Sanaston testaus Forms-lomakkeella (Päivi Salojärvi)

Sanavaraston kartuttaminen jää lukiossa aika paljon opiskelijoiden oman uurastuksen varaan. Sanastotehtäviä kyllä tehdään, mutta myös sanojen pänttäämistä tarvitaan edelleen ja siksi sanakokeet eivät vaan voi jäädä historiaan. Suurten ryhmien sanakokeet työllistävät opettajaa välillä liikaa ja siksi halusinkin testata Formsin  lomakkeen sopivuutta sanakokeeksi ja sitä, olisiko siitä helpottamaan korjausurakoita.

Tein Formsiin ns. laajennetun sanakokeen ja pidin sen kahdelle neloskurssin ryhmälle, yhteensä 60 opiskelijalle.  Aiheena oli Fokus Syn på livet -sanasto sekä verbeihin liittyviä prepositioita.  Näistä tein monivalintakysymyksiä. Oli myös muutama avokysymys omasta suhtautumisesta elämään ja vaikeuksiin. Lopuksi oli video ja kuunneltavissa ja luettavissa oleva lyhyt teksti, joihin oli sisältökysymykset.

Kysymyksiä ja vastausvaihtoehtoja oli helppo tehdä lomakkeeseen, jonka ulkoasua pystyi jonkin verran muokkaamaan.  Teksti- ja videolinkkien liittäminen oli yksinkertaista ja ne toimivat hyvin kokeessa.

Opiskelijat näkivät kokeen monivalintojen oikeat määrät heti palautettuaan kokeen ja kaikkien muidenkin tehtävien tulokset opettajan tarkistettua ja julkaistua koe. Tehtäväkohtaisia pisteitä opettaja pystyy itse määrittämään ja määräämään mihin avokysymyksiin on pakollista vastata ennen kuin pääsee jatkamaan (esim. oma nimi alussa). Vastausvaihtoehtoja on myös mahdollista kommentoida eli vääriin vastauksiin voi sisällyttää selityksiä, joten opiskelija saa vääristäkin vastauksista palautteen nopeasti. Lomakkeen voi tehdä myös nimettömänä, kuten palautteita kysyttäessä.

Kokeen alussa lähetin Wilma-viestillä linkin kokeeseen ja kaikki pääsivät aloittamaan ja tekemään kokeen ongelmitta.

Formsissa opettaja saa tulokset helposti värillisinä kaaviokuvina ja exel-taulukkona ja tuloksia, niin yksittäisiä tehtäviä, kuin kokonaisuuksiakin voi helposti tarkastella, esitellä ja lähettää linkkinä eteenpäin esim. kollegalle.

Koe nopeutti aika paljon korjaamista ja palauttamista. Sai myös nopeasti kokonaiskuvan siitä, mitkä tehtävät olivat menneet hyvin ja mitkä heikommin.

Lomakkeen tekeminen oli yllättävän yksinkertaista, kuten linkkien lisääminenkin. Teknisiä ongelmia opiskelijoiden tehdessä koetta ei ollut. Tämä johtunee siitä, että koulumme opiskelijoilla on käytössä Microsoft Forms. Poissaolijoille oli helppo teettää koe jälkikäteen. Prosentuaaliset tulokset kaikista tehtävistä ja palautteesta sai nopeasti. Saman kokeen voi myös teettää uudelle ryhmälle tai yksittäiselle opiskelijalle ja käytetyn kokeen muokkaaminen on mahdollista.

Palautteessa suurin osa opiskelijoista ilmoitti pitävänsä enemmän Forms-kokeesta kuin paperikokeesta. Heidän oli helppo aloittaa ja tehdä koe. Koe oli monen mielestä liian pitkä mutta osan mielestä sopiva.

Arvelen, että monille opiskelijoille on luontevampaa tehdä koe digitaalisessa ympäristössä kuin paperilla. Opiskelijat ovat tottuneet visuaalisuuteen ja vaihtelevuuteen, mikä oli kätevästi toteutettavissa Forms-lomakkeella.

Päivi Salojärvi

Hienoa kuulla, että kokeilu onnistui näin hyvin!

Itselleni oli uusi asia, että Formsia voisi käyttää myös sanakokeen tekemiseen palautteen keräämisen ohella. Itse en ole yliopiston ruotsin kursseilla pitänyt erillisiä sanakokeita, vaikka välillä niitä osa opiskelijoista toivoo, sillä tuntiaika ei riitä kaikkeen. Formsia käyttämällä voisi kuitenkin luoda ns. testaussanakokeen, jonka opiskelijat voisivat tehdä kotona ja testata kuinka hyvin sanastoa tietystä teemasta osaavat. Tuohon testaukseen voisi varmasti vielä yhdistää jonkin kertaavan tehtävän esim. Educaplayssa, jos sanat eivät ole ollenkaan jääneet mieleen.

Kiva, että olit ottanut kokeilun sanakokeeseen rohkeasti mukaan eri asioita, sillä on todella hyödyllistä tietää, että mukaan saa myös videota ja että kokeessa olevan tekstin voi lukea/kuunnella oman valintansa mukaan. Opiskelijoilla oli varmasti kuulokkeet käytössä testin aikana, jotta kukin pystyi kuuntelemaan videon silloin kuin haluaa?

Tanja Tervonen

19.12.2019 12:17

Tässä työparisi kommentoi vielä, vaikka olenkin seurannut prosessia alusta alkaen, kun yhdessä Forms-lomakkeen mahdollisuuksia tutkimme.
Teit todella isolla opiskelijamäärällä tämän kokeilun, ja avovastausten perkaaminen vie aina aikaa.
Kun sanakokeita pidetään avoimessa ympäristössä, vilppiä toki voi esiintyä. Mutta lähtökohtana olkoon kuitenkin luottamus ja oppijan oma ymmärrys siitä, että vilpillä hän ei saa todellista palautetta omasta osaamisestaan.
Forms sopii mielestäni nopeisiin testeihin, sen puute on, ettei suoraan voi liittää ääni- tai tekstitiedostoja kysymysten yhteyteen.

Merja Saariaho

12.12.2019 20:29

Itsekin pidän välillä sähköisiä testejä mutta mikäli haluaa ne osaksi arvosanaa, on niiden valvominen työläämpää kuin paperikokeen. Kaikki tällaiset täytynee tehdä avoimessa netissä, jolloin luokka täytyy aina kääntää ympäri ja nyt kun kaikki istuvat luokassani ryhmissä, olen kokenut tämän rasittavaksi. Paperikokeet on helpompi tehdä siten, ettei kukaan näe toistensa vastauksia. Muuten tykkään itsekin tämän tapaisista testeistä enemmän, vaikka toisaalta sanakokeissa ajattelen myös, että käsin kirjoitetut jutut saattavat jäädä paremmin mieleen! Vaihtelu virkistää joka tapauksessa aina!

Kirsi Sirén

10.12.2019 10:43