää ilman opiskelupaikkaa tänä(kin) vuonna? Onko juuri tämä ala se ”oma juttu”? Ainakin minulla nämä ajatukset pyörivät päässä pari vuotta sitten lukion päätyttyä. Halusinkin jakaa omia kokemuksiani avoimen yliopiston -opinnoista blogi-postauksen muodossa. Päätin kirjoittaa tekstin kronologisesti aikajärjestyksessä, josta tulee selkeästi ilmi miten ja miksi päädyin opiskelemaan avoimeen yliopistoon ja minkälaisia fiiliksiä heräsi matkan varrella.

Syksy 2019

Vietin ensimmäistä välivuotta. Tällöin ei ollut vielä mitään tietoa pandemiasta ja kalenteri oli täynnä harrastusten ja töiden puolesta. Kova työtahti alkoi väsyttää ja päätin omistaa kevään kokonaan avoimen yliopiston opinnoille. Aioin hakea seuraavana keväänä avoimen väylän kautta opiskelemaan viestintää ja uskoin voivani tehdä kaikki perusopinnot puolessa vuodessa valmiiksi. Varasinkin ajan Tampereen yliopiston opintokoordinaattorille (Tämä ei todennäköisesti enää mahdollista, vaan yhteydenpito tulee hoitaa sähköpostitse). Hänen kanssaan katsoimme yhdessä yliopiston tarjonnasta minulle sopivia opintoja. Kävi ilmi, että en voikaan käydä kaikkia opintoja mitä olin suunnitellut. Perusopinnot jaksottuvat koko vuodelle eikä niitä voi suorittaa keskitetysti puolessa vuodessa. Valikoimasta löytyi kuitenkin kiinnostavia opintoja ja päädyin valitsemaan viestinnän perusopintojen lisäksi tieteenfilosofian opintojakson.

Kevät 2020

Aloitin avoimen yliopiston opinnot ja muutin Tampereelle. Koska tällöin ei ollut vielä laajaa etäopetussuositusta, järjestettiin massaluentoja vielä yliopiston tiloissa zoomin sijaan. Huomasin kuitenkin pian, että yliopistolla opiskelu tuntui jollain tavalla väärältä. Koin jonkinlaista huijarisyndroomaa ja kaipasin omaa yhteisöä opintojen taustalle. Vaikka olin odottanut opintoja ja ne olivat minusta kiinnostavia, en uskaltanut käydä yliopiston kirjastossa opiskelemassa tai varata tenttiä exam-tilaan. Sain kuitenkin suoritettua opintoja ja olin helpottunut opintojen siirryttyä pandemian vuoksi kokonaan etäopetukseen. Opintopisteitä keväältä kertyi yhteensä 15 (jos lasketaan mukaan yksi kurssi, jonka suoritus venyi heinäkuulle saakka…).

Syksy 2020

Opiskelupaikkaa ei irronnut keväällä, joten jäin toiselle välivuodelle. Vaikka tilanne harmitti, päätin kuitenkin suorittaa viestinnän perusopinnot loppuun. Lisäksi innostuin aiemman työkokemukseni puolesta kasvatustieteiden perusopinnoista. Huomasin opintojen sujuvan paremmin, kun olin saanut kiinni yliopiston käytänteistä. Näihin kuuluvat esimerkiksi lähdeviittaukset, tehtävätyyppien tunteminen ja eri alustojen hallinta. Jälkeenpäin olen hyvin ylpeä itsestäni, kun sain kursseja läpi ilman esimerkiksi muiden opiskelijoiden tai opiskelijatuutorien tuomaa tukea. Opintopisteitä kertyi 15.

Jälkeenpäin olen hyvin ylpeä itsestäni, kun sain kursseja läpi ilman esimerkiksi muiden opiskelijoiden tai opiskelijatuutorien tuomaa tukea!

Kevät 2021

Jatkoin opintojen tekemistä ja minulle oli syntynyt hyvä rytmi niiden suorittamiseen. Edelleen saatoin tehdä laajoja esseekokonaisuuksia palautuspäivänä, mutta rutiini niiden tekemiseen oli hallussa ja tekstiä syntyi nopeasti. Myös opiskelupaikka Tampereen yliopiston viestinnälle aukesi vihdoin, josta olin hyvin innoissani! Vihdoin saisin pitkään kaipaamani yhteisön ja minulla olisi vastaus kaikkien jatkuvasti esittämään kysymykseen: ”Mitä aiot tehdä tulevaisuudessa?”. Koska olin suorittanut kaikki avoimen yliopiston opinnot Tampereen yliopistoon, ilmestyivät ne suoraan tutkintooni otettuani paikan vastaan. Suosittelenkin mahdollisuuksien mukaan suorittamaan opintoja tavoittelemaasi yliopistoon, mikä helpottaa niiden sisällyttämistä tulevaan tutkintoon. Opintopisteitä keväältä kertyi 20.

Nykyhetki

Opintoja minulle kertyi välivuosina yhteensä 50 opintopisteen verran. Yliopistossa tämä vastaa melkein kokonaista vuotta opintojen ajoituksessa. Hintaa opinnoille kertyi 750 €. Avoimen yliopiston kautta suoritetut opinnot maksavat 15 € per opintopiste. Koska yhdestä opintojaksosta kertyy usein se 5 opintopistettä, muodostuu yhden kurssin hinnaksi 75 €. Hinta on loppujen lopuksi aika pieni, kun miettii esimerkiksi valmennuskurssien hintaa joita ei välttämättä voi hyväksilukea varsinaisiin opintoihin ollenkaan. Lisää Tampereen yliopiston tarjonnasta avoimen yliopiston osalta voit lukea osoitteessa: https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/avoimet-korkeakouluopinnot/avoin-yliopisto

Vaikka koin olevani välillä yksinäinen ja hukassa itsenäisen opiskelun kanssa, olen hyvin tyytyväinen jälkeenpäin käymistäni opinnoista. Ne mahdollistivat pehmeän laskun yliopistoon omaan tahtiin ja tarjoavat mahdollisuuden tutustua eri alojen opintoihin. Ei myöskään kannata tuntea paineita, mikäli haaveissa olevan alan opinnot tuntuvat ajoittain puuduttavilta. Niitä mahtuu jokaiseen tutkintoon ja tuntuu aika kivalta, kun opintojen alkaessa ne onkin jo suoritettu!:)

Kivaa kevättä ja tsemppiä opintoihin!

Marimilla